خرید پایان نامه روانشناسی : رضایت اجتماعی

بالفعل موجود درکشور برای رسیدن به توسعۀ اجتماعی، توسعۀ پایدار و توسعۀ مشارکتی می‌شود. این نوع توسعه تمام ساختارهای اجتماعی،کالبدی و سیاسی را برای رسیدن به تعادل کمی‌ و کیفی ارتقاء می‌دهد.
« توسعۀ نیازمحور» متأثر از شرایط مداخله‌گری از جمله «وفاق بین گروهی»، «قوانین» و « انتظارات اجتماعی» است. «وفاق بین‌گروهی» به این معناست که اگر در جامعه بتوانیم بین گروه‌‌های اجتماعی یکپارچگی و اتحاد ‌‌‌ایجاد کنیم در آن صورت می‌توانیم مسیر توسعۀ اجتماعی را بهتر تداوم بدهیم. لازمه آن ‌‌‌این است که مجموعه‌‌ ‌ای از ارزش‌ها و باورهایی‌که باعث وفاق و یکپارچگی می‌شوند تولید کنیم‌ که بتوانند زندگی جمعی و پیوستگی ‌‌‌ایجاد کنند. یعنی تولید امور مشترکی که همه اعضای گروه‌های جامعه بر سر آن تفاهم داشته باشند. در زمینه وفاق بین گروهی باید به نقش رسانه اشاره کرد. رسانه‌های ارتباطی و جمعی می‌توانند زمینه نزدیک ساختن سلیقه‌ها، خواسته‌ها و انتظارات تمام گروه‌ها و اعضای جامعه را موجب شوند.
دومین شرط مداخله‌گر، «قوانین» هستند. یعنی ‌‌‌این‌که ما بتوانیم قانون و مقرراتی وضع کنیم که آن‌ها از «توسعۀ نیازمحور» حمایت کنند و در جایی که لازم باشد در مقابل بی قانونی‌ها و برنامه‌ریزیهای نامناسب‌‌‌ ایستادگی کنند. در حال حاضر ما در این زمینه ضعف قوانین داریم. برای ‌‌‌این‌که بتوانیم بر حسب نیازهای مناطق مختلف کشور برنامه ریزی کنیم نیاز داریم که تصمیم‌گیرندگان قوانین لازم را وضع کنند. مورد دیگر این است که ضمانت‌های اجرایی معتبر جهت اعمال و بکارگیری قوانین درنظر بگیریم. باید قوانین آن قدر توان تأثیرگذاری داشته باشندکه نشود ازآن‌ها رد شد و یا آن‌ها را دور زد. همچنین باید قوانین وضع شده متناسب با نیازها و توان‌های مناطق مختلف کشور باشد. هرچقدر قوانین از ثبات، توان و ضمانت اجرایی بیشتری برخوردار باشند ما می‌توانیم به توسعۀ اجتماعی و توسعۀ نیازمحور زودتر برسیم. شرط مداخله گر سوم عامل « انتظارات اجتماعی» است. به عبارتی ما درتمام مراحل توسعه از برنامه‌ریزی گرفته تا اجرا و ارزیابی باید به مطالبات، توقعات و انتظارات اجتماعی مردم و گروه‌‌های موجود در جامعه پاسخ بدهیم و ‌‌‌این موارد را کاملاً درنظر بگیریم. ما باید ببینیم مردم چه می‌خواهند؟ چه انتظاراتی دارند؟ مثلاً انتظارات جامعه روستایی با جامعه شهری متفاوت است. انتظارات جوانان با انتظارات سالمندان متفاوت است. ما باید به همه ‌‌‌این موارد توجه کنیم. درنظرگرفتن‌‌‌ این عامل به نوبه خودش نقش مهم و تأثیرگذاری در توسعۀ اجتماعی دارد.
