
منشاء و چگونگی شکلگیری فرهنگ سازمانی
یکی از جنبه های پیچیدگی فرهنگ سازمانی نحوه ایجاد آن است. چگونه دو سازمان با زمینه های محیطی و رهبران مشابه در طی سالیان به گونهای متفاوت عمل میکنند. چرا به نظر میرسد بعضی اجزای فرهنگ به دفعات در برابر تغییرات پایداری میکنند و برخی دیگر از اجزاء با وجود اینکه هدف خاص و مفیدی ندارند ادامه حیات میدهند و چرا گاهی اوقات همین اجزاء با توجه به تلاش رهبران و برخی افراد گروه برای ایجاد تغییر در آنها باز هم به همان شکل باقی میمانند(ممیزاده، 1373: 32).
اساسا فرهنگ سازمانی از سه منبع سرچشمه میگیرد:
اول : باورها، ارزشها و فرضیات بنیانگذاران
دوم : تجارب آموخته شده توسط اعضای گروهها به عنوان اجزای سازمان در طول زمان
سوم : باورها، ارزش ها و فرضیات جدید که توسط اعضاء و رهبران جدید وارد سازمان می شوند.
اگرچه هر یک از این راه کارها و ابزارها نقش حیاتی در شکل گیری فرهنگ سازمانی ایفا میکنند اما بنیانگذاران سازمان مهمترین تاثیر را دارند. آنها نه تنها تعیین کننده آرمان اصلی و زمینه محیطی برای فعالیت
گروه جدید هستند، بلکه با انتخاب اعضای گروه، نحوه پاسخگویی به محیط و انجام گروه را نیز تعیین می کنند .به طور یقین سازمانها تصادفی یا یکباره شکل نمیگیرند، بلکه از یک طرف هدفگرا هستند و مقاصد خاصی دارند و از سوی دیگر، عدهای به خاطر دستیابی به آرمانهایی که به تنهایی قادر به دستیابی به آنها نیستند، سازمان شکل میدهند تا از طریق ایجاد هماهنگی گروهی به هدفهای خود برسند. (کونتز و همکاران، 1385: 107 ). در مورد منشاء فرهنگ سازمانی بارون و گرینبرگ[1] مطرح می کند که چر ا افراد درون یک سازمان در ارزش ها، نگرش ها و تجارب مشترکاند؟ چندین عامل به پیش آمدن این حالت و حتی شکلگیری فرهنگ سازمانی کمک می کنند .
نخست، فرهنگ سازمانی ممکن است حداقل در یک بخش به وسیله بنیانگذاران شرکت پیریزی شود . این اشخاص غالبا از قابلیت ها و شخصیت های فردی پویا، ارزشهای قوی و دید روشنی از اینکه سازمان باید چگونه باشد برخوردارند .
دوم، فرهنگ سازمانی غالبا بیرون از حیطه تجارب سازمانی و بهمراه محیط خارجی توسعه می یابند. سوم، فرهنگ با نیاز به حفظ روابط کاری موثر میان اعضای سازمان گسترش می یابد . در مجموع، فرهنگسازمانی غالبا به وسیله اشخاص ذی نفوذ حال حاضر که هر روز در سازمان حاضراند، محیط خارجی که کارها در درون آن انجام می گیرد، ماهیت کسب و کار و کارکنانش شکل می گیرد. (بارون وگرینبرگ، 2000 : 297).
[1] . Baron & Greenberg