به بهانه ۲۵ سالگی؛ نگاهی به تاریخچه سری مورتال کمبت

مورتال کمبت از اون دست اسم هاییه که اسمش با علاقه مند شدن خیلی از آدما به ویدیو گیم گره خورده. این سری که نسخه های اون از انگشتان دو دست فرا رفته و تازگیاً به ۲۵ سالگی رسیده، همون تصور وحشتناکیه که تموم والدین از خشونت بازیای ویدیویی در طول بالاترین درجه گرفتن این صنعت طی این چند سال داشتن.

انگار سازندگان بازی سراغ کابوس پدر مادرا در مورد بازیای ویدیویی رفته و براساس همون، یه بازی مقابله ای فوق العاده خشن ساخته بودن که نتیجه اون، به اندازه ای اعتیاد آور بوده که فرزندشون رو از خواب و زندگی غافل کنه. در ادامه و با در نظر گرفتن سالگرد این مجموعه، نگاهی به راه پر فراز و نشیب سری مورتال کمبت از نسخه اول تا به امروز داریم.

تو روزهایی که استریت فایتر ژاپنی، حرف اول رو در بین بازیای مقابله ای در شرق می زد. کمی دورتر و در قاره های اروپا و آمریکای شمالی، ذائقه تندتر مخاطبین بازیای ویدیویی این ناحیه، توقع متفاوتی از بازیای مقابله ای نسبت به سری استریت فایتر داشت.

واسه جواب به همین درخواست، استودیو میدوی گیمز در سال ۱۹۹۲ میلادی، اولین نسخه از سری مورتال کمبت رو واسه پلتفرم آرکید عرضه کرد. مبارزات فوق العاده سریع در کنار بخشای خشنی مانند فیتالتی و شخصیتای تیره، باعث شدن تا اولین مورتال کمبت، اولین بازی با درجه سنی «بزرگسال» هم باشه.

اسکورپین و ساب-زیرو، دشمنان همیشگی!

داستان از جمله عناصری بود که از همون اول به برگ برنده سری مورتال کمبت نسبت به رقبا تبدیل شد. قصه برگشت شخصیتی شیطانی به نام Shang Tsung به زمین و به صف کشیدن مبارزان بهتر از سرتاسر دنیا، در نگاه اول تکراری به نظر می رسید اما با گذشت زمان و اخت گرفتن شما با یکی از شخصیتای داستانی بازی، باحال تر و قابل اهمیت تر می شد.

ضربات از راه دور جذاب در کنار سرعت بالای بازی و کنترل ۵ دکمه ای اون، به کام طرفداران بازیای مقابله ای خوش اومد تا آینده این سبک با ادامه پیدا کردن راه مورتال کمبت به راه دیگه ای رقم بخوره.

موفقیتای قسمت اول مورتال کمبت باعث شد تا با فاصله کمی، نسخه دوم این سری در سال ۱۹۹۳ عرضه شه. آسون تر شدن کمبوها، فیتالتیای بیشتر و در آخر مشکلات و باگای کمتر در بین اجرای بازی روی دستگاه های آرکید، کنسولا و پی سی باعث شد تا قسمت دوم این سری به یکی از پرفروش ترین بازیای تاریخ در زمان عرضه خودش تبدیل شه.

خشونت بالای بازی باعث شده بود تا صدای خیلی از افراد چه در دولت آمریکا و چه در بقیه بخشای نظارتی در بیاد. سازندگان بازی هم نسبت به این اتفاق عکس العمل نشون دادن و قرار گرفتن بخشایی به نام Babality که در اون بازنده به کودک تبدیل می شد یا Friendship که در اون فرد برنده به بازنده هدیه ای می داد، به مسخره گرفتن سازندگان به وسیله منتقدان به این سری حساب می شد.

حالت Babality خنده دار و حتی ترسناک به نظر می رسید!

آخرسر و در نسخه چهارم، مورتال کمبت و به لطف سخت افزار بهتر کنسولا، در آخر وارد دنیای سه بعدی شد. قبل از این سری تیکن و ورچوئا فایتر با ارائه یه تجربه مقابله ای سه بعدی، حسابی دل منتقدان و کاربران رو به دست آورده بودن و ورود به این عرضه واسه مورتال کمبت یه آزمون بسیار مهم به حساب می رفت.

کم شدن فیتالتیا و تنوع پایین سبکای مبارزات بازی باعث شدن تا مورتال کمبت ۴ با وجود ویژگیای خوب خود، از یه بازی خوب بالاتر نره.

