گزارش سایت ما از مراسم افتتاحیه و نشست خبری دومین گردهمایی توسعه دهندگان اپلیکیشن موسوم به ۵شنبه بازار

صبح امروز هشتم اردیبهشت ۱۳۹۵، اتفاق ۲ روزه کافه بازار مختص پیشرفت دهندگان اپلیکیشن به نام ۵شنبه بازار در محل همایشای برج میلاد تهران شروع به کار کرد. کافه بازار مطمئنا یکی از شناخته شده ترین پلتفرما در میان کاربران ایرانیه که با بسته شدن خدمات فروشگاه اپلیکیشن گوگل واسه کاربران ایرونی، جای خود رو میان اونا باز کرد و از اون زمان تا کنون با رشد خیره کننده خود نه فقط جای فروشگاه اپلیکیشن گوگل رو خوب پر کرده، بلکه به پشتیبانی از پیشرفت دهندگان داخلی و جفت و جور کردن بازاری قابل تکیه واسه این زیست بوم اهتمام ورزیده س.

حسام آرمندهی، مدیرعامل کافه بازار و تحصیل کرده رشته طراحی کار و کاسبی از سوئد، دومین جلسه بزرگ پیشرفت دهندگان صنعت موبایل ایران موسوم به ۵شنبه بازار رو گشایش کرد و از نتیجه کارای این مجموعه مخصوصا طی تعطیلات نوروز امسال آمارای جالبی ارائه داد.

آرمندهی گفت: «درآمدهای کافه بازار در نوروز امسال نسبت به دو هفته مشابه سال گذشته بیشتر از ۳.۳ برابر شد و فقط طی همین مدت کوتاه کاربران ما ۳ میلیارد و دویست میلیون تومن خرید برنامه یا درون برنامه ای انجام دادن که این، خوب جهش اتفاق افتاده در این مورد رانشان میده». به گفته اون در سال گذشته بیشتر از ۵۰ اپلیکیشن درآمد بالای ۱۰۰ میلیون تومن داشتن. جالبه بدونین ۳۸ میلیارد تومن درآمد حاصل از اپلیکیشنای موبایل از اول فعالیت کافه بازار تا کنون بوده، که بیشتر از نصف این اندازه فقط در سال گذشته رقم خورده.

به گفته آرمندهی، اپلیکیشن کافه بازار تا کنون با نزدیک به ۱۰ میلیون حساب کاربری، روی بیشتر از ۳۰ میلیون دستگاه اندرویدی نصب شده و بالای ۶۰ درصد کاربران اینترنت در ایران از خدمات اون استفاده می کنن. بیشتر از ۵ میلیون و چهارصد هزار بازدید تو یه روز، رکوردیه که در تعطیلات نوروز امسال رقم خورده و نتیجه تلاشای این تیم ۱۰۰ نفره واسه نوروز بوده. آرمندهی میگه کافه بازار در بالاترین درجه مصرف خود، ۳۸ گیگابیت بر ثانیه اپلیکیشن ارائه کرده؛ میزانی که به گفته اون با بیشتر از ۱۰ درصد از پهنای باند بین المللی اینترنت ایران برابری می کنه. اپلیکیشن کافه بازار الان در طول یه هفته به طور میانگین ۴۳ میلیون بار به وسیله کاربران باز و در هر روز به وسیله بیشتر از ۴ میلیون کاربر استفاده می شه.

الان بیشتر از ۱۶۰۰۰ پیشرفت دهنده با دست کم یه اپ منتشر شده با کافه بازار همکاری می کنن و در کل بیشتر از ۶۸۰۰۰ اپلیکیشن از راه این پلتفرم منتشر کردن که بالای ۸۵ درصد از این اپلیکیشنا به زبون فارسی هستن. آرمندهی میگه این صنعت تا اونجا جذاب شده که تعداد تراکنشای مربوط به اپلیکیشنای ارائه شده روی کافه بازار، ۵ درصد از کل تراکنشای اینترنتی شتاب رو به خود دادن.

اون پشتیبانی تلفنی رو از جمله خدمات جدید کافه بازار معرفی می کنه و میگه اندازه رضایت کاربران از این سرویس جدید ۳.۷ از ۴ بوده. تبلیغات هدف دار براساس موقعیت جغرافیایی و اپلیکیشنای نصب شده کاربران، و هم اینکه تغییراتی در سطح دسترسی پنلا و اطلاعات ارائه شده به کاربران پنلای پیشرفت دهندگان از جمله تغییراتیه که به زودی در دسترس همه قرار می گیره.

هیربد کمالی نیا هم به ارائه توضیحاتی در مورد نسخه ۷ اپلیکیشن کافه بازار پرداخت و تمرکز اصلی اونو روی تجربه کاربری و تنوع صفحه اصلی گفت. واسه نمونه، اون تغییرات اعمال شده در نسخه جدید رو عامل بیشتر دیده شدن اپلیکیشنا گفت و گفت با طراحی جدید متوسط زمان گشت و گذار کاربر روی این اپلیکیشن ۳ برابر شده. الان ۸۵ درصد کاربران از نسخه جدید این اپلیکیشن استفاده می کنن.

اما مهمون خاص مراسم افتتاحیه، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری بود. ایشون زندگی کارآفرینی رو یه نعمت دونست و اشاره کرد «فرزندان ما درس نمی خونن که کارمند دولت بشن، بلکه درس می خونن که نوآوری داشته باشن و بتونن جداگونه از کمک دولت روی پای خودشون بایستند». ایشون اعلام داشتن نقش دولت این وسط نقش آسون کننده س. دکتر ستاری تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف دو سال گذشته رو جا انداختن این فرهنگ در کشور عنوان کردن.

سورنا ستاری خطاب به میهمانان اتفاق اعلام کرد: «شما سرمایه های این مملکت هستین؛ تهدید نیستین. اینکه ما ۳۰ میلیون جوون داریم، ۵ میلیون دانشجو داریم، واسه کشور یه فرصته، تهدید نیس. شما نتیجه گرفتین چون پول دولت به پای شما خرج نشده. پول دولت اول شیرینه اما بعد تموم زندگی شما رو تباه می کنه و اعتماد به نفستون رو از شما میگیره. پول دولت اعتیاد آوره». ایشون وظیفه دولت این وسط رو بر پا کردن زیست بوم لازم واسه کارآفرینی دونست و گفت «در سیلیکون ولی هیچکی با وام دولتی به جایی نرسیده».

نشست خبری ۵شنبه بازار هم در حاشیه مراسم افتتاحیه و با حضور حسام آرمندهی مدیرعامل، امین امیرشریفی مدیر بازاریابی، هدیه میری مقدم مدیر برندینگ و هم اینکه امیر وهوشی در حضور اصحاب رسانه ها برگزار شد. طی این نشست حسام آرمندهی دوباره آمارها و ارقامی که در بالا ذکر شد رو در حضور رسانه ها اعلام کرد. امیرشریفی هم در ادامه، دسته وسیله ها، ارتباطات و کاربردی رو در کنار بازیا، دسته  محبوب کاربران در کافه بازار دونست.

میری مقدم قبل از سوال و جواب با رسانه ها گفت: «۵شنبه بازار امسال از دید ظرفیت، محتوا و مدت زمان مراسم با رشدی ۱۰۰ درصدی برگزار شده. ساختار معرفی مراسم و اطلاع رسانیای در رابطه به چگونگی ای بهینه شده بود که با استقبال شرکت کنندگان، قبل از موعد مقرر ظرفیت تکمیل شد. بیشتر از ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان در بخش فنی و ۴۵ درصد در بخش کار و کاسبی هستن. طراحان هم حدود ۵ درصد از کل ظرفیت اتفاق رو به خود دادن».

به گفته میری مقدم علاوه بر حاضران در مراسم، واسه اون دسته از مخاطبان که فرصت یا امکان حضور در مراسم رو نداشتن هم، راه های دسترسی به محتوای اتفاق جفت و جور شده. اپلیکیشن و سایت رسمی مراسم و هم اینکه شبکه های اجتماعی در رابطه به صورت همزمان اخبار و اطلاعات اتفاق رو منتشر می کنن. امسال هم اینکه یکی از چهار جلسه همزمان به صورت زنده از راه سایت رسمی مراسم به نشانی ۵shanbe.cafebazaar.ir پخش می شه؛ ضمن اون که کانال رسمی مراسم در سایت آپارات هم در بازه کوتاهی به روز میشه.

اما در سوال و جواب اصحاب رسانه ها، آرمندهی در جواب سؤال سایت ما مبنی بر برنامه کافه بازار واسه حضور در بازار کشورای همسایه مخصوصا کشورای فارسی زبون گفت: «ما چند وقتیه که خیلی جدی بازار کشورای هسایه رو مطالعه می کنیم. اولین سفر من به افغانستان حدود ۴ سال پیش بود. رشد این کشورا از دید زیرساخت رو زیر نظر داریم؛ شرایط اونا روز به روز بهتر می شه. ما زبون مشترک داریم، فرهنگ نزدیک داریم و فکر می کنیم می تونیم همکاری خوبی با پیشرفت دهندگان این کشورها داشته باشیم و از طرف دیگه واسه پیشرفت دهندگان ایرونی بازار بزرگ تری جفت و جور کنیم و برعکس».

آرمندهی قول داد سفر دومش به افغانستان همین امسال رقم بخوره و گفت: «خیلی با امید به اینکه امسال بتونیم دست کم بخشی از خدماتمون رو دست کم تو یه کشور همسایه راه اندازی کنیم. این کار پر خطری حساب می شه و تجربه متفاوتیه، اما ما در این راه قدم بر می داریم».

هشتگای رسمی شبکه های اجتماعی امسال ۵شنبه_بازار و ۵shanbebazaarه. شعار دومین اتفاق ۵شنبه بازار، «باز ببین» است و تلاش شده در همه ۳ پنل و ۱۲ کارگاه این دو روز بر اهمیت بازبینی صنعت و کار و کاسبی تأکید شه.