ارائه مدلی برای تعیین ارزش مسافران در بستر الکترونیکی در صنعت حمل ونقل هوایی- قسمت ۸

فایل های دانشگاهی

فروش بلیت دو سفره(Throwaway ticketing)(شکل۲- ۴)

 

 

 

۴

 

 

فروش بلیت تودرتو(Nested ticketing)

 

 

همان‌گونه که در جدول۲- ۳ نشان داده شده است، استراتژی دوم، استراتژی فروش بلیت غیرمستقیم است. در این استراتژی، شرکت برای پوشش بیشتر مناطق و تکمیل ظرفیت پروازها، بجای پرواز مستقیم از مبدأ به مقصد، با یک مقصد واسط اقدام به حمل­ونقل مسافران می­ کند. در این روش به‌منظور جلوگیری از نارضایتی مسافران به دلیل افزایش طول و زمان سفر، قیمت­ها کاهش می­یابد.

شکل۲- ۵ استراتژی فروش بلیت غیرمستقیم
قیمت­ گذاری بلیت هواپیما همواره تحت تأثیر طول مسافت نبوده، بلکه در بعضی از مواقع، شرایط بازار و فشارهایی که از طرف رقبا بر شرکت وارد می­ شود، عاملی تعیین‌کننده در تعیین قیمت است. استـراتژی ” فروش بلیت شهر پنهان” نیز از یکی استراتژی­ هایی است که در آن قیمت تحت تأثیر فشار رقبا تعییـن می­ شود. همان‌گونه کـه در شکل۲- ۶، نشان داده شده است، قیمت مسیر A به C تحت تأثیر فشار رقبا کمتر از مسیر A به B می­باشد. در این صورت مشتری که قصد سفر از مبدأ A به مقصد B را دارد، اقدام به خرید بلیت AC کرده و در مقصد B سفر خود را خاتمه می­دهد. با بهره گرفتن از این استراتژی، شرکت مشتریان مقصد B خود را حفظ کرده و از شرایط بازار نیز عقب نمی­افتد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

شکل۲- ۶ استراتژی فروش بلیت شهر پنهان

 

این قیمت­گذاری­ها در شرکت­های هواپیمایی تحت تأثیر قیمت سوخت، نیروی کار، اندازه هواپیما و میزان استفاده از آن نیز می­باشد[۱۹]. به‌عنوان‌مثال، در تحقیقی که توسط فرانک بر روی شرکت Ryanair انجام داد، مشخـص گردید که این شرکت می ­تواند از طریـق کـاهش خدمه، استفاده از هواپیماهای جدید، استفاده از فرودگاه­های ثانویه و استفاده از هواپیماهای بزرگ‌تر هزینه­ های خود را کاهش دهد[۱۹].
مسافران در هنگام خرید بلیت به دو نکته اساسی توجه می­ کنند: ۱) هزینه ۲) کیفیت. بسیاری از شرکت­های ارائه­دهنده خدمات هوایی سعی در ارائه خدمات مناسب و باکیفیت داشته تا از این طریق رضایت مشتریان خود را جلب نماید([۲۸]FSC)؛ درحالی‌که تعدادی دیگر از ایرلاین­ها سعی در ارائه خدمات با هزینه کم­تر داشته و از این طریق رضایت مشتریان خود را برآورده می­سازند([۲۹]LCC)؛ اما آنچه واضح است اینست که هر دو نوع این شرکت­ها هدفی جز افزایش درآمد و سودآوری خود ندارند[۲۰]. شرکت­های کلاسیک(FSC) همان شرکت­های سنتی بوده که تمرکزشان بر ارائه خدمات باکیفیت بوده و شرکت­های LCC شرکت­هایی هستند که فعالیت­های آن‌ ها، از آغاز ظهور این شرکت‌ها، به‌طور گسترده متمرکز بر ارائه خدمات ارزان قیمت و محدود به پروازهای کوتاه بُرد بوده است[۳۰]. شرکت­های LCC تلاش می­ کنند تا با کاهش هزینه­ های خود و در نتیجه کاهش کرایه­ها، مشتریان جدیدی جذب نمایند. این شرکت­ها برای کاهش هزینه­ها و قیمت خدمات، برخی از خدمات غیرضروری را حذف می­ کنند. رشد LCC در سالیان اخیر قابل توجه بوده است[۲۱]. ازجمله LCC های موفق در صنعت هوایی جهان می­توان به شرکت­های Easyjet و RayanAir در اروپا و شرکت­های JetBlue و Southwest در آمریکا اشاره کرد. امروزه با توجه به بحران­های اقتصادی موجود و تمایل مسافران به استفاده از حامل­های کم‌هزینه افزایش یافته است و همین امر سبب بروز رقابتی شدید در بین شرکت­های FSC و LCC شده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
با توجه به تفاوتی که در رسالت شرکت­های LLC و FSC وجود دارد، انتظارت مشتریان از این شرکت­ها نیز متفاوت است. در سال ۲۰۱۱ در مطالعه­ ای که بر روی مسافران هوایی در کره جنوبی انجام شد، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت مسافران شرکت­های LCC مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، مسافرینی که تجربه استفاده از خدمات هر دو نوع شرکت­های هوایی LCC و FSC را داشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج حاصل از مطالعه [۲۲] نشان می­دهد که افزایش نرخ پاسخگویی در صدر نیازهای مسافران قرار داشته و تأثیر بسزایی در افزایش رضایت مسافران دارد. نرخ پاسخگویی شامل عواملی نظیر “پاسخگویی در مواقع اضطراری پرواز”، “سیستم اطلاع­رسانی نظیر سایت و پیامک” و… می­باشد. نرخ پاسخگویی را می­توان با تهیه یک سیستم پاسخگویی کارآمد و ارتقا سطح دانش کارمندان و عوامل سفر افزایش داد. اگرچه پاسخگویی عوامل سفر، عامل تعیین‌کننده ­ای در رضایت مسافران است، اما ایجاد آن به دلیل وجود زمان و فضای محدود آسان نمی ­باشد. دومین عامل مهمی که در [۲۲] برای افزایش رضایت مسافران معرفی شده است، ارائه خدمات ملموس است. خدمات ملموس شامل امکانات فیزیکی پرواز نظیر “راحتی صندلی”، “فضای صندلی”، “خدمات سرگرمی در طول پرواز” و “ظاهر کارکنان” می­باشد.
با توجه به بحران­های اقتصادی موجود و افزایش تمایل مسافران به استفاده از حامل­های کم‌هزینه، شرکت­های FSA بایستی تغییری در استراتژی­ های خود ایجاد کنند. بر طبق نظر مورل[۳۱]، شرکت­های FSA چنانچه بخواهند در رقابت با شرکت­های LCC موفق بوده و سهم خود را از بازار رقابتی افزایش دهند، دو استراتژی ممکن برای پیاده­سازی در اختیار دارند[۲۳][۲۳][۲۳][۱۵][۱۴]:

 

 

    • کاهش هزینه­ های عملیات اصلی خود، بدون آنکه تغییری در مدل کسب­وکار یا سطح خدمات خود ایجاد کنند.

 

  • اعمال برخی از عناصر کسب­وکار کم‌هزینه در مدل خود.

 

در استراتژی دوم، هدف تشکیل شرکت­های کم‌هزینه تابعه([۳۲]LCS) است. در این حالت، شرکت­های هوایی FSA، یک شرکت LCC در زیرمجموعه خود ایجاد کرده و از این طریق هر دو جنبه ارائه خدمات را پوشش می­دهند. نام دیگر این استراتژی [۳۳]AinA است. اگرچه مبنای تئوری این استراتژی، جالب و قابل پیاده­سازی می­باشد، اما در عمل بسیاری از شرکت­های پیاده­سازی کننده این استراتژی با شکست روبرو شده ­اند. در جدول۲- ۴ تعدادی از شرکت­های LCS معرفی گشته­اند.
جدول۲- ۴ شرکت­های AinA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام LCC شرکت متبوعه زمان شروع زمان اتمام
Song Delta ۲۰۰۳ ۲۰۰۶
Ted United ۲۰۰۴ ۲۰۰۹
Basiq Air KLM ۱۹۶۶ ادامه دارد
Germanwings Lufthansa ۲۰۰۲ ادامه دارد

 

همان‌گونه که در جدول۲- ۴ آمده است، شرکت هواپیمایی Ted پس از ۳ سال فعالیت، تعطیل گردید؛ علت اصلی این تعطیلی نیز بحران ناشی از قیمت سوخت بالا و عدم توانایی شرکت در تأمین هزینه­ها عنوان گردید. شرکت Song نیز به دلیل موفق نبودن در کسب سود توسط شرکت دلتا تعطیل گردید. شرکت Basiq نیز اگرچه همچنان به فعالیت خود ادامه می­دهد، اما در سالیان اخیر موفقیت چندانی نداشته است. مورل علت اصلی این شکست­ها را وجود محدودیت­ها در قوانین کارگری معرفی می­ کند؛ چراکه کارمندان این شرکت­ها نیز با توجه به قوانین شرکت­های متبوع اداره می­شوند.[۲۳]. گروه کوانتاس[۳۴] یکی از شرکت­های موفق در هواپیمایی استرالیا بوده که در زمینه LCS نیز فعالیت داشته و موفق بوده است. این شرکت در زمینه سفرهای کم‌هزینه دارای یک شرکت تابعه با عنوان Jetstar می­باشد. در سال ۲۰۱۴ در [۲۳] به بررسی این شرکت پرداخته شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می­دهد که وجود Jetstar در زیرمجموعه کوانتاس باعث افزایش قدرت این شرکت در بازار و همچنین افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط شرکت شده است. این توانایی­ها به دلیل توانایی شرکت در قیمت­ گذاری و ارائه سرویس با قیمت­های مختلف بوجود آمده است.
یکی از اصلی­ترین و مؤثرترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت مسافران، ادراک آن‌ ها از کیفیت خدمات ارائه‌شده می­باشد. ادراک مسافران از کیفیت خدمات نقش کلیدی در موفقیت شرکت­های هوایی بازی می­ کند[۲۴]. کیفیت خدمات همواره به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی رقابتی با محوریت مشتری مداری، نوآوری، خلاقیت و تلاش برای تعالی در صنعت هواپیمایی مطرح بوده است. هدف اصلی از این تلاش­ها، برآورده ساختن انتظارات مسافران است[۲۵]. ارائه خدمات باکیفیت در صنعت حمل­ونقل اشاره به توانایی شرکت در ارائه خدمات با استانداردهای عالی در طول فرایند سفر دارد[۲۶]. عواملی نظیر برنامه ­ریزی پرواز، قیمت بلیت، خدمات ارائه‌شده در طول سفر، نگرش و رفتار کارکنان، امکانات ارائه‌شده و فروش بلیت ازجمله عوامل تأثیرگذار بر بهبود کیفیت خدمات و در نتیجه تمایل بیشتر مشتری به استفاده از خدمات شرکت می­باشد[۲۷].
ارائه خدمات باکیفیت­تر، می ­تواند تأثیرات مهمی برای شرکت بدنبال داشته باشد؛ که ازجمله آن‌ ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد[۲۷]:

 

 

    • افزایش رضایت مشتریان.

 

  • افزایش وفاداری مشتریان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *