عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه تطبیقی رسمی سازی اسناد الکترونیکی
تکه ای از متن پایان نامه :
می باشد که اگر قرار باشد تنظیم در همان محل خاص انجام نشود آن چیز که در صدر ماده 1287(ق.م) آمده لغو خواهد گردید. زیرا از نظر اصول تفسیر قانون بایستی قانون را به گونهای تفسیر نمود که همه عبارات و الفاظ به کار رفته در آن معنا داشته باشند. پس تنها توجیهی که میتوان برای لزوم قید عبارت صدر(ماده 1287)آورد، این می باشد که بگوییم این عبارت به اسنادی برمیگردد که محل خاصی برای تنظیم آنها هست. شایان گفتن می باشد از نظر مقررات مربوط به سردفتران، چنانچه دفتر در غیر موارد ماده 14 به بیرون از دفتر برده گردد، تخلف محسوب شده و چنانچه سوء نیت سردفتر احراز گردد، در آن صورت سند از حجیت و اعتبار ساقط میگردد و اماره سوءنیت موجب میگردد که شخص سردفتر عدم سوء نیت خود را در اخراج دفتر از دفترخانه و در نتیجه اعاده اعتبار دفتر به اثبات رساند اما اگر سوءنیت وی احراز نشود، دفتر از حجیت ساقط نمیگردد. اما ما این رویه اخیر را با استدلال فوق الذکر مخدوش دانسته معتقدیم در چنین موردی نیز دفتر از دلیلیت ساقط میگردد. بدیهی می باشد در صورت خروج از رسمیت، دفتر فقط در همان قسمت که به دلیل عدم تنظیم در محل ایراد پیدا کرده، مردود می باشد و کل دفتر از اعتبار ساقط نمیگردد. پس، اثر داشتن سوءنیت یا عدم آن فقط در مجازات سردفتر موثر می باشد، اما در اعتبار دفتر تأثیری ندارد. لذا مندرجات دفتری که به هر دلیل به خارج از دفترخانه برده شده و سندی در آن تنظیم گردد، در همان قسمت، بیاعتبار می باشد.
فوت را ندارد همانطور که کارمند اداره ثبت احوال ذاتاً صلاحیت صدور گواهی طلاق و یا ازدواج را ندارد. از طرفی ممکن می باشد که مأمور ذاتا” صلاحیت انجام کاری را داشته باشد اما محلاً صلاحیت نداشته باشد برای مثال مأمور اداره ثبت اسنادواملاک شهرستان سبزوار که وظیفه نقشهبرداری و یا تحدید حدود املاک سبزوار به او واگذار شده محلاً صلاحیت نقشهبرداری یا تحدید حدود از اراضی شهرستان نیشابور را ندارد.
3 – 1 صلاحیت محلی مأمور
مأمور بایستی در تنظیم سند صلاحیت محلی داشته باشد برای تشخیص صلاحیت محلی مأمور دو امر بایستی مدنظر قرار گیرد.
اول اینکه آیا مأمور در محل دفتر، مأموریت دارد یا خیر. در این ارتباط، ماده 2(ق.ث. ا.و.ا)در مورد صلاحیت محلی مأمورین ثبت و سردفتران اسناد رسمی میگوید:«مدیران و نمایندگان ثبت و مسئولین دفاتر و صاحبان دفاتر اسناد رسمی غیر از در محل مأموریت خود نمیتوانند انجام وظیفه نمایند و اقدامات آنها در خارج از آن محل، اثر قانونی ندارد».
دوم اینکه آیا مال مورد معامله، غیرمنقول می باشد یا منقول. اگر مورد معامله مال منقول یا مربوط به ثبت اسناد باشد، همین که صلاحیت مأمور تأیید گردید، سند، رسمی محسوب میگردد. اما اگر سند مربوط به مال غیرمنقول باشد، بایستی ملک مورد معامله در حوزه ثبتی محل دفتر نیز واقع شده باشد. اما اگر سر دفتر اسناد