با وجود کمبود محتوای بازی، اضافه شدن توانایی دویدن کاراکترها و گرافیک بالای اون که در نسخه جانبی اون با نام مورتال کمبت گلد هم بهبود پیدا کرد، همه باعث شدن تا مورتال کمبت ۴ پیش بسیاری، به عنوان یکی بازیایی شناخته شه که دنیای بازیای ویدیویی رو به سمت سینمایی تر شدن پیش بردن.

بعد از اون که در اواخر دهه نود، مورتال کمبت به یکی از معروف ترین نمادای بازیای ویدیویی تبدیل شده بود و یه فیلم سینمایی پرفروش هم در کارنامه خود داشت، صاحبان امتیاز اون عزمشونو جزم کردن تا شانس مورتال کمبت رو در بقیه سبکا هم امتحان کنن.

طبق همین تصمیم، دو بازی Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero و Mortal Kombat: Special Forces در فاصله سه از یه دیگه عرضه شدن که هرکدوم به نوبت، لقب بدترین بازی عرضه شده تحت نام مورتال کمبت رو به خود دادن.

در Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero با ساب- زیرو ماجراهای مختلفی رو تجربه می کردین، ماجراهایی نه خیلی لذت بخش!

این دو بازی در سبک ماجرایی دسته بندی شده و با دوربین از کنار  دنبال می شدن. المانایی مانند ضربات معروف سری مورتال کمبت یا شخصیتای محبوب مثل ساب-زیرو همه چفت یه بازی ماجرایی نبودن تا زیاده خواهی سازندگان مورتال کمبت در اون سال بی نتیجه بمونه.

شکست در نسل پنجم بازیای ویدیویی باعث شد تا پیشرفت دهندگان اون قید ساخت بازی روی پلتفرمای قدیمی رو زده و به کنسولای جدید کوچ کنن. سخت افزار قوی تر پلتفرمایی مانند ایکس باکس اورجینال و پلی استیشن ۲، دست سازندگان بازی واسه خلق یه محیط سه بعدی رو بیشتر از گذشته باز گذاشته بود.

واسه اولین بار در Mortal Kombat: Deadly Alliance، هر کدوم از مبارزین توانایی به کار گیری سه نوع سبک مقابله جدا رو داشتن که با در نظر گرفتن علاقه کاربر بین به کار گیری اسلحه یا دستان خالی، به طور کامل تغییر می کرد. انیمیشنای واقعی تر و حرکات نرم تر مبارزین هم باعث می شدن تا مورتال کمبت این بار با وضوح بیشتری نسبت به گذشته، خشن و خونین باشه.

حالت Test Your Sight هم در این قسمت به بازی اضافه شده بود که در اون، باید محل درست درست مخفی شدن سکه رو حدس می زدین. با چند بار حدس درست، کار شما سخت تر می شد و با یه اشتباه، همونطور که انتظارش رو داشتین، به بدترین راه ممکن کشته می شدید.

در سال ۲۰۰۴ میلادی، همزمان نسخه هایی از سری مورتال کمبت و تیکن به بازارها عرضه شدن. Mortal Kombat Deception با بخش آنلاین و محتوای اضافه کردی با نام Konquest که مثل بازیای ماجرایی قبلی سری مورتال کمبت و این بار نه به صورت بازی جدا بر که به صورت بخشی در دل بازی اصلی مورتال کمبت قرار گرفته بود، Deception رو به بازی قابل احترامی تبدیل کرد.

شطرنج و مورتال کمبت! کی فکرش رو می کرد.

اما مشکل اصلی، کارکرد فوق العاده تیکن ۵ در همون سال حساب می شد. حریف ژاپنی، به آخر بلوغ یه بازی مقابله ای سه بعدی در اون چند سال رسیده بود. خشونت کمتر تیکن در کنار محتوای زیاد اون که شامل بخشی آرکید به نام Devil Mode و سه نسخه ابتدایی تیکن می شد، از رمزای موفقیت این بازی در اون چند سال حساب می شدن.

بالاترین درجه گرفتن تیکن در اون چند سال، زمینه افت مورتال کمبت رو جفت و جور کرده بود. سال بعد از اون Mortal Kombat Shaolin Monks دوباره با ترکیب سبک ماجرایی و مقابله ای عرضه شد و نشون داد که انگار سازندگان بازی، قصد زدن قید سبک ماجرایی رو ندارن. البته Shaolin Monks بهتر از دو نسخه قبلی مورتال کمبت با همین سبک بود و بازی تونست تا رضایت نسبی منتقدان و کاربران رو جلب کنه.

عنوان Mortal Kombat Armageddon مهم ترین اشتباه میدوی گیمز حساب می شد که زمینه ورشکستگی این استودیو و سقوط سری مورتال کمبت رو درست کرد. بازی Armageddon  شلوغ ترین عنوان مورتال کمبت تا به امروز حساب می شه. تعداد بالای کاراکتر و بالا رفتن هزینه بازی باعث شد تا از توجه سازندگان واسه بهبود بقیه بخشا کم بشه.

بازی Mortal Kombat : Armageddon شلوغ ترین مورتال کمبت در تاریخ سری حساب می شه.

سبک مبارزات هر مبارز به عدد دو کاهش پیدا کرده بود و به کار گیری موتور قدیمی که حتی کارکرد خوبی روی کنسولای همون نسل هم نداشت، اونم در زمان شروع نسل جدید، از اشتباهات عجیب سازندگان در اون چند سال حساب می شد.

عکس العمل منتقدان نسبت به بازی تقریباً مثبت بود و این عنوان فروش متوسطی رو تجربه کرد. مشکل اون جا بود که مورتال کمبت از  پرفروش ترین بازی تاریخ، فقط به یه بازی تقریباً خوب و با هواداران محدودی تبدیل شده و به حاشیه رانده شده بود.

جدا از ترکیب دنیای مورتال کمبت با قهرمانان دی سی که اونم یه بازی متوسط بود و میدوی رو به طور کامل ورشکست کرد، مورتال کمبت تا ۵ سال حضوری در دنیای بازیای ویدیویی نداشت

بعد از ورشکستگی کامل میدوی و خرید امتیاز مورتال کمبت به وسیله برادران وارنر، وظیفه ساخت نسخه جدید مورتال کمبت به استودیو ندررلم رسید. اونا در سال ۲۰۱۱ کار عجیب ای انجام دادن و  با خطری مثال زدنی، ریبوتی واسه سری مورتال کمبت ساختن؛ ریبوتی که به نظر بسیاری، بهترین نمونه در تاریخ بازیای ویدیویی حساب می شد.

مورتال کمبت ۲۰۱۱، از همه نظر یه بازی فوق العاده حساب می شد. بخش داستانی پرکشش اون که دنباله ای بر Armageddon حساب می شد هم باعث شد تا سایتای معتبری مانند ای جی ان و گیم اسپات، از بخش داستانی بازی به عنوان بهترین نمونه در بازیای مقابله ای یاد کنن.

سریع و خشن!

گیم پلی سینمایی بازی که شامل بخشایی جدیدی می شد هم حسابی خوب از آب در اومده بود. حالت X-ray که با پر شدن نوار خاصی در طول مقابله در اختیار شما قرار می گرفت، از جمله نکات مثبت بازی حساب می شد. این بازی، بیشتر جوایز بهترین بازی مقابله ای در اون سال رو تصرف کرد و به مدت طولانی و تا زمان عرضه نسخه بعدی مورتال کمبت، انتخاب شماره یه طرفداران بازیای مقابله ای موند.

مورتال کمبت ایکس هم که در سال ۲۰۱۵ واسه کنسولای نسل هشتمی عرضه شده بود هم راه نسخه ریبوت رو پیش گرفت و با ارائه چند مکانیک جدید و محیطی پویاتر و مبارزاتی سینمایی، این سری رو در بالاترین درجه نگه داشت.

مورتال کمبت در طول این ۲۵ سال پستیا و بلندیای زیادی رو تجربه کرده. داستان این سری، از تبدیل شدن به یکی از بازیای پرفروش تاریخ گرفته تا یه بازی متوسط و در آخر نجات پیدا کردن اون با تغییر استودیو سازنده اون و ریبوت اون، درس خوبی واسه بازی سازان یا هرکی دیگه ای که به دنبال موفقیت در زندگیه، حساب می شه. داستانی که عواقب خوب تاثیر نترسیدن در مقابل «تغییر» رو به ما نشون میده.

نظر شما در مورد سری مورتال کمبت چیه؟ خاطرات خود در طول عمر ۲۵ ساله این سری بازی رو با ما در میان بذارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *