دانلود پایان نامه

مدیریت موفق زنجیره تأمین، ارتباط مطمئن میان شرکا در زنجیره است، به‌گونه‌اى که شرکا اعتماد متقابل به قابلیت‌ها و عملیات یکدیگر داشته باشند. کوتاه سخن این که درتوسعه هر زنجیره تأمین یکپارچه، توسعه اطمینان و اعتماد در میان شرکا و طرح قابلیت اطمینان براى آنها از عناصر بحرانى و مهم براى نیل به موفقیت است.

فازهاى اصلى مدیریت زنجیره تأمین:
فاز اول: طراحى مفهومى:
فاز اول نشان دهنده استراتژى ساخت است. در این فاز نحوه اداره سازمان با ایجاد یک تصویر براى آینده و ایجاد یک ساختار براى پیاده‌سازى تعیین مى‌شود. براى فرآیندهاى فاز اول یک مدل ویژه سازمان لازم است که از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است. بحث اصلى در این فاز طراحى مفهومى است که مدرکى براى تصدیق و اجراى دو فاز دیگر است. هدف از اجراى این فاز درک جزییات مربوط به هزینه‌ها و شناخت سیستم و منافع پیاده‌سازى SCM است.
فاز دوم: طراحى جزییات و تست
این فاز مى‌تواند همزمان با فاز اول و سوم اجرا شود. یعنى جزییات طراحى مى‌شود و به‌طور هم‌زمان راه‌حل‌ها در دنیاى واقعى تست مى‌شوند. در این فاز ایجاد تغییرات در ساختار سازمان و در نظر گرفتن آنها براى پیاده‌سازى در سیستم به منظور پشتیبانى طراحى زنجیره تأمین جدید توصیه مى‌شود.
فاز سوم: پیاده سازى
در این فاز در ادامه فاز دوم، زمان‌بندى پیاده‌سازى دوره‌هاى بلندمدت عملیات و تغییرات در سیستم به‌منظور ایجاد تسهیلات انجام مى‌گردد.
انقلاب زنجیره تأمین:
در سراسر دنیا، از آمریکا گرفته تا آسیا، از اروپا تا آفریقا، مقتضیات یک اقتصاد جهانی که هر روز رقابتی‌تر می‌شود، همه را وا داشته تا درباره زنجیره تأمین و مدیریت هر چه بهتر آن، صحبت کنند. مفهوم کلی مدیریت زنجیره تأمین از مواد اولیه گرفته تا تحویل محصول تمام شده به مشتری که موتور محرک آن تقاضای مشتری برای دریافت خدمات کارآمدتر و مناسب‌تر و نیاز به کاهش هزینه‌های نگهداری کالاهای موجود در انبار بوده است، در حال متحول ساختن شیوه‌های انجام کار از سوی تولید‌کنندگان عمده، شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های تدارکاتی است.
مدیریت زنجیره تأمین نوین، نه تنها به بررسی راه‌های ترویج کاهش هزینه در سراسر کانال عرضه کالا و خدمات می‌‌پردازد، بلکه باید بین تقاضای روزافزون مشتریان برای ارائه خدمات به‌موقع و کارآمد موازنه ایجاد کرده و از تحولات سریعی که در عرصه فناوری صورت می‌گیرد نیز، غافل نباشد. روی هم رفته، مدیریت کارآمد زنجیره تأمین به یک شرکت امکان می‌دهد تا تولید و انتقال محصولات در کل کانال تولید و توزیع را، از تأمین مواد اولیه یا قطعات گرفته تا قرار دادن محصول تمام شده در دستان مشتری، هماهنگ سازد.
یک رویکرد برای کاهش هزینه‌ها، شامل کم کردن از کالاهای موجود در انبار، از محصولات تمام شده یا مواد خام و کاهش زمان سیکل با تحول سریع‌تر محصولات است. این تلاش موجب بوجود آمدن یک رویکرد کاملا جدید و مبتنی بر اینترنت برای خرید، تدارکات و حمل و نقل با تلاش برای ارسال به موقع مواد اولیه (JIT) برای تولید شده است تا دیگر شرکت‌ها مجبور نباشند تعداد و مقدار زیادی مواد اولیه یا قطعات را در انبار نگه دارند. محصولات امروزی، در سراسر دنیا خواهان دارد و فقط تقاضاهای داخلی را برآورده نمی‌سازد و بنابراین، باید مواد اولیه و قطعات آنها با کمترین هزینه ممکن تهیه شود.
فناوری‌های پیشرفته چه از جنبه فرایند‌های سازمانی و چه از جهت ارتباطات – کلید مدیریت زنجیره تأمین امروزی هستند. با استفاده از فناوری‌های پیشرفته می‌توان موجودی انبار را به حداقل رساند و محصول را به موقع تحویل داد. به کار بردن خردمندانه فناوری برای انتقال هدایت شده اطلاعات به معنی این است که تولید کنندگان می‌توانند به حداقل‌ها اکتفا کرده و فقط به تعدادی که مورد نیاز است تولید کرده و روانه انبار کنند و مرتباً جای خالی محصولات تحویل شده به مشتری را پر کنند. تحویل سریع و مطمئن این فایده را نیز دارد که موجودی انبار در با صرفه‌ترین حد خود حفظ شود. انبار با موجودی کمتر – در بسیاری از موارد، موجودی کنترل شده انبار- به معنای ضایعات کمتر و سود بیشتر برای تولید کنندگان است و هر چه خدمات مربوط به نگهداری زنجیره تأمین بیش‌تر شود، به همان نسبت، اطلاعات موجود در اینترنت نیز افزایش می‌یابد که خود موجب کاهش بیشتر هزینه‌ها وافزایش بازدهی می‌شود. فناوری بر پیش‌بینی فروش در دراز مدت نیز تأثیر می‌گذارد.
همین که بتوانیم به اطلاعات فروش تقریباً به صورت بی‌درنگ دسترسی پیدا کنیم، موجب تعدیل سریع رویکرد‌های فروش و بازاریابی خواهد شد. به این ترتیب، تولید کنندگان به جای تکیه بر پیش‌بینی‌هایی که شش ماه تا یک سال قبل انجام شده، فروشهای واقعی را در نظر می‌گیرند که عملاً انجام شده است و اطلاعات آن موجب است و با فناوری پیشرفته می‌توان ارسال محصول را به صورت منطقه‌ای و جهانی ردیابی و پیگیری کرد.
داشتن اطلاعات بیش‌تر درباره کالاهای ارسالی یک جزء مهم ارسال به موقع کالا است.
باگسترده شدن استفاده از فناوری‌های پیشرفته، تبدیل شدن زنجیره تأمین به شبکه تأمین و با ورود بخش‌های تعیین منابع، تهیه و تدارکات به اینترنت لازم است شرکت‌ها مدیریت کارآمد اطلاعات را به کار بندند. درست به همان صورت که کالا‌ها و خدمات ردیابی می‌شود، ردیابی اطلاعات نیز از سوی شر
کت‌ها در زمینه‌های زیر صورت می‌گیرد:
• اطلاعات درباره محل یا شرایط ارسال کالا.
• اطلاعاتی که تقریباً‌ بدون درنگ کسب می‌شود و در نتیجه می‌توان برای برآوردن خواست مشتریان به سرعت تصمیم‌گیری کرد.
• اطلاعاتی که برای تولید کننده امکان خرید مواد اولیه در مواقع لازم و تولید هر چه به موقع‌تر محصول را فراهم می‌سازد.
البته نمی‌توان تدارکات را که معمولا آن را توزیع می‌نامند – از مدیریت زنجیره تأمین کاملا جدا دانست. در واقع، تدارکات یک بخش کلیدی زنجیره تأمین است. کاهش زمان نقل و انتقال محصولات و زمان نگهداری آنها، بخش عمده مدیریت زنجیره تأمین را تشکیل می‌دهد. اگر انبار هنوز متروکه نشده، باشد، بیشتر نقطه تردد محصولات است نه نقطه استقرار آنها. با وارد کردن اتوماسیون به محیط انبار واژه فنی که ترکیبی از فناوری ثبت در کامپیوتر و استفاده از فناوری بار کد است- می‌توان زمان تردد در انبار را کوتاه‌تر کرده و از هزینه‌های انباشتن کالا در انبار، کاست.
مثلاً، اطلاعاتی که به صورت الکترونیکی درباره موجودی انبار رد و بدل می‌شود و خرده‌فروشان منبع آن هستند، به تولید کنندگان کمک می‌کند تا طول دوره تولید را کاهش دهند. در ضمن، خرده‌فروشان و عمده‌فروشان، طول دوره برگشت سرمایه خود را کاهش داده، از هزینه‌های خود می‌کاهند و بهتر می‌توانند تقاضاهای مشتریان را که به سرعت در حال تغییر است، برآورده سازند.
در سال‌های اخیر، تأکید روز‌افزون بر روی کاهش موجودی انبار و طول مدت رفت و آمد، به‌ تشکیل صنعت جدید انجامیده که معمولا تدارکات طرف ثالث یا ارجاع عملیات انبارداری وارسال کالا به طرف‌های ثالث نامیده می‌شود. امروز، بسیاری دست‌اندرکاران تدارکات طرف ثالث – که معمولا به آنها 103PL‌ (که شامل تردد مشتریان، تقاضاهای تاجران عمده به روند ارسال زنجیره‌ای کالا و روند رو به رشد جایگزینی مداوم کالای خارج شده از انبار است) می‌گویند – خدمات خود را از طریق اینترنت ارائه می‌دهند.

مطلب مرتبط :   پایان نامه درموردمحکم و متشابه، عام و خاص، سوره بقره

مدیریت موجودی کالا
اینکه چگونه کالای موجود در انبار را مدیریت کنیم تا ارسال کالا به سرعت انجام شود و موانع از پیش پا برداشته شود – مسئله‌ای است که عرضه کنندگان فناوری در سراسر جهان روی آن در حال تحقیق هستند. سیستم قدیمی استفاده از کاغذ که نیاز به تخلیه بار کامیون‌ها برای مرتب کردن و چیدن در انبارها داشت، در بازار جهانی امروز، فقط و فقط وقت کشی است.
استفاده از بارکد کامپیوتری و فناوری فرکانس‌های رادیویی تا آن حد پیشرفت کرده که بارگیری و تخلیه کالا اغلب با نظارت فناوری انجام می‌شود. در پیشرفته‌ترین شکل از ترکیب این فناوری‌ها، کارکنانی که مینی کامپیوتر با خود حمل می‌کنند، چیدن کالا در انبار را هدایت می‌کنند. در موارد پیشرفته‌تر، آنها حلقه‌های رادیو فرکانس در انگشت خود دارند تا بارکدها را برای شناسایی محصول اسکن کنند و دیگر نیازی به حمل کردن تفنگ‌های رادیو فرکانس (Radio Frequency(RF)) ندارند و در نتیجه هر دو دست آنها آزاد بوده و با آنها می توانند کارهای دیگری انجام دهند.
تولیدکنندگان نرم‌افزار در حال تولید «مغز‌های الکترونیکی» در پشت انبارهای خودکار هستند که به کمک آنها مدیران انبار می‌توانند از کامپیوتر به عنوان ابزاری برای مرتب کردن و چیدن کالا استفاده کنند. این شرکت‌ها به مشتریان خود توصیه می‌کنند که مدیریت انبار را فرایندی یکپارچه تصور کنند که از یک خط تولید تا خط تولید دیگر، تفاوت چندانی نمی‌کنند. اینترنت و وب، نیز دارد به صورت ابزار انتقال و پل رسیدن به فعالیت‌های تدارکاتی، از جمله ردیابی و پی‌گیری کالاها و محموله‌ها در فضای مجازی مطر ح می‌شود. سیستم‌های هوشمند ترابری (ITS)11 نیز با فناوری RF توأم می‌شود تا خروج کالا از انبار و جایگزینی آن باکالای جدید، سریع‌تر و صحیح‌تر انجام شود.
تدارکات
کاستن از زمان جابه‌جایی محصول و نیز مدت زمان نگهداری آن در انبار، یک جزء کلیدی مدیریت زنجیره‌ تأمین است. در سال‌های اخیر، تأکید روز افزون بر کاهش تعداد کالای موجود در انبار و کاهش زمان تردد کالا، صنعت کاملا جدیدی را به وجود آورده که معمولا به آن صنعت تدارکات می‌گویند.
با تکامل یافتن شرکت‌های تدارکاتی تخصصی که از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز برای مرتب کردن و ارسال سریع محصولات استفاده می‌کنند، انبارهای فروشندگان یاعرضه کنندگان محصول نیز کوچک تر شده است. بسیاری از عرضه کنندگان به شرکت‌های تدارکاتی طرف ثالث (3Pls) برای مدیریت موجودی کالا در انبار روی آورده‌اند (که شامل تردد مشتریان، تقاضاهای تاجران عمده به روند ارسال زنجیره‌ای کالا و روند رو به رشد جایگزینی مداوم کالای خارج شده از انبار است).
«اگر من مدیر شرکت Goodyear باشم و بخواهم لاستیک خودرو تولیدی شرکتم را به General Motors و Sears بفروشم، آنچه که باید رویش تمرکز کنم، تولید محصول و بالا بردن کیفیت آن است و دیگر نیازی به پرداختن به امور تدارکات ندارم. تأمین کنندگان به جای اینکه روی این نوع فعالیت‌ها تمرکز کنند، مایلند آنها را به دست شرکت‌های تدارکاتی طرف ثالث، بسپارند. در عرصه تدارکات طرف ثالث، رقابت شدید است. زیرا تعداد شرکت‌هایی که هر روز وارد این عرصه می شوند فراوان و رشد آنها نیز چشمگیر است.
در جهان امروز، به زحمت می‌توان یک شرکت تولیدی، حمل و نقل یا تدارکاتی را پیدا کرد که با نوعی شرکت تدارکاتی طرف ثالث، در ارتباط نباشد.
در اینجا به بعضی از روند‌های صنعتی عمده دیگر اشاره می‌کنیم.
• شرکت‌هایی که بخش‌های تدارکاتی در خود شرکت دارند، در حال ایجاد انبار‌های متمرکز هستند یا شرکت‌های تدارکاتی را استخدام می‌کنند تا امکاناتی را برای ایشان فراهم یا مدیریت کنند.
• انبارهای جدید، به صورت خودکار احداث می‌شوند تا ورود و خروج کالا به آنها سریع‌تر و به صورت کارآمد‌تر انجام شود. به دلیل پیشرفت در فناوری‌های بارکدگذاری و فرکانس رادیویی و ITS، بار کامل یک کامیون را می‌توان بدون تخلیه آن، مرتب کرد و برداشت یا به آن اضافه کرد.
– بعضی از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان که بازار فروش گسترده‌ای ندارند، محل کارخانه یا مرکز پخش خود را به مشتریان و عرضه کنندگان نزدیک‌تر می‌کنند تا به تقاضاهای آنها در زمان‌های کوتاه‌تر، پاسخ گویند.
– عملیات زنجیره‌ای ارسال کالا در حال افزایش است. در این نوع عملیات، مواد به یک انبار تحویل داده می‌شود و از همان درب انبار، بدون اینکه وارد انبار شود، به جای دیگری ارسال می‌شود.
– کامپیوتری شدن و مدیریت فناوری اطلاعات به شرکت‌ها در همه جهات کانال عرضه امکان می‌دهد تا اطلاعات بهتری در صورت در خواست مشتری در


پاسخی بگذارید