راهبردهای متعددی برای «توسعۀ نیازمحور» در نظر گرفته شده است. از جمله‌‌‌این راهبردها می‌توان در ابتدا به « طرح آمایش‌سرزمین» اشاره کرد. «طرح آمایش سرزمین» به معنای مجموعه‌ای از کارها و اقدامات جهت بهبود و پیشرفت یک سرزمین است. طرح آمایش سرزمین به تنظیم روابط انسانی و عوامل محیطی اشاره دارد. در این طرح هدف بهره‌گیری و استفاه بهینه از توانایی‌های محیطی و استعدادهای انسانی از طریق ارتقاء‌کارایی آن‌ها است. ‌‌‌این طرح به رابطه بین مناطق و توسعه درون منطقه‌‌‌ای و برون منطقه‌ای نیز اشاره دارد. درطرح‌آمایش سرزمین هر منطقه و مکانی براساس نقشی‌که در توسعه دارند تعریف می‌شوند. طرح آمایش سرزمین به توسعه مناطق مختلف کشور کمک زیادی می‌کند زیرا به گزینش انسان‌ها و فعالیت‌های آنان در گستره هر سرزمینی کمک می‌کند. طرح آمایش به انسان‌ها، فضا، شهرها، روستاها، رابطه میان شهر و روستا، جنگل‌ها، دریاها، رودها، کشاورزی و صنعت باهم و درکنار هم نظر دارد. ‌‌‌ایمانی جاجرمی معتقد است که « که ما باید امور محلی را از امور ملی تفکیک کنیم. باید یک تقسیم کار بین دولت مرکزی و بقیه مناطق کشور صورت دهیم. همچنین باید چارچوبی برای توسعه داشته باشیم که معمولا طرح آمایش سرزمین نام دارد تا به واسطه آن تکلیف مناطق کشور روشن کنیم. مثلاًجای فلان استان درتوسعه کجاست؟ کجا بایدکشاورزی‌کرد ؟کجا باید به صنعت اهمیت داد… تا موقع‌ای که ما نتوانیم ‌‌‌این مسئله را حل کنیم هرگونه برنامه‌ریزی با احتمال خطا همراه خواهد بود …. بنابراین اول باید سند آمایش را آماده کنیم بعد تقسیم‌کار را صورت دهیم یعنی تفکیک امورملی ازامورمحلی».

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

« طرح پایش توسعه» دومین راهبرد در بحث «توسعۀ نیازمحور» است. «طرح پایش توسعه» یعنی ‌‌‌این‌که ما به برنامه‌ها ، سیاست‌‌ها، اقدام‌‌ها و. . . . که تا الان در زمینه توسعه داشتیم نگاهی دوباره بندازیم و موفقیت یا شکست آن‌ها را اثبات کنیم. باید ارزیابی کنیم که چقدر فعالیت‌های ما قابلیت عملیاتی شدن داشته‌اند؟ اثرات جانبی برنامه‌ها و سیاست‌ها چه بود؟ دلایل شکست یا موفقیت آن‌ها چه بود؟ برای برنامه‌‌های جدید چه تجاربی می‌توانند داشته باشند. درکجا باید توسعه‌کمی‌داشته باشیم و درکجا نیاز هست در زمینه کیفی سرمایه‌گذاری کنیم؟ طرح پایش باید موضوعات و مسائل جدید را در نظر بگیرد. طرح پایش توسعه باید گزارش‌‌های ماهانه و سالیانه را در زمینه اقدامات توسعه‌‌‌ای در نظر بگیرد. گزارش‌های طرح پایش توسعه راه بسیار مفیدی جهت جمع آوری اطلاعات و انتشار و ارائه آن‌ها است. ‌‌‌ایمانی جاجرمی‌در زمینه موفقیت شاخص‌های توسعه معتقد است که « ما چون گزارش‌های سالانه از رصد کشور نداریم و بعدگزارش‌هایی که داریم معمولا جانبداری سیاسی دارند و دولت‌ها دخالت می‌کنند که آن‌ها را به نفع خود تغیر دهند واقعیت ‌‌‌این است که ما هیچ ارزیابی دقیقی نمی‌توانیم داشته باشیم. بنابراین ما به نظام پایش توسعه نیاز داریم که هم حسب سطح ملی و هم حسب سطح محلی، منطقه‌ای، شهری و روستایی وضعیت توسعه را رصد کند و گزارش دهد. البته‌‌‌ این باید یک نهاد بی‌طرف باشد. خود دولت مناسب نیست چون دولت‌ها دستکاری می‌کنند. ما اگر بخواهیم براساس آمارهای رسمی ‌قضاوت کنیم اوضاع کشور عالی است».
راهبردهایی‌که برای توسعۀ نیازمحور در نظرگرفته شد پیامدهایی‌دارند. اولین پیامد استراتژی‌های «توسعۀ نیازمحور» توجه همه جانبه است. در این جا به هر منطقه و محیطی بر طبق ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌‌هایی که دارند سرمایه و بودجه داده می‌شود. در هر بخشی مطابق با نیازهایی که دارند منابع و امکانات داده می‌شود. بدون برنامه ریزی و حساب وکتاب هیچ توجهی به جایی نمی‌شود. از هر منطقه‌‌‌ای و از هر گروهی متناسب با توانایی‌‌هایی که دارد حساب پس می‌گیرید. حفظ محیط‌های کوچک پیامد دیگر «توسعۀ نیازمحور» است. درتوسعۀ نیازمحور بخش‌های روستایی چون می‌توانند درجامعه نقش مثبت داشته باشند و بعضی از نیازها را بر طرف کنند حفظ می‌گردد. محیط‌‌های کوچک ضمن ‌‌‌این‌که باعث می‌شوند تنوع زیستگاه در جامعه داشته باشیم باعث می‌شوند هم نیروهای انسانی خوب در روستاها پرورش بیابند و هم توسعۀ کشاورزی را بهبود می‌بخشند. توسعۀ نیازمحور باعث می‌شود که به نیازهای اجتماعی مناطق مختلف پاسخ دهیم همچنین نیازهای گروهای اجتماعی مختلف را شناسایی کنیم و در جهت رفع نیازهای آن‌ها حرکت کنیم. استفاده بهینه از امکانات پیامد دیگر توسعۀ نیازمحور است. زیرا باعث می‌شود در هر بخشی امکانات مورد نیاز وارد شوند و از آوردن و بردن بی ملاحظه منابع جلوگیری شود. از هر منبعی به ‌انداز نیازمان استفاده می‌کنیم و تخریب و استفاده بی رویه از آن‌ها جلوگیری می‌کنیم. توسعۀ نیازمحور باعث می‌شود که احساس اهمیت در بین افراد و گروهای اجتماعی به وجود بیاید زیرا ضمن ‌‌‌این‌که نیازهایشان را رفع می‌کند باعث می‌شود بر حسب نیاز و ظرفیتی که دارند به آن‌ها امکانات تعلق گیرد. از طرف دیگر توسعۀ نیازمحور باعث می‌شود که آداب و رسوم مناطق مختلف کشور حفظ بشود زیرا در این فرایند هیچ تضاد و تعارضی بین آداب و رسوم و توسعه نمی‌بیند بلکه هم جهت نگهداشت آن‌ها تلاش می‌کند و هم طبق نیازهایشان به آن‌ها از منابع و امکانات تعلق می‌گیرد.
4-2-3 کدگذاری گزینشی
همان طور که کدگذاری محوری ادامه دهنده کدگذاری باز بود کدگذاری انتخابی ادامه دهنده کدگذاری محوری است. قضایایی که در مراحل قبل شکل‌گرفته‌اند در کدگذاری انتخابی پدیده مرکزی و مقوله‌های فرعی مربوط به آن را می‌سازند. در اینجا محقق آن چیزی که به آن رسیده را روایت می‌کند و به یکپارچه‌کردن مقوله‌ ها می‌پردازد تا ببیند اولاً به طور کلی داده‌هایی که در این تحقیق به آن‌ها رسیده به چه چیزهایی اشاره دارند دوماً نظریه‌اش را پالایش کند. فرایند یک پارچه سازی با تعیین پدیده هسته‌‌‌ای شروع می‌شود. استراوس و کربین برای تعیین پدیده مرکزی ملاک‌‌هایی زیر را در نظر گرفتند:
– رابط همه مقوله‌‌ها باشد و همه مقوله‌‌ها با آن ربط داشته باشند.
– تکرار یعنی پدیده مرکزی در داده‌ها زیاد تکرار شده باشد.
– منطقی باشد و حاصل چینش اجباری مفاهیم نباشد.
– سطح انتزاعی بودن. مقوله مرکزی باید از مقوله‌های دیگر انتزاعی‌تر باشد به تعبیری انتزاع آن‌ها باشد.
– قدرت تبیین بالایی داشته باشد.
– اعتبار تبیین. اگر فرایند و شیوه بیان پدیده تغییر کند تبیین بتواند موارد مخالف را توضیح دهد(1390: 168).
هنگامی‌که محقق به یکپارچه سازی کار خود می‌پردازد احساسی از چیستی کار خود دارد. ‌‌‌اینجاست که محقق باید از جزئیات توصیف استفاده کند. جزئیات توصیفی روایت‌هایی هستند که محقق استفاده می‌کند تناسب بین مقوله‌‌ها با مقوله هسته‌‌‌ای را کامل کند. در این هنگام محقق مجبور می‌شود دوباره به داده‌های خام خود برگردد و تلاش کند که معنای کلی حاکم بر متن را پیدا کند. در اینجا محقق باید به فکر فرو رود که مسئله اصلی که مشارکت کنندگان دغدغه صحبت دربارۀ آن را دارند چیست؟ محقق به یاداشت‌برداری می‌پردازد که چه چیزی به صورت مستقیم و چه چیزی به صورت غیرمستقیم دربارۀ مقوله هسته‌‌‌ای گفته می‌شود؟ با ‌‌‌این کار محقق می‌خواهد ببیند که یکپارچگی بین مفاهیم، مقوله‌‌ها، مقوله‌‌های فرعی و مدل‌‌های پارادایمی‌در چه سطحی است.
در زیر نمونه‌‌‌ای از یاداشت تحلیلی محقق دربارۀ فرایند انتخاب مقوله هسته‌‌‌ای، سپس شرح داستان نقل می‌گردد:
یاداشت تحلیلی : داستان ‌‌‌این پایان‌نامه شرح حالی از مصاحبه با بیست نفر از صاحب نظران و اعضای هیأت علمی‌گروه‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌‌های دولتی استان تهران است. دغدغه اصلی در اینجا ‌‌‌این بود که توسعۀ اجتماعی در ‌‌‌ایران در این دو دهه چه وضعیتی دارد. فرایند توسعۀ اجتماعی در سه دولت آقای ‌‌هاشمی، آقای خاتمی‌ و آقای احمدی‌نژاد چگونه پی‌گیری شد و چه برنامه‌‌هایی برای آن در نظر گرفتند. سپس به کمک مصاحبه با صاحب نظران توسعه موانع توسعۀ اجتماعی را شناسایی کنیم و راهبردهایی جهت برداشتن موانع ارائه دهیم. در این داستان ‌‌‌مصاحبه‌شوندگان موانع توسعۀ اجتماعی را ذکر کردند. آن‌ها برشاخص‌‌های مهم توسعه که جهت توسعه‌یافتگی اجتماعی مهم هستند تأکید داشته‌اند. حال که بعد از طرح‌ ریزی چند سند توسعه‌‌‌ای و برنامه‌‌های بلندمدت و کوتاه مدت نتوانستیم به توسعۀ اجتماعی برسیم، باید برای ادامه روند مطلوب جهت توسعۀ اجتماعی در آینده چکار باید بکنیم.
4-2-3-1 شرح توصیفی یا روایت داستان تحلیل داده‌های‌‌‌این تحقیق
صاحب نظران و اعضای هیأت‌ علمی ‌علاقه زیادی به مفهوم توسعۀ اجتماعی از خود نشان داده‌اند. آن‌ها در صحبت‌های خود به ضرورت توسعۀ اجتماعی در کشور اشاره کرده‌اند. همچنین آن‌ها از ‌‌‌این وضعیت که عده زیادی از جمعیت کشور سطوح پایین توسعۀ اجتماعی را تجربه می‌کنند ابراز تأسف و نگرانی کرده‌اند. عده‌‌‌ای از آن‌ها نسبت به آینده نگاه امیدواران‌های داشتند و‌‌‌ آینده روشنی را برای کشور متصور شدند. اما عده‌ای ناامید بودند و هیچ گونه روزنه امیدی نسبت به بهبودی وضعیت در آینده مشاهده نمی‌کرده‌اند. همه ‌‌‌مصاحبه‌شوندگان از آسیب‌‌‌ها، مسائل و مشکلات اجتماعی که در نتیجه ضعف آگاهی اجتماعی در جامعه به وجود آمده بود، ابراز نگرانی می‌کردند. صاحب نظران و اعضای هیأت علمی ‌بر این نظر بودند که اگر ما بتوانیم سطوح بالای توسعۀ اجتماعی را درکشور پیاده کنیم در آن صورت رضایت اجتماعی، احساس توفیق و کامیابی، شور و شوق اجتماعی، تعلق خاطر به وطن، اطمینان خاطر روانی… به دست می‌آوریم. همه آن‌ها ‌‌‌این وضعیت را قابل اصلاح و تغییر می‌دیدند اما مشکل کار را در حوزه اراده و تصمیم‌گیری می‌دیدند. از نظر آن‌ها ما فاقد ثبات اراده و فقدان توان تصمیم‌گیری هستیم. یکی از نگرانی‌های اصلی صاحب نظران توسعۀ اجتماعی ‌‌‌این بود که در برنامه‌ها و اسناد، پروژه‌ها وتحقیقات مربوط به توسعه که در این زمینه انجام می‌شوند فقدان حضور متخصصین حرفه‌‌‌ای توسعه در کشور به شدت به چشم می‌خورد. اکثر آن‌ها از ‌‌‌این که بیشتر برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه به دست غیرمتخصصان واگذار می‌شود ابراز نگرانی کرده‌اند. ‌‌‌مصاحبه‌شوندگان اظهار آمادگی می‌کردند که جهت خدمت به هم وطنان و کشور می‌توانند در پروژها و برنامه‌‌های توسعه ‌‌‌ایفای نقش کنند اگر چه ‌‌‌این کار را هم وظیفه خود می‌دانستند، هم به آن علاقه داشتند و هم آن را یک خواسته منطقی می‌دانستند. اکثر صاحب نظران معتقد بودند که در هر دوره‌‌‌ای که اولاً به حوزه اجتماعی توجه بیشتری می‌شد، دوماً نگاه همه جانبه و نسبتاً متوازنی به ابعاد توسعه و ظرفیت‌‌های مختلف جامعه داشته‌اند توانستند رضایت اجتماعی بیشتری را در جامعه به وجود بیاورند و همچنین به این واسطه مسائل و مشکلات اجتماعی به نحو چشمگیری کاهش می‌دادند. از نظر آن‌ها توسعۀ اجتماعی ضرورتی است که با عزم و اراده ملی، با حضور همه اقوام و اقلیت‌‌های زبانی، دینی، قومی ‌و نژادی و با درنظرگرفتن همه توانایی‌‌ها و پتانسیل‌‌های کشور امری شدنی هست. اگر برنامه‌‌ها و پروژه‌‌های توسعه باعث هم افزایی و وحدت رویه در بین مسئولین و مردم شود توسعۀ اجتماعی نتیجه آن خواهد بود.
4-2-3-2 فرایند حرکت از توصیف به مفهوم پردازی

اهمیت شرح توصیفی به این خاطر است که محقق به لایه اصلی و درونی و یا به «‌اندیشه کانونی» کار خود می‌رسد. در نتیجه ‌‌‌این کار محقق سرنخ‌های مقوله مرکزی خود را پیدا می‌کند او‌‌‌ این کار را از طریق مرور دوباره مقوله‌‌ها انجام می‌دهد. یعنی محقق با شناسایی روابط بین مقوله‌‌ها و مقوله‌‌های فرعی و مشاهده جزئیات آن‌ها دنبال یک مفهوم کلی که همه روابط بین مقوله‌‌ها و مقوله‌‌های فرعی را در نظر داشته باشد، می‌گردد.
نمودار شمارۀ 4-10 مقوله هسته‌‌‌ای : توسعۀ اجتماعی
شرایط علّی
توسعه ‌اجتماعی
عدالت‌ اجتماعی
جامعه مدنی
عدالت جنسی
توانمند سازی
– تعامل با خارج
– رسانه های خصوصی
– توسعۀ پلکانی
– دولت‌کوچک و هوشمند

– عزم ملی
شدت
میزان
زمان
– گسترش رقابت رسانه‌‌‌ای

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *