دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر بکار ببرد: … 3- آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه و در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموز ش عالی.»
قانون اساسی در اصل سی ام بیان می دارد:
«دولت موظّف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملّت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خود کفائی کشور بطور رایگان گسترش دهد.» بنابراین فراهم کردن شرایط تحصیلات عالیه رایگان در کنار تحصیلات ابتدائی تا متوسطه نیز از وظایف دولت ها به حساب می آید.
حقّ آموزش و پرورش دارای مصادیق و جنبه های پیچیده ای است که بدون شک صرفا با ثبتنام در مدرسه و اخذ مدرک تحصیلی محقّق نخواهد شد. بلکه مهم ترین هدف آموزش و پرورش رشد شخصیت و استعدادهای جسمی و ذهنی کودک، آماده سازی وی برای حضوری مفید و مسئولانه در جامعه و جامعه پذیری صحیح می باشد. ماده پنج قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش در این خصوص مقرر می دارد:
« برخورداری از آموزش های عمومی برای کلیه دانش آموزان کشور باید به گونه ای باشد که بر حسب استعداد و جنس بتوانند از تعلیمات مناسب جهت شکوفایی خلاّقیت ها بهره مند شوند.» بدین دلیل در قوانین ایران نیز علاوه بر سواد آموزی، رشد فضایل اخلاقی و تزکیه در دانشآموزان، تبیین ارزش های اسلامی و پرورش دانش آموزان و تقویت روحیه تحقیق، ابتکار و خلاقیت و عدم توجّه صرف به مدرک از اهداف آموزش و پرورش شمرده شده است.»
علاوه بر قوانین داخلی ذکرشده، اسنادی نیز در خصوص اهمیت و ضرورت حقّ آموزش و پرورش وجود دارد که مهم ترین و جامع ترین آن ها «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش » است. آموزش و پرورش تا قبل از تدوین سند تحول بنیادین فاقد فلسفه مدوّن با خصوصیّات اسلامی و ایرانی بوده است. نداشتن چنین فلسفهی مدوّنی نوعی تعارض و ناسازگاری درونی را در مجموع سیاست ها و برنامه های نظام تربیتی رسمی وعمومی به وجود آورده بود. اکنون با وجود این سند نه تنها فلسفهی تربیت در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی مشخّص شده بلکه راهکارهای اجرایی آن نیز در این سند تعریف شده است. با مراجعه به محتوای این سند، اهمیت بحث آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان ونقش اساسی این امر در فرآیند جامعهپذیری از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مشخّص می گردد.

بند دوم: اسناد و قوانین داخلی در خصوص کیفیت محتوای کتب درسی

قوانین داخلی ایران نیز همانند قوانین و اسناد بین المللی، مصوّبات خاصی در خصوص محتوای کتاب های درسی ندارد و توجیه منطقی برای سکوت در این حوزه همان است که درمورد قوانین بین المللی در این خصوص ذکر شد. ولی اسناد داخلی با عنایت به اهمیّت این امر به محتوای کتب درسی پرداخته اند.
کاملا روشن است که یکی از مهم ترین و اساسی ترین ابزارهای نظام آموزشی برای نیل به اهداف و اصول کلی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، کتب درسی می باشند. محتوای کتب درسی به دلیل اینکه بخش عمده ای از فرآیند آموزش و پرورش را برعهده دارند و تقریبا منبع اصلی آموزش و ارزشیابی دانش آموزان محسوب می شود و همچنین برنامه کاری مربّیان را جهتدهی می کند، تأثیر به سزایی را بر فرآیند رشد فکری و تربیتی کودک نوجوان و در یک کلام تحقّق اهداف آموزش و پرورش دارا می باشد، لذا برای دستیابی کامل به اصول و برنامه ها و اهداف کلی نظام آموزش و پرورش، ضروری است که به محتوای این کتب توجّه ویژهای شود. به همین علّت علی رغم اینکه قوانین داخلی، هدف از آموزش و پرورش را به وضوح بیان کرده اند و می توان بر مبنای همین هدف گذار


دیدگاهتان را بنویسید