دانلود پایان نامه

مباهله…………………………………………………87
گفتار اول: تفسیر آیه……………………………………………………………………………………………………….87
الف) فرازهای آیه مباهله……………………………………………………………………………………….87
ب) نکاتی پیرامون مباهله………………………………………………………………………………………90
1) شرائط حاضرین در مباهله……………………………………………………………………….90
2) شرائط مباهله…………………………………………………………………………………………90
3) جایگاه مباهله…………………………………………………………………………………………91
گفتار دوم: اثبات افضلیت و ولایت امیرالمؤمنین(ع)…………………………………………………………………..91
الف) استدلال ائمه اطهار(ع)…………………………………………………………………………………..91
ب) استدلال علما و مفسرین………………………………………………………………………………….92
1) شیخ مفید(ره) ………………………………………………………………………………93
2) سید مرتضی(ره)……………………………………………………………………………93
3) شیخ طوسی(ره) …………………………………………………………………………..93
4) خواجه نصیر(ره)…………………………………………………………………………..93
5) علامه حلی(ره) …………………………………………………………………………….94
6) تفاسیر متأخرین……………………………………………………………………………………94
گفتار سوم: روایات مباهله……………………………………………………………………………………………………96
فصل چهارم: پاسخ به شبهات درباره آیه مباهله………………………………………………………………………….104
گفتار اول: شبهات ابن تیمیه………………………………………………………………………………………….104
گفتار دوم: شبهات دیگران…………………………………………………………………………………………….113
بخش سوم: آیه نجم ……………………………………………………………………………………………………..118
فصل اول: مفردات آیه نجم…………………………………………………………………………………………….119
گفتار اول: معانی لغوی……………………………………………………………………………………………………119
گفتار دوم: استعمالات قرآنی……………………………………………………………………………………………120
فصل دوم: دیدگاه اهل سنت درباره آیه نجم………………………………………………………………………………122
گفتار اول: اقوال مفسرین…………………………………………………………………………………………………122
الف) مفسرین مخالف تفسیر شیعه………………………………………………………………………….122
1) فخر رازی………………………………………………………………………………………………122
2) ابن عربی………………………………………………………………………………………………..122
3) ابوحیان…………………………………………………………………………………………………..122
4) تفاسیر معاصر…………………………………………………………………………………………..122
ب) مفسرینی که نظر شیعه را ذکر نمودند………………………………………………………………..124
گفتار دوم: روایات کتب اهل سنت……………………………………………………………………………………124
فصل سوم: دیدگاه مفسرین و علمای شیعه درباره آیه نجم……………………………………………………………126
گفتار اول: تفسیر مطابق ظاهر……………………………………………………………………………………………126
گفتار دوم: تفسیر باطن آیه بوسیله روایات…………………………………………………………………………..127
نتیجه گیری و جمع بندی………………………………………………………………………………………………131

مقدمه
آخرین و کامل ترین دین الهى با بعثت خاتم انبیاء، حضرت محمّد مصطفى(ص) به جهانیان عرضه شد و آئین و رسالت پیام رسانان الهى با نبوّت آن حضرت پایان پذیرفت. دین اسلام در شهر مکّه شکوفا شد و پس از بیست و سه سال زحمات طاقت فرساى رسول خدا(ص) و جمعى از یاران باوفایش، تمامى جزیره العرب را فرا گرفت. ادامه این راه الهى در هجدهم ذى الحجّه، در غدیر خم و به صورت علنى، از جانب خداى منّان پس از پیامبر خدا(ص)، به نخستین رادمرد عالم اسلام یعنى امیر مؤمنان على(ع) سپرده شد. در این روز، با اعلان ولایت و جانشینى حضرت، نعمت الهى تمام و دین اسلام تکمیل و سپس به عنوان تنها دینِ مورد پسند حضرت حق اعلام گردید. این چنین شد که کفرورزان و مشرکان از نابودى دین اسلام مأیوس گشتند.
دیرى نپایید که برخى اطرافیان پیامبر(ص) با توطئه هایى از پیش مهیّا شده مسیر هدایت و راهبرى را پس از رحلت ایشان منحرف ساختند، دروازه مدینه علم را بستند و مسلمانان را در تحیّر و سردرگمى قرار دادند. آنان از همان آغازین روزهاى حکومتشان، با منع کتابت احادیث نبوى، جعل احادیث، القاى شبهات و تدلیس و تلبیس هاى شیطانى، حقایق اسلام را که همچون آفتاب جهان تاب بود پشت ابرهاى سیاه شکّ و تردید قرار دادند. بدیهى است که على رغم همه توطئه ها، حقایق اسلام و سخنان دُرَرْبار پیامبر(ص)، توسّط امیر مؤمنان على(ع)، اوصیاى آن بزرگوار و جمعى از اصحاب و یاران باوفا، در طول تاریخ جارى شده و در هر برهه اى از زمان، به نوعى جلوه نموده است. آنان با بیان حقایق، دودلى ها، شبهه ها و پندارهاى واهى شیاطین و دشمنان اسلام را پاسخ داده و حقیقت را براى همگان آشکار ساخته اند. در این راستا، نام سپیده باورانى همچون شیخ مفید(ره)، سیّد مرتضى(ره)، شیخ طوسى(ره)، خ
واجه نصیر(ره)، علاّمه حلّى(ره)، قاضى نوراللّه(ره)، میر حامد حسین(ره)، سیّد شرف الدین(ره)، امینى(ره) و… همچون ستارگانى پرفروغ مى درخشد. چرا که اینان در مسیر دفاع از حقایق اسلامى و تبیین واقعیّات مکتب اهل بیت(ع)، با زبان و قلم، به بررسى و پاسخ گویى شبهات پرداخته اند. زحمات بی شائبه این بزرگان در تبیین معارف حقه تشیع و اثبات ادله عقلی امامت و ولایت و تشریح ادله نقلی شامل آیات و روایات و نیز پاسخ به شبهات و ایرادات برخی از اهل سنت ستودنی است.
تعریف و محدوده مسأله
بحث در امامت در دو مقام مطرح است ابتدا در امامت عامه که بحث از امکان و ضرورت وجود جانشین برای پیامبر اکرم(ص) است و مقام دیگر در امامت خاصه است یعنی بحث در اثبات امامت بلافصل حضرت علی بن ابیطالب(ع)؛ ادله در این باب شامل ادله عقلی و نقلی است که ادله نقلی خود به دو دسته آیات و روایات تقسیم می گردد. در میان آیاتی که امامت خاصه را اثبات می کنند آیات صادقین، مباهله و نجم به چشم می خورند. محدوده این مسئله علم کلام است که برای تبیین آن از منابع تفسیری نیز بهره برده شده است. از مشخصه های خاص این تحقیق پاسخ به شبهات ابن تیمیه1 در کتاب منهاج السنه، امامت در پرتو نصوص تألیف فیصل نور و کتاب اصول مذهب شیعه الاثنی عشریه تألیف دکتر ناصرالدین قفاری است.

مطلب مرتبط :   منبع پایان نامه دربارهاعتماد متقابل

پیشینه موضوع
کتب کلامی و تفسیری حول این سه آیه شریفه با هدف اثبات امامت حضرت علی بن ابیطالب(ع)بسیار بحث نموده اند ولی بامحوریت پاسخ به شبهات سه منبع فوق تحقیقی یافت نشد؛ گرچه در پاسخ به امثال ابن تیمیه اهتمام بیشتری توسط علمایی همچون قاضی نورالله شوشتری(ره) در کتاب احقاق الحق و علامه طباطبائی(ره) در تفسیر المیزان و آیت الله سید علی میلانی در کتاب تشیید المراجعات شده است. لکن پاسخ به دیگر منابع و در یک کتاب تحقیقی بررسی نشده است.
ضرورت
تثبیت امامت خاصه به ویژه در دوران غیبت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تقویت مبانی اعتقادی شیعه و تبیین استدلالهای مستحکم آن ضرورت دیگر این تحقیق است. همچنین مباحث علمی و مبنایی با بهره مندی از منابع مشترک میان فریقین مانند قرآن کریم می تواند به تقریب مذاهب نیز کمک نماید زیرا استفاده از منبع مورد قبول طرفین در جهت وحدت امری ضروری و راهگشا است.
اهداف
هدف از این تحقیق اثبات امامت امیرالمؤمنین(ع) توسط آیات قرآن است؛ از جمله آیاتی که تبیین مسئله امامت و ولایت و به ویژه اثبات امامت حضرت امیرالمومنین(ع) می نماید، آیات مباهله، صادقین و نجم می باشد که در این پایان نامه ضمن تبیین مفردات و شأن نزول آنها، تفسیر علمای شیعه و نیز تفسیر اهل سنت را تبیین و به شبهات مطرح شده از سوی آنها به ویژه شبهات ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه که در رد کتاب منهاج الکرامه فى اثبات الإمامه علامه حلی(ره) نوشته شده، اصول عقاید شیعه تألیف القفاری و کتاب الامامه و النص تألیف فیصل نور است، خواهیم پرداخت.
سؤال اصلی
آیات صادقین، مباهله و نجم چگونه می توانند امامت خاصه که همان امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) است، را اثبات نماید؟

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه ارشد با موضوعزنجیره تأمین، استان کرمان، استان کرمانشاه

سؤالات فرعی
1) چگونه آیه صادقین اثبات امامت خاصه می کند؟
2) چگونه آیه مباهله اثبات امامت خاصه می کند؟
3) چگونه آیه نجم اثبات امامت خاصه می کند؟
4) نظر علمای شیعه پیرامون آیه صادقین چیست؟
5) نظر علمای شیعه پیرامون آیه مباهله چیست؟
6) نظر علمای شیعه پیرامون آیه نجم چیست؟
7) نظر اهل سنت پیرامون آیه صادقین چیست؟
8) نظر اهل سنت پیرامون آیه مباهله چیست؟
9) نظر اهل سنت پیرامون آیه نجم چیست؟
فرضیه
امامت خاصه که همان امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) است، توسط آیات صادقین، مباهله و نجم اثبات می شود.
روش تحقیق در این پایان نامه به شیوه کتابخانه ای بوده و عمده از کتب تفسیری استفاده شده است.
در پایان تشکر و قدردانی می شود از محضر اساتید مکرم راهنما و مشاور، حضرت آیت الله موسوی جزائری(حفظه الله) که اندک اندوخته های علمی نگارنده مرهون حضور در درس خارج و محفل های علمی معظم له می باشد، همچنین از جناب حجه الاسلام و المسلمین رشیدپور(زید عزه) که در تألیف این رساله از ایشان مستفیض شدیم.

بخش اول:
آیه صادقین

“یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ.”2
ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا پیشه نموده و همراه باصادقین باشید.

آیه صادقین، که آیه 119 سوره توبه است اولین آیه ای است که در این تحقیق به آن می پردازیم


پاسخی بگذارید