هرآنچه در مورد دنا پلاس توربو می دانیم

دنا رو میشه از جدید ترین خودروی به اصطلاح ملی ایران به حساب آورد. هرچند این خودرو  فیس لیفت جدیدی از سمند دونست و در بهترین شرایط باید اونو نسل جدید سمند نام گذاری کرد چون در زمینه های فنی فرقی بین این دو خودرو وجود نداره. اما اختلاف قیمتی بسیار زیاد باعث شده تا ایران خودرو هم زمان به عرضه این دو محصول بپردازه.

گرافیک جدید چراغای دنا ELX در این تصویر میشه دید.

این روش مانند اینه که خودروسازی مثل مرسدس بنز به طور هم زمان دو نسل جدید و قدیم S کلاس خود رو به فروش برسونه، اونم با اختلاف قیمت مناسب تا اگه کسی پول مدل جدید رو نداره به خرید همون نسل قبلی اکتفا کنه. البته آلمانیا عقل اینجور کاری رو ندارن و بهتره روشای هدف دار فروش ایران خودرو رو الگو ورداری کنن.

dena-elx-14

دنا معمولی (بالا) دنا ELX (پایین)

در مورد دنا و سمند به دلیل برابر بودن ساختار قوای محرکه میشه گفت که فقط با پرداخت رقمی بیشتر تنها خودرویی با ظاهر جدید و چند آپشن اضافه بدست میارید که در بحث آپشن میشه اونا رو در بازار آزاد با شکلای جور واجور اقسام کیفیتا جفت و جور کرد.

حال تصاویر جدیدی از مدل پیشرفت یافته و جدید دنا با پسوند ELX (دنا ELX) منتشر شده و اخبار بدست اومده از طرف این شرکت خبر از این میده که ایران خودرو قصد عرضه دنا ELX رو قبل از پایان سال جاری داره.

تغییرات خارجی و ظاهری دنا ELX نسبت به نسخه اولیه دنا در محدوده فیس لیفت جزئی قرار میگیره، گرافیک داخلی چراغای جلو دچار تغییر شده و جلوپنجره هم با الگو ورداری از میتسوبیشی EVO حالتی یه تیکه و خشن به خود گرفته که فرق اون با مدل اصلی دنا در تصاویر زیر میشه دید.

هم اینکه بزرگترین تغییر خارجی رو میشه خط و خطوط متفاوت در نمای جانبی دونست، یه تیکه از بدنه که در مدل اولیه دنا به طور کامل با سمند شباهت داشت و به دلیل نبود هماهنگی با نمای جلو و عقب، مورد انتقاد گسترده کارشناسان بود.

در نمای عقب تغییرات خیلی خیره کننده نیس و تا الان مورد خاصی به وسیله ایران خودرو اعلام نشده اما امیدوارم با اصلاح طرح چراغ عقب از شدت نور در زمان ترمزگیری کم بشه، مسئله ای که در ترافیک واسه رانندگانی که پشت سر خودروهای دنا قرار می گیرن آزاردهنده و مشکل سازه.

مشخصات فنی دنا ELX

اونطور که از دلایل امر بر میاد موتور ۱٫۷ لیتری ایران خودرو که با نام EF7 میگن، واسه دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده که واسه اولین بار اونو در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.

مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه می شه و پیش بینی قیمتی اون رقم زیر ۵۰ میلیون تومن رو (بدون احتساب سود دلالان و بازار مشکی) نشون میده. قدرت موتور دنا توربو به حدود ۱۴۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ می رسه هم اینکه تولید گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) میشه.

البته این موتور از نظر کیفیت و توانایی اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده و اونطور که از گزارشا پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو رو پس از مشاهده خرابیای زیاد این موتور کاهش داده.

از بین رفتن تیغهای توربو چارجر که به شکل بسیار شایعی در سورن توربو (موتور مشترک با دنا توربو) اتفاق میفته.

با در نظر گرفتن این موضوع خطر خرید دنا ELX با موتور توربو بازم خیلی زیاده و انتخاب نسخه معمولی و بدون توربو EF7 نسبت به این مدل معقولانه تر به نظر می رسه.

هم اینکه شایعه هایی مبنی بر عرضه دنا ELX با گیربکس خودکار هم هست که هنوز جزییات اون مشخص نیس.

براساس مشخصات فنی و امکانات رفاهی میشه پیش بینی کرد که دنا ELX دست کم روی کاغذ توان رقابت با رقبای بیشتر چینی خود رو داراس اما در عمل ابهامات زیادی در مورد کیفیت، قیمت و زمان تحویل این خودرو به مشتریان هست که می تونه بر موفقیت تئوری دنا ELX سایه بندازه.

سانروف نه خیلی بزرگی که در دنا ELX استفاده کرده می شه.

از دیگر لوازم دنا ELX میشه به سانروف، لاستیکای ۱۵ اینچی با اندازه ۱۹۵ و تغییرات جزیی در بخش مالتی مدیا اشاره کرد.

dena-elx-1

قیمت دنا ELX

تا الان ارقام و اعداد رسمی مربوط به دنا ELX از طرف ایران خودرو منتشر نشده و انگار رونمایی و پیش فروش این دنای جدید به بهمن و اسفند ماه امسال بیفته، اما براساس اخبار غیر رسمی، قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومن واسه این خودرو در نظر گرفته می شه که شاید مربوط به نمونه دنده دستی دنا ELX میشه.

از این رو احتمال میره که قیمت نسخه های خودکار دنا ELX (در صورت عرضه) یا نمونه های فول آپشن اون در حدود ۵۵ میلیون تومن در نظر گرفته شه که بعد از پیش فروش و تحویل که در سال ۹۶ انجام می شه با در نظر گرفتن تاثیر گذاری دلالان و واسطه گران می تونه از مرز ۶۰ میلیون تومن هم در بازار آزاد بالاتر رود.

رقمی که دنا ELX خودکار رو مستقیما در رده قیمتی خودروهای چینی مثل جک J5 خودکار، MVM 550 و MG 360 قرار میده. از این رو باید منتظر موند و دید که خریداران بین دردسر خرید دنای ELX توربو و مشکلات خودروهای چینیای کدوم رو انتخاب می کنن.

بروزرسانی- آبان ۹۶: مهمترین تغییرات خودرو دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس شامل، به کار گیری رینگ و تایر بزرگتر (۲۰۵٫۵۰٫۱۶) و ۵ پیچ، طرح رینگ آلومینیومی جدید، فرمون چرمی با دوخت قرمز، زیر پایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ، تغییر طرح سر دسته دنده و نصب موتور توربوشارژه.

در شرایط فعلی گمانه زنی در مورد قیمت دنا پلاس توربو خیلی ساده نیس اما با در نظر گرفتن اختلاف قیمت ۳ میلیونی سورن توربو نسبت به سورن معمولی میشه حدس زد دنا پلاس توربو هم در حدود ۳ الی ۵ میلیون تومن گرون تر از دنا پلاس معمولی باشه و از این رو با قیمتی بین ۴۸ تا ۵۰ میلیون تومن تحویل مشتریان شه.

چیزی که نامشخصه اینکه با در نظر گرفتن نارضایتی خیلی از مشتریان از کیفیت فنی سورن توربو، ایران خودرو اصلاحات لازم رو واسه پیشرانه مورد استفاده در دنا پلاس توربو دید کرده یا مشتریان این محصول هم قراره مشکلات مشابهی رو تجربه کنن.

سمند سورن توربو قیمت، مشخصات فنی و تجربه رانندگی؛ ۵۰ درصد افزایش قدرت، ۳ میلیون زیاد شدن قیمت

کیفیت از یاد رفته؛ نگاهی به مشکلات فنی خریداران سورن توربو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *