اِتانول در خدمت خودروهای الکتریکی، تولید برق ارزان به وسیله سلول سوختی ابداعی نیسان

۷ یا ۸ سال گذشته خبرهایی نشون دهنده ایده به کار گیری اتانول طبیعی به عنوان سوخت خودروها در دنیای خودرو حسابی سر و صدا کرد. حال با پایین اومدن این تب و تاب خبری، نیسان دوباره ایده به کار گیری اتانول طبیعی رو به شکلی موثر تر مطرح کرده.

در واقع نیسان می خواد به کمک این سوخت و سیستم ابداعی خود، خودروهای الکتریکی رو از شارژ شدن بوسیله دوشاخهای برق بی نیاز کنه. اگه این طرح با موفقیت اجرا شه و به تولید انبوه برسه، نیسان در این تکنولوژی پیشرو می شه.

نیسان در حال تحقیق روی ایده ایه که می تونه سوختای عادی رو به انرژی الکتریکی تبدیل کنه که واسه شارژ باطری بسیار کار اومده.

در این سیستم، هیدروژن از سوختای جور واجور مانند اتانول یا گاز طبیعی بدست میاد و در سلول سوختی ابداعی نیسان با اکسیژن هوا عکس العمل نشون داده و این عکس العمل به تولید برق و بخار آب میرسه که باعث شارژ باطری خودرو و خروج بخار آب از اگزوز می شه.

nissan_bio_fuel_cell_02

 

براساس برآوردای نیسان، این تکنولوژی قادر به تامین انرژی لازم واسه طی ۶۰۰ کیلومتر میشه که رقمی بیشتر از خودروهای برقی فعلی و قابل مقایسه با خودروهای بنزینی و دیزلی هستش.

در این سیسنم اتانول طبیعی در باک خودرو ذخیره شده و پس از خروج از باک وارد مدار شده و به یه دستگاه تبدیل کننده وارد می شه که اتانول رو به هیدروژن تبدیل می کنه.

اکسیژن خالص وارد سلول سوختی ابداعی نیسان به نام (SOFC (Solid Oxide Fuel-Cell می شه که در آخر با تولید برق، زمینه شارژ باتری خودرو رو جفت و جور می آورد. این سیستم خودروهای الکتریکی رو از توقف به  منظور شارژ خودرو بی نیاز می کنه.

Photographer - Stan Papior Autocar Magazine Haymarket Publishing Nissan Leaf Blue

از طرف دیگه نیاز به استخراج پیچیده هیدروژن و ایجاد ایستگاه های شارژ هیدروژن (مانند تکنولوژی عادی سلول سوختی) هم وجود نداره.

با در نظر گرفتن روند تولید اتانول طبیعی که از ذرت و نیشکر بدست میاد، استرالیا کشور مناسبی واسه گسترده شدن این ایده س، چون در این کشور مزارع ذرت و نیشکر فت و فراوون پیدا میشه.

نیسان امیدواره که بتونه این سیستم رو در کشورای آمریکای شمالی و جنوبی و آسیا هم گسترش بده.

nissan-leaf1

در واقع به کار گیری اتانول بسیار ایمن تر از به کار گیری هیدروژن یا بنزینه.

البته از نکات منفی این ایده گسترده نبودن سوخت اتانول طبیعیه که در صورت تحقق این سیستم، نیسان باید چاره ای واسه اون فکر کنه، مثلا طبیعتا استخراج اتانول از راه کشاورزی در کشورای خشک و کم آب سخته.

اما نیسان تاکید می کنه که به کار گیری اتانول و این تکنولوژی در کل بسیار ارزونتر از بقیه روشای به کار گیری منابع تجدید پذیر تموم می شه.

در صورت تحقق این ایده، نیسان قدم بزرگی در صنعت خودروسازی خواهد برداشت و کارکرد و کارایی خودروهای الکتریکی رو بهبود خواهد بخشید.

چون که با وجود منابع اتانولی، دیگه احتیاجی نیس خودروسازان واسه استفاده از باتریای بزرگ، سنگین وزن و گرون منتظر پیشرفت تکنولوژی بمونن و میشه با وجود تکنولوژی سلول سوختی نیسان، سوخت گیری اتانول رو از راه سیستم پخش و پخش پمپ بنزینای فعلی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *