منبع مقاله درباره فعالیت عضلانی

ع ناهنجاری بستگی به این دارد که در زمان تاثیر تراتوژن چه عضوی بیشترین حساسیت را دارا

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

می باشد.
به طور عمده دستگاه اعصاب مرکزی در هر دوره رویانی و جنینی و به خصوص در نیمه اول دوره رویانی،یعنی هفته سوم تا پنجم در حال رشد و تمایز است.رشدقلب و دستگاه عروق فقط در دوره رویانی،به خصوص از اواسط هفته سوم تا اواسط هفته ششم، رشد گوش به طور اخص از هفته چهارم تا نهم و به طور ضعیف تر تا هفته دوازدهم، و رشد چشم از اواسط هفته چهارم تا هنگام زایمان که بیشترین زمان اثرپذیری آن تا نیمه هفته هشتم می باشد.
اندامهای فوقانی و تحتانی از اواسط هفته چهارم تا انتهای دوره رویانی به خصوص تا هفته هفتم آن، لب ها در هفته پنجم و ششم،اندامها در دو هفته آخر دوره رویانی و کمتر تا بیست هفتگی، کام و دهان در دو هفته آخر دوره رویانی و هفته اول دوره جنینی و اعضای تناسلی خارجی از هفته های هفتم تا نهم با شدت بیشتر و تا پایان بارداری با شدت کمتر در حال رشد و تمایز و تکوین بوده و نسبت به تراتوژن ها تاثیر پذیرند.
3- دوره سوم رشد یا دوره جنینی:
دوره جنینی از شروع ماه سوم تا انتهای زندگی داخل رحمی بوده و مشخصه آن بلوغ بافت ها و اعضاء و رشد سریع بدن می باشد . در این دوره ایجاد ناهنجاری کم بوده و یا اصلاً وجود ندارد.در ماه سوم صورت و اندام جنین به شکل انسان درآمده و چشم ها از طرفین به سطح شکمی صورت و گوش ها به محل قطعی خود می رسند. در هفته 11 تا 12 جنس جنین مشخص است . تقسیم و فعالیت رفلکسی در هفته 12 در ماهیچه های جنین قابل ایجاد است و تا 11 هفتگی باقیمانده فتق نافی در جنین وجود دارد . در ماه سوم طول جنین 5 تا 8 سانتی متر و وزن آن 10 تا 45 گرم می باشد.در ماه چهارم به طول 9 تا 14 سانتی متر و وزن به 160 الی 200 گرم و در ماه پنجم طول جنین به 15 تا 19 سانتی متر و وزنش به 250 الی 450 گرم بالغ می گردد.در 5 ماهگی سطح بدن جنین از موهای کرکی ظریفی پوشیده شده و موی سر و ابروها نیز قابل تشخیص اند.در این زمان حرکات جنین از طرف مادر احساس می شود.
جنین بعد از این به هر حال و با وجود مشکلات بسیار در محیط خارج رحمی قابلیت زیستن را خواهد داشت .در این دوره که با رشد اعضاء مشخص می گردد،تمایز کما بیش در بیشتر اعضاء و اندامها پایان یافته است و آسیب پذیری اعضاء به عوامل تراتوژن به سرعت کاهش می یابد.هر چند سیستم اعصاب مرکزی ،چشمها و دستگاه تناسلی همچنین به تمایز خود ادامه داده و آسیب پذیر
می باشند.

گفتار سوم:
دوره رشد جنینی از نظر فقهی

خداوند سبحان در قرآن کریم در سوره مبارکه علق، مومنون و حج مراحل تکوین جنین را به شرح ذیل بیان نموده است.
سوره علق،آیات 1و2:
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ (۱)
بخوان به نام پروردگارت که آفریننده عالم است.
خَلَقَ الإنسَانَ مِنْ عَلَقٍ (۲)
آن خدایی که انسان را از خون بسته بیافرید.
سوره مومنون،آیات 12 الی 14:
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَهٍ مِنْ طِینٍ (12)
و همانا ما آدمی را از گل خالص آفریدیم.
ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَهً فِی قَرارٍ مَکِینٍ (13)
پس آنگاه او را نطفه گردانیده و در جای استوار قرار دادیم.
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ (14)
آنگاه نطفه را علقه و علقه را گوشت پاره و باز آن گوشت را استخوان و سپس بر استخوانها گوشت پوشانیدیم (و پیکری کامل کردیم) پس از آن (به دمیدن روح پاک مجرد)آفرینشی دیگر را پدید آوردیم.
سوره حج آیه 5:
یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فی‏ رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَهٍ مُخَلَّقَهٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَهٍ لِنُبَیِّنَ لَکُمْ وَ نُقِرُّ فِی الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلاً(5)

ای مردم: اگر شما در وقوع روز قیامت و قدرت خدا در برانگیختن مردگان شک و ریبی دارید، بدانید که شما را نخست از خاک،آنگاه از آب نطفه،آنگاه از خون بسته، آنگاه از پاره ای گوشت تمام و ناتمام آفریدیم، تا در این انتقال و تحولات قدرت خود را بر شما آشکار سازیم و از نطفه ها آنچه که مشیت ما بر آن تعلق گیرد در رحمها قرار دهیم ،و تا به وقتی معین طفلی را خارج سازیم.
همان طور که می بینیم پروردگار مراحل تکامل جنین را در آیات مختلف به چند مرحله طین،نطفه،علقه،مضغه،عظم، لحم ومخلقه و غیر مخلقه تقسیم کرده است. گفته شده است منظور از «مخلقه» به معنای «تام الخلقه» است و غیر مخلقه یعنی آنکه هنوز خلقتش تمام نشده و گفته شده است این کلام با تعبیر جنین که ملازم با نفخ روح در آن است،منطبق می شود.
فقها در بررسی مسائل مربوطه به جنین مراحل رشد و تکامل آن را به دو دوره تقسیم کرده اند:
دوره اول: از زمان استقرار نطفه در رحم زن شروع و تا حلول روح در بدن ادامه می یابد خود این دوره به پنج مرحله تقسیم می شود:
نطفه”
که در رحم مستقر می شود.منی مرد هر گاه در رحم قرار گیرد و چهل روز بر آن بگذرد،نطفه نامیده می شود. نطفه هنگام تکامل یافتن،ماده غلیظ و سفتی می شود.
علقه”
علقه عبارت است از خون بسته شده، که پس از تحول آن از نطفه ،چهل روز در رحم می ماند.
3- مضغه”
مضغه عبارت است از پاره گوشتی ،که در آن مانند رگهایی است سبز و تو در تو و بعد از تحولش از علقه چهل روز در رحم مادر می ماند،پیش از آنکه در آن استخوان پدید آید.
4- عظم”
این مرحله استخوان خشکی شبیه گره می باشد، که هنوز گوشت بر آن نروییده است.
5- لحم”
جنینی که گوشت و استخوان بندی آن تمام شده،ولی هنوز روح در آن پیدا نشده است.
دوره دوم:
از آغاز حلول روح در جنین شروع شده و تا زمان تولد ادامه پیدا می کند.
با مطالعه موارد فوق مشاهده می گردد که مطابق اکثر منابع فقهی تکوین و تکامل جنین طی چند مرحله صورت می گیرد:
1-نطفه،که پس از لقاح با سلول تخمک سلول تخم ایجاد می شود و تا چهل روز مرحله نطفه طول
می کشد.بعد از نطفه مرحله دوم علقه شروع می شود.یعنی بعد از چهل روز مرحله دوم علقه شروع می شود که تا چهل روز جنین در مرحله علقه به سر میبرد. فقها گفته اند:این مرحله جنین به صورت یک لخته خون یا یک قطعه خون می باشدو بعد از ان مرحله سوم یا مضغه شروع می شود،که جنین بصورت پاره ای گوشت است و در آن رگهای تو در تو مشاهده می شود که طبق نظر فقها این مرحله نیز چهل روز طول می کشد. لیکن بر اساس اظهارات پزشکان و کتب و رسالات پزشکی و زیست شناسی سلول نر یا اسپرماتوزوئید پس از ورود به مجرای زهدان (لوله فالوپ) حداکثر ظرف 48 ساعت با سلول تخمک ترکیب و در داخل تخمک غوطه ور می شود و سلول تخم یا زیگوت تشکیل
می گردد. تخمک بارور شده بعد از 24 ساعت به دو سلول تقسیم می گردد و جسم کروی حاوی سلول های زیادی تشکیل شده.و در مدت 48 الی 72 ساعت توسط فعالیت عضلانی دیواره فالوپ به رحم وارد می شود و به مجرد استقرار در رحم و تغذیه شدن،شروع به رشد سریع میکنند. این مرحله را لانه گزینی جنین می گویند.پس از این مرحله دوره رویانی شروع می شود و تا هفته هشتم این مرحله ادامه دارد. از هفته هشتم به بعد دوره «سیتوز » آغاز می شود و تدریج اندامهای جنین به شکل اصلی خود در می آیند.
حقوقدانان این سه مرحله را به تبعیت ازآنچه در فقه راجع به دیه جنین معین شده ،به حیات زیستی(مرحله انعقاد تا حلول روح) و حیات جنینی(حلول روح تا لحظه تولد)تقسیم کرده اند.
با ملاحظه کتب و علم پزشکی مشخص می گردد که از نظر علم پزشکی جنین تا چهل روز بعد از لقاح تغییرات اساسی پیدا کرده و با نطفه و نیز پس از گذشتن هشتاد روز از لقاح به علقه به معنای خون بسته یا یک قطعه خون قابل انطباق نمی باشد.طبق تفسیر فقهاء مضغه یعنی پاره گوشت جویده شده یا گوشت بی استخوان است که آغاز این مرحله هشتاد روز بعد از لقاح می باشد. در حالی که با آزمایش های بعمل آمده و به کمک تکنولوژی ثابت شده است که ایجاد و رشد اسکلت جنین پس از شش هفتگی شروع و نخاع تا حدی مشخص شده و تکامل در اطراف نخاع بصورت تشکیل حلقه ها و بند ها و دیسکها در جریان است و در هفته یازدهم حرکت عضلات با رشد سیستم عصبی هماهنگ گشته و لبها باز و بسته می شوند.
عظام یا استخوانها بعد از مرحله مضغه به وجود می آید.طبق نظر اکثر فقها صد و بیست روز بعد از لقاح، استخوان سازی شروع می شود،ولی بر اساس علم پزشکی قبل از موت مزبور(هشتاد روز بعد از لقاح)مرحله تشکیل و ایجاد استخوان آغار می گردد. بنابر این مراحل تکامل جنین از دید فقها و علم پزشکی قدری متفاوت می باشد.

گفتار چهارم:
تکوین و تکامل جنین در نظام حقوقی ایران
در قوانین موضوعه تعریفی از جنین به عمل نیامده است.در قانون مدنی در مباحث مختلف اشاراتی به وضعیت حقوق حمل در مباحث ارث و وراثت و اماره فراش شده است که در جایگاه خود توضیح خواهیم داد.اما متاسفانه در خصوص مراحل تکوین و تکامل تعریف جنین مطلبی عنوان نشده است و همچنین ملاحظه می شود در موارد مختلف قانون مدنی به جای کلمه جنین از حمل استفاده شده است.مثلاًدر ماده 875 ق.م آمده است «شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد در صورتی ارث می برد که نطفه او حین الموت منعقد بوده و زنده هم متولد شود اگر چه فوراً پس از تولد بمیرد. حال آیا مفهوم جنین با حمل متفاوت است یا خیر؟ به عقیده علمای حقوق واژه حمل با جنین متفاوت می باشد. چرا که حمل به تمام مراحل پیدایش و رشد تا زمان تولد گفته می شود. در حالی که در تعریف جنین دیدیم که تا هفته هشتم رشد به آن رویان گفته می شود.بنابراین حمل اعم از جنین بوده و شامل تمام مراحل حتی مرحله تک سلولی (زیگوت)و مرحله رویانی می شود.
در قانون مجازات اسلامی جدید مصوبه 1/2/92 نیز تعریفی از جنین به عمل نیامده و صرفاً از مواد 716 الی 726 در خصوص دیه سقط جنین مراحل تکامل جنین توضیح داده شده است . ملاحظه می شود این مواد با توجه به نظر فقها مراحل تکامل جنین را 6 قسمت تقسیم کرده و بر اساس آن دیه را مشخص می کند. این مراحل عبارتند از 1- نطفه2- علقه،که به صورت خون بسته است.3- مضغه،که به صورت گوشت درآمده است.4- مرحله ای که به صورت استخوان درآمده و هنوز گوشت نروییده است.5- گوشت و استخوان بندی تمام شده ،ولی هنوز روح در آن پیدا نشده.6- زمانی که روح در آن پیدا شده ،که البته تعریفی از نحوه دمیده شدن روح در جنین و زمان تشخیص آن هر چند که بسیار مهم بوده و مشخص کننده میزان مسئولیت در پرداخت دیه و مجازات می باشد به عمل نیامده است.

مبحث دوم :
شناخت حقوقی جنین
از هنگام لقاح بین تخمک و اسپرم و به وجود آمدن تخم چند سلولی حیات جنین آغاز می گردد،بنابر این تولد تنها معیار و ملاک حیات انسان نمی باشد.
جنین رو به تکامل،بالقوه انسان کاملی است و طبعاً از لحظه لقاح دارای حقوقی می باشد.ولی چون اراده او تکامل نیافته است،تصور تکلیف بر عهده او میسر نمی باشد.
فلذا به لحاظ شخصیت انسانی ،احکام و حقوقی به آن مترتب است. در این خصوص به بررسی مقررات شرعی و قوانین مدنی و کیفری خواهیم پرداخت.

گفتار اول:
اهلیت جنین:
آیا جنین دارای اهلیت می باشد؟برای بررسی و بحث در خصوص آن باید به تفحص در خصوص اهلیت پرداخت .از نظر حقوقی اهلیت عبارت است از صلاحیتی که شخص برای برخورداری و اجرای حق دارد و این صلاحیت دارای دو چهره است:اهلیت تمتع یا اهلیت تملک و آن صلاحیتی است که شخص به موجب آن می تواند از حقوق مدنی بهره مند شود واهلیت تصرف یا استیفاء و آن صلاحیتی است که به موجب آن شخص قادر به اجرای حق است.
انسان از زمان انعقاد نطفه به شرط زنده متولد شدن تا هنگام مرگ اهلیت تمتع (برخورداری) از حقوق را دارد و برای اینکه انسان اهلیت تصرف (اجرای حق) داشته باشد،باید بالغ و عاقل و رشید باشد.

الف : اهلیت جنین در قوانین ایران
طبق م 956ق. م: «اهلیت برای دارا بودن حقوق، با زنده متولد شدن انسان، شروع وبا مرگ تمام
می شود.»
طبق م957 ق.م حمل از حقوق مدنی متمتع می گردد، مشروط بر اینکه زنده متولد شود طبق این دو ماده که فقط به بررسی قسمتی از اهلیت (اهلیت تمتع) پرداخته شده و دارا بودن حقوق (یعنی اهلیت تمتع) زنده متولد شدن را ملاک دانسته و مرگ را ملاک پایان یافتن اهلیت تمتع دانسته است، قانونگذار در م 957 درصدد گسترش دامنه اهلیت تمتع بر آمده وحمل را نیز از اهلیت تمتع برخوردار دانسته ولی آنرا مشروط به زنده متولد شدن دانسته، یعنی حمل از بدو پیدایش دارای اهلیت تمتع می باشد مشروط، بر اینکه زنده متولد شود.بنابراین فرض، حمل از لحظه پیدایش دارای حقوق می باشد ولیکن اگر مرده متولد شود، مرگ او بصورت قهقرایی آثار اهلیت را که از بدو پیدایش حمل موجود بوده، از بین می برد .طبق ماده 958 ق.م «هر انسان متمتع از حقوق مدنی خواهد بود، لیکن
نمی توان حقوق خود را اجرا کند ، مگر اینکه برای این امر اهلیت قانونی داشته باشد». قسمت اول این ماده ناظر به اهلیت تمتع یا تملک یعنی برخورداری از حق می باشد قسمت دو م ناظر به اهلیت استیفاء یا تصرف و یا اجرای حق می باشد، که قانونگذار آنرا مشروط به داشتن اهلیت قانونی کرده است.
حال باید دید برای اجرای حق چه شرایطی از نظر قانون لازم است .
طبق ماده 1207 ق .م اشخاص ذیل محجور و از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع هستند:
1-صغار
2-اشخاص غیر رشید
3-مجانین
مشاهده می شود که در این ماده قانونگذار برای اهلیت استیفاء (تصرف) یا اجرای حق شرایطی در نظر گرفته است:1- صغیر نباشد، یعنی بالغ باشد طبق تبصره 1 ماده 1210 سن بلوغ در پسر 15 سال تمام قمری و در دختر 9 سال تمام قمری در نظر گرفته شده است، اما طبق تبصره 2 همان ماده اموال صغیری که بالغ شده است، در صورتی می توان به او دادکه رشد او ثابت شده باشد، یعنی قانون شرط تصرف اموال را رشد قرار داده است. ماده 1210 قانون مدنی اصلاحی هشتم دیماه 61 که علی القاعده رسیدن صغار به سن بلوغ را دلیل رشد قرار داده وخلاف آنرا محتاج به اثبات دانسته، ناظر به دخالت آنان در هر نوع امور مربوط به خود می باشد، مگر در مورد امور مالی که به حکم تبصره 2 ماده مرقوم مستلزم اثبات رشد شده است .
به عبارت اخری صغیر پس از رسیدن به سن بلوغ و اثبات رشد می تواند نسبت به اموالی که از طریق انتقالات عهدی یاقهری قبل از اثبات رشد از این نوع مداخله ممنوع است .بر این اساس نصب قیم به منظور اداره امور مالی و استیفای حقوق ناشی از آن برای افراد فاقد ولی خاص پس از رسیدن به سن بلوغ وقبل از اثبات رشد هم ضروری است .
طبق ماده 1208 قانون مدنی ، غیر رشید کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلایی نباشد. با جمع موارد مذکور، مشخص می گردد که جنین تنها از قسمتی از اهلیت به معنای بر خورداری از حقوق. بنابراین از قسمتی اهلیت که استیفاء یا اجرای حقوق می باشد، به دلیل موانع قانونی و طبیعی برخوردارنمی باشد. فلذا اهلیت جنین ناقص بوده و با رشد و

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *