انواع رسانه‌ها در برنامه‌ریزی رسانه‌ای – بخش اول

اجازه بدید تا الگوی ۵M رو (که در مقاله تبلیغات چیه به اون اشاره کردیم) دوباره مرور کنیم:

  • Mission
  • Message
  • Media
  • Money
  • Measurement

این یه اصل اساسی در تبلیغات است که واسه انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی، اول اهدافتون رو تعیین می کنین، بعد پیامتان رو و در مرحله بعدی، باید ببینین که از چه دریچه ای می خواهید پیامتان رو به مخاطبان خود منتقل کنین. در این مقاله به شکل های جور واجور رسانه ها در برنامه ریزی رسانه ای می پردازیم؛ یه معرفی و مقایسه کلی از شکل های جور واجور رسانه هایی که واسه تحقق اهداف تبلیغاتی تون آماده ان. با Modir TV همراه باشین.

۱) تبلیغات تلوزیونی (TV Advertising)

اصلی ترین ویژگی تلوزیون اینه که Reach خیلی بالایی داره. عمومی تر اگه بخوایم بگیم، با تبلیغات تلوزیونی می تونید یه پیام رو در برابر نمایش وسعت بسیار بزرگی از مخاطبان بذارین.

نقاط ضعف تلوزیون:

  • هدف دار نبودن: یکی از بزرگترین بزرگترین نقطه ضعف تلوزیون اینه که نمی تونید مخاطبان خود رو به دقت انتخاب کنین. در واقع، هدف مندی مخاطبان تلوزیون، کمتر از خیلی از رسانه هاست.
  • نبود امکان آزمایش: بزرگترین نقطه ضعف تلوزیون اینه که نمی تونید با جزئیاتی قابل قبول فهمیده باشین که عکس العمل مخاطبان شما نسبت به تبلیغات تون چی بوده؟
    چند نفر اون ها رو دیده ان؟ از چه رده سنی؟ با چه جنسیتی؟ چند نفر از اون ها پیام رو دیده ان؟ چند نفر از اون ها عکس العمل نشون داده ان؟
    این اطلاعات رو نمی تونید به دست بیارین (مگه اطلاعاتی کلی و بیشتر حدسی).

هرچند در بعضی از کشورها، بعضی از شبکه های تلوزیونی آخر تلاش خود رو کرده ان که بتونن به هدف مندترین شکل ممکن، مخاطب رو هدف بگیرن؛ اما به هر حال، بازم تبلیغات تلوزیونی فقط واسه کسائی خوبه که با توده ی بزرگی از مردم سر و کار دارن؛ در واقع، واسه کالاهایی خوبه، که بازار گسترده و بزرگی دارن (مثل FMCGها).

تبلیغات تلوزیونی، به یه مدت طولانی، ستون اصلی دنیای رسانه های تبلیغاتی بود. اما امروزه و با ظهور رسانه هایی مانند اینترنت، یا مثلا رسانه های ویدیویی آموزشی، تمایل به تلوزیون به عنوان یه رسانه ی تبلیغاتی کم تر شده. چون که تبلیغات در اینترنت و رسانه های ویدیویی، بسیار هدف مندتر بوده و توانایی آزمایش خیلی خیلی بالاتری نسبت به تبلیغات تلوزیونی دارن.

۲) تبلیغات رادیویی (Radio Advertising)

رادیو، یکی از ماندگارترین رسانه های تبلیغاتی ست که نزدیک به ۸۰ ساله که از اون در جهت تحقق اهداف تبلیغاتی استفاده می شه. تبلیغات رادیویی، به نسبت تبلیغات تلوزیونی مخاطبانی هدفمندتر می تونه داشته باشه؛ اما کمیت مخاطبان اون به مراتب کمتر از تلوزیونه.

در خیلی از کشورها شما می تونید دسته مشخصی از شبکه های رادیویی رو به صورت یه جا و هم زمان به خاطر تحقق اهداف تبلیغاتی خود به کار بگیرین. مثلا:

  • شبکه های رادیویی مربوط به موسیقی
  • شبکه های رادیویی اختصاصی واسه جوانان
  • شبکه های رادیویی اقتصادی
  • اقتصادی

  • و از همه مهم تر، شبکه های رادیویی محلی (شبکه های استانی) واسه تبلیغات هدفمندتر، بسیار کارایی داره.

رادیو هم مانند تلوزیون، دارای مشکلاتی مشابهه؛ مثلا:

مشکلات

  • عکس العمل مخاطب تبلیغات رادیویی، غیر قابل آزمایش می باشه.
  • با این که به نسبت تبلیغات تلوزیونی، مشتریان هدف مندتری رو مخاطب قرار می دهد، اما بازم نمی توان اون رو به عنوان یه رسانه ی هدف دار در نظر گرفت.
  • و نقطه ضعف سوم این که بر خلاف تلوزیون و خیلی از رسانه ها، این رسانه، تنها امکان فرستادن پیام صوتی رو دارا می باشه، که این مسئله باعث می شه که تبلیغات رادیویی واسه خیلی از اجناس و خدمات، کاربرد نداشته باشه.

۳) تبلیغات اینترنتی (Internet Advertising)

چه بخواین چه نخواهید دوره، دوره اینترنته. این رسانه با سرعت بسیار چشم گیری در حال محبوب شدن واسه کسب و کاراس، طوری که هر ساله تعداد خیلی از شرکت ها، سهم زیادی رو از بودجه رسانه ای خود، به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی واگذار می کنن.

تبلیغات اینترنتی، جدی ترین حریف تلوزیون و بقیه رسانه هاست، به ۲ دلیل:

  • به دلیل این که شدیدا هدف منده.
  • به دلیل این که با دقتی بسیار بالا میشه رفتار مخاطب رو تحلیل کرد.

از شکل های جور واجور تبلیغات اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ
  • SEM
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • و…

در ، رسانه های دیگه رو بررسی می کنیم.