گوگل آلرتس چیست؛ مراحل تنظیم آن در چند دقیقه

با یه وسیله ساده و به درد بخور از گوگل به نام «گوگل آلرتس» آشنایی دارین؟ با مطالعه این مطلب کوتاه بر چمّ و خم این وسیله کاربردی تسلط پیدا می کنین.

گوگل آلرتس (Google Alerts) وسیله بسیار سودمندیه، اما تعداد آدمایی که با اون و توانایی هاش آشنایی دارن زیاد نیس؛ هم اینکه، از بین همون عده معدودی که از این وسیله کاربردی استفاده می کنن هم، کمتر کسی هست که از پتانسیلای اون به بهترین روش استفاده کرده باشه.

شایدً بدتون نمی اومد اگه می تونستید هر بار که از اسم خودتون یا شرکت شما، یا مهم ترین کلمات کلیدی هدفتون در گوشه و کنار اینترنت سخنی به میان می اومد یه اخطار دریافت کنین؛ خبر خوب اینکه گوگل آلرتس دقیقاً همین کار رو واسه شما انجام میده و خبر خوب دوم هم اینه که تسلط بر این وسیله ساده و موثر فقط چند دقیقه از وقتتون رو میگیره.

در این مطلب تلاش می کنیم تا شما رو با گوگل آلرتس، دلایل به کار گیری اون و هم اینکه روش کار با این وسیله به درد بخور آشنا کنیم.

بیشتر بدونین: گوگل تگ منیجر (GTM) و آموزش کار با اون

گوگل آلرتس چیه؟

گوگل آلرتس یه وسیله مجانیه که می تونه هر وقت که کلید واژه یا عبارت مورد نظرتون به وسیله گوگل ثبت و ایندکس می شه به شما اطلاع رسانی کنه.

شایدً واسه شمام پیش اومده که کلمه یا عبارتی رو در گوگل جستجو کرده باشین تا ببینین که مردم درباره اون چه میگن یا بخواهیداطلاعات جدیدی درباره اش به دست بیارین. گوگل آلرتس همین کار رو به بهترین روش و به طور خودکار واسه شما انجام میده. به کار گیری گوگل آلرتس باعث می شه که یافته ها در رابطه و چه بسا مهمی که در صفحه اول یافته های جستجو ظاهر نشده ان رو از قلم نندازین؛ هم اینکه، طبیعتاً دریافت اعلانای خودکار از جستجوی دستی تک تک عبارات و کلمات مورد نظر آسون تره.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بین زمان انتشار کلمه یا عبارت مورد نظر شما در اینترنت تا هنگام اطلاع رسانی یه فاصله وقتی هست، چراکه معمولاً ایندکس شدن صفحات جدید فوراً انجام نمی شه و بیشتر چند روز زمان می بره. با این وجود، معمولاً این تأخیر چندروزه اثر خاصی بر ارزش و منافع کسب اطلاعات مورد نظر نداره.

کاربرده های گوگل آلرتس

گوگل آلرتس پتانسیل بالایی واسه استفاده در امور بازاریابی داره. ازجمله مهم ترین و کاربردی ترین یافته های به کار گیری این وسیله به درد بخور میشه به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ پیگیری ذکر اسامی مورد نظر در اینترنت

شاید تمایل داشته باشین که بدونین کی و در کجا از شما، رئیستان یا هرکی دیگری در اینترنت سخن به میان آورده. در این صورت کافیه که واسه اسمای مورد نظر خود در گوگل آلرتس اخطار تنظیم کنین تا به محض اینکه اون اسامی به چشمون تیزبین گوگل خورد، شما رو در جریان بذاره. از این روش می تونین بر وضعیت شهرتتان نظارت داشته باشین.

۲٫ نظارت بر موقعیت برند شرکت

درست مانند پیگیری اسامی افراد جور واجور، از راه گوگل آلرتس می تونین نام برند شرکت خودتون رو هم زیر نظر بگیرین. در این حالت هروقت که مردم درباره شرکت شما حرف منفی یا مثبتی میزنن در جریان قرار میگیرین و می تونین اقدامات مقتضی رو واسه حفظ و تقویت موقعیت برند خود بکنین.

۳٫ نظارت بر رقبا

تردیدی وجود نداره که باید از اون چیزی که درباره شما و شرکتتون می گن اطلاع داشته باشین، اما اطلاع از شرایط و احوال نزدیک ترین رقبا هم به همون اندازه مهمه. با درج نام رقبا یا شرکت اصلی اونا می تونین این مهم رو خیلی راحت به انجام برسونین.

۴٫ نظارت بر کلمات کلیدی هدف

گوگل آلرتس می تونه وضعیت به کار گیری کلمات کلیدی اصلی تون رو به شما نشون بده. با اطلاع از وضعیت و دامنه کاربرد کلمات کلیدی تون می تونین محتوای خود رو به سمت و طرف موضوعاتی ببرین که هنوز کسی به سراغشون نرفته. هم اینکه، این می تونه به پیدا کردن و به کار گیری بقیه کلمات کلیدی در رابطه هم برسه و به طورکلی، به دلیلی در جهت تقویت روش هدف داراتون در مورد پیدا کردن و به کار گیری کلمات کلیدی تبدیل شه.

۵٫ بک لینک سازی

بک لینک

هروقت که اسمی از کسب وکار، محصول یا خدماتی که ارائه می دین تو یه وبلاگ یا پلتفرم سوال و جواب (مانند فرومای اینترنتی) برده می شه، فرصت با ارزشی واسه معرفی بیشتر یا گرفتن بک لینک ایجاد میشه. به کار گیری گوگل آلرتس به شما کمک می کنه تا این فرصتا رو هر چی سریع تر پیدا کنین و نون رو تا وقتی که هنوز تنور داغه بچسبونین.

واسه به کار گیری گوگل آلرتس به عنوان یه وسیله بک لینک سازی کافیه که واسه کوئریای (کلمات، عبارات و جملاتی که کاربران جستجو می کنن) مربوط به اجناس یا خدمات خود اخطار تنظیم کنین.

مثلا، اگه ویدیو پروژکتور می فروشید می تونین عباراتی مانند «خرید ویدیو پروژکتور خونگی» و «بهترین ویدیو پروژکتور واسه بازی» رو زیر نظر بگیرین.

در این حالت، گوگل آلرتس صفحات مرتبطی رو به شما نشون میده که در اونا می تونین به سؤال مخاطبان هدف جواب بدین، محصول یا برندتون رو تبلیغ کنین و به سایت خود لینک بدین.

بیشتر بحوانید: گوگل ادوردز و راهنمای کامل کار با اون

روش تنظیم اخطار در گوگل آلرتس

تنظیم اخطار در گوگل آلرتس کار بسیار راحتیه و به سرعت و آسونی قابل انجامه. به این منظور، مراحل زیر رو دنبال کنین:

۱٫ به https://alerts.google.com مراجعه کنین. تنظیم و مدیریت همه هشدارها از راه همین صفحه انجام می شه.

۲٫ کلمه یا عبارتی که می خواین زیر نظر بگیرین رو در کادر مربوطه وارد کنین.

۳٫ واسه دسترسی به تنظیمات اطلاع رسانی روی Show options کلیک کنین. اینجا می تونین یافته ها رو با به کار گیری فیلترهای جور واجور محدودتر کنین:

• How often: دفعات دریافت اخطار رو تعیین می کنه که در سه حالت As it happens (دریافت فوری اخطار)، At most once a day (بیشترین حد یه اخطار در روز) و At most once a week (بیشترین حد یه اخطار در هفته) قابل تنظیمه.

• Sources: قالب محتوایی که کلمه یا عبارت مورد نظر شما در اون ذکر می شه رو تعیین می کنه؛ مثلاً اخبار، وبلاگا، ویدئوها یا بخش کتابا.

• Language: زبون مورد نظر رو تعیین می کنه. حالا خوبیش اینه زبون فارسی هم با عنوان Persian در فهرست این بخش هست.

• Region: منطقه جغرافیایی جستجو رو تعیین می کنه. کشور ایران هم در این فهرست قابل انتخابه.

کشور ایران

• How many: تعداد نتایجی که نشون داده می شه رو مشخص می کنه. این بخش دو گزینه داره: Only the best results که فقط بهترین نمایش رو به صلاحدید گوگل نمایش میده و All results که همه یافته ها رو بهتون میده.

• Deliver to: محل ارسال هشدارها رو نشون میده که می تونه نشانی ایمیل حساب کاربری شما در گوگل باشه، یا اینکه می تونین هشدارها رو از راه فید RSS دریافت کنین.

۴٫ روی دکمه Create alert کلیک کنین. از همین لحظه در جریان ذکر کلمه یا عبارت مورد نظر خود (با شرایطی که تعیین کردین) قرار میگیرین.

۵٫ در صورت نیاز، واسه مدیریت یا به روزرسانی هشدارها دوبارهً به همین صفحه مراجعه کنین. هر زمان که بخواین می تونین اخطار مورد نظرتون رو ویرایش یا خط بزنین.

نکاتی واسه استفاده بهینه از گوگل آلرتس

همونجوریکه مشاهده کردین، انجام تنظیمات لازم و به کار گیری گوگل آلرتس بسیار آسونه. با این وجود، بازم روش ها و ترفندهایی وجود دارن که با اطلاع از اونا می تونین از این وسیله کاربردی استفاده بهتر و بیشتری داشته باشین:

– واسه غلطای املایی عادی کلمه یا عبارت مورد نظر هم اخطار تنظیم کنین. توانایی گوگل در تشخیص و اصلاح خودکار کلمات و عباراتی که به درستی تایپ نمی شن قابل اغماض نیس؛ اما درهرصورت کار از محکم کاری عیب نمی کنه.

– اگه می خواین واسه کل عبارتی که وارد کردین (یعنی متنای چندکلمه ای) اخطار دریافت کنین باید اونو بین علامت نقل قول انگلیسی (“”) قرار بدین. البته می تونین از همه علائم جستجو استفاده کنین؛ مثلاً با اضافه کردن علامت + در قبل از یه کلمه یا یه عبارت به گوگل می گین که اون کلمه حتماً باید در یافته های وجود داشته باشه.

– واسه شکلای جور واجور مختلفی از کوئریای مورد نظر در گوگل آلرتس اخطار تنظیم کنین؛ مثلا، حالتای مختلفی که یه سؤال برابر رو میشه پرسید در نظر بگیرین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با هر نشانی ایمیل می تونین تا ۱۰۰۰ اخطار به سیستم اضافه کنین؛ پس خساست به خرج ندین.

– اگه فید RSS دارین، می تونین هشدارها رو به جای ایمیل، به اونجا بفرستین تا صندوق ایمیلای دریافتی تون شلوغ نشه.

– واسه نظم دادن به هشدارهایی که از راه ایمیل ارسال می شن از Google Inbox استفاده کنین. به این منظور کافیه که به جای gmail.com به https://inbox.google.com مراجعه کنین. همه هشدارهای گوگل آلرتس در Inbox زیر یه عنوان طبقه بندی می شن که با کلیک روی اون می تونین همه اونا رو به همراه جزئیاتشان ببینین.

– از کلمات کلی و عام استفاده نکنین. شاید تصور کنین که هرچه اطلاعیهای بیشتری دریافت کنین، اطلاعات بیشتری به دست میارید و این به نفع شماس؛ مثلا شاید بخواین که واسه عناوین کلی بخش فعالیتتون، مثل «پوشاک ورزشی» یا «حسابداری» اخطار تنظیم کنین. اینجور سیاستی ره به جایی نخواد برد؛ چون که اینباکس تون تحت هجمه سیلی از ایمیلای اطلاع رسانی قرار میگیره و در آخر، بدون اینکه حتی اونا رو بررسی کنین حذفشان می کنین. پس، از کلمات و عبارات خاص تری استفاده کنین که می دونین همیشه با کسب وکار و اهداف شما در رابطه هستن.

ورزش

– از فیلترهای گوگل آلرتس استفاده کنین. فیلتر در گوگل آلرتس راه حلی واسه محدود کردن دامنه جستجوئه که به کمک اون می تونین مواردی مانند تناوب اطلاع رسانی، منابع جستجو، منطقه جغرافیایی و زبون مورد نظرتون رو مشخص کنین و پس یافته های دقیق تر و متناسب تری رو به دست بیارین.

راه حل

– دلیل ایجاد هر اخطار رو یادتون باشه. هدف از این پیشنهاد، تأکید بر در نظر داشتن اهداف موقع تنظیم هشدارهای اطلاع رسانیه؛ چون که تا وقتی که هدف و برنامه داشته باشین کمتر به بیراه س خواهید رفت.

گوگل آلرتس همه نیازای شما رو پوشش میده؟

همونجوریکه مشاهده کردین، پیکربندی و تنظیم اخطار در گوگل آلرتس بسیار آسونه و هم اینکه، این وسیله کاربردی دست شما رو واسه امتحان کردن کلمات و عبارتای جور واجور باز میذاره. در عین حال، گوگل آلرتس حتی در مورد منابعی مانند سایتا و وبلاگا (که لابد تصور می کنین که باید تسلط تموم و کمالی بر اونا داشته باشه) نمی تونه کارکرد صد در صد کامل و بدون نقصی داشته باشه.

علاوه بر این، بخش دیگری که بسیار پویاست و با در نظر گرفتن تأخیر طبیعی گوگل آلرتس در ثبت اطلاعات، اطلاع رسانی اون با سرعت مطلوب انجام نمی گیره (یا اینکه همه بخشای اون پوشش داده نمی شه)، بخش شبکه های اجتماعیه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با در نظر گرفتن علاقه مندی خیلی از کاربران اینترنت به شبکه های اجتماعی اینترنتی، نبود آگاهی یا تأخیر چندروزه در اطلاع از اون چیزی که در این پلتفرما می گذره ابداً به نفع شما نیس. به هرحال، اینا همون مشتریان بالقوه و بالفعل شمان و اگه ندونین که چه نظری درباره برند یا محصولاتتون دارن، نمی تونین نظر و رضایتشان رو جلب کنین و پس این کار رو به رقبا واگذار می کنین.

به خاطر همین پیشنهاد می شه که در کنار به کار گیری امتیازات گوگل آلرتس، از به کار گیری وسایل تحلیل و رصد شبکه های اجتماعی هم غافل نشید.

حرف آخر

گوگل آلرتس یکی از آسونترین و با این وجود، کارآمدترین ابزارهاییه که میشه در بازاریابی از اون بهره برد و ازآنجایی که اطلاع از گفته ها و نظرات مردم درباره کسب وکارتون همیشه مهمه، هیچ عذر و بهونه ای واسه نبود به کار گیری این وسیله به درد بخور پذیرفتنی نیس.

اگه هنوز به سمت به کار گیری گوگل آلرتس نرفته اید فقط چند دقیقه وقت بذارین و از همین امروز مهم ترین اسامی و کلمه های کلیدی مورد نظرتون رو از راه روشی که ذکر شد زیر نظر بگیرین. مطمئن باشین که پس از یه مدت از اطلاعاتی که به دست می بیارین و اثر اونا حیرت زده میشین.