گوگل آنالیتیکس چیست؟ آموزش فارسی کار با ابزار حرفه ای

گوگل آنالیتیکس یه سرویس رایگان موشکافی ترافیک وب سایته که شرکت گوگل از سال ۲۰۰۵ معرفی کرده. تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس رو میشه مهمترین بخش کارکردن با اون بیان کرد. اون چیزی که دلیل ایجاد تفاوت میان شما و رقبا در این مورد می شه، توانایی تحلیل داده ها و گزارشات اون هستش.

موشکافی

گوگل آنالیتیکس می‏ تونه به شما در بهبود تاثیر بازاریابی دیجیتال کمک کنه. واسه همینه که بیشتر از ۵۰ میلیون سایت در سراسر جهان از گوگل آنالیتیکس استفاده می‏کنن. این سرویس از نوامبر سال ۲۰۰۵ راه اندازی شده.

دیجیتال

در این مقاله به آموزش گوگل آنالیتیکس فارسی می پردازیم. کلا ما در این تحقیق مباحث زیر رو مورد بررسی قرار می‏ بدیم:

  • گوگل آنالیتیکس چیه و چیجوری کار می‏کنه؟
  • فرق بین metrics و dimensions در گوگل آنالیتیکس چیه ؟
  • چه نوع داده هایی در گوگل آنالیتیکس در دسترسه و چه کارایی می تونین با اونا انجام بدین؟
  • چگونگی کار با گوگل آنالیتیکس چیه؟
  • تنظیمات گوگل آنالیتیکس
  • بقیه اصطلاحات مهم در گوگل آنالیتیکس چیه؟
  • امتیازات گوگل آنالیتیکس
  • نکات گوگل آنالیتیکس واسه کسب و کارا

گوگل آنالیتیکس چیه و چیجوری کار می‏کنه؟

به عبارت ساده، گوگل آنالیتیکس چند خط کد ردیابی رو در کد سایت شما قرار میده. این کد فعالیتای جور واجور کاربران رو وقتی که از سایت شما بازدید می‏کنن، همراه با مشخصات کاربران (مانند سن، جنس، علائق) ثبت می کنه. پس از اینکه کاربر از سایت شما خارج شد، تموم این اطلاعات رو به سرور ارسال می‏کنه. بعد گوگل آنالیتیکس داده های جمع آوری شده از سایت شما رو از راه چندین سطح جمع آوری می کنه:

  1. سطح کاربر یا User level (مربوط به اقدامات هر کاربر)
  2. سطح بازدید یا Session level (هر بازدید منحصر به فرد)
  3. سطح بازدید صفحات یا Pageview level (هر بازدید منحصر به فرد از صفحه)
  4. سطح اتفاق یا Event level (کلیک دکمه، نمایش ویدیو، و چیزای دیگه ای به جز اینا)

تفاوت میان متریک (metrics)  و ابعاد  (dimensions) در گوگل آنالیتیکس چیه؟

هر گزارشی در گوگل آنالیتیکس شامل متریک و ابعاد هستش. ابعاد ویژگی دادهاتون هستن. مثلا ابعاد City نشون دهنده شهر مثل “پاریس” یا “نیویورک” هستش، و یا ابعاد Page  نشون دهنده URL یه صفحه دیده شده. متریکا یه سنجه قابل اندازه گیری هستن. متریک بازدید (Sessions) کل تعداد بازدیدا از سایت هستن. تعداد صفحه در هر بازدید (metric Pages/Session) میانگین تعداد صفحات دیده شده در هر بازدید می‏باشن.

جداول در بیشتر گزارشات آنالیتیکس، مقادیر ابعاد رو در سطرها و مقادیر متریکس رو در ستونا قرار می‏ بدن. مثلا جدول زیر نشون دهنده دو بعد(dimensions)  و شش متریک(metric) است.

چه نوع داده هایی در گوگل آنالیتیکس در دسترسه و چه کارایی می تونین با اونا انجام بدین؟

سه نوع اطلاعات هست که می‏توان با گوگل آنالیتیکس جمع آوری کرد:

۱- اطلاعات چگونگی جذب کاربر(User Acquisition Data)

این بخش شامل اطلاعاتی مربوط به اینکه کاربران از کجا وارد سایت شما شده انده و می‏تونید ببینین ترافیک ورودی شما از چه روش هاییه. به طور مثال خیلی از اونا از راه جستجوهای ارگانیک از گوگل دریافت شدن، تعداد خیلی از اونا مستقیما URL رو وارد نوار نشانی کرده و وارد شدن، بعضی از راه برگشت (referral) وارد می‏شن و تعدادی هم از رسانه های اجتماعی و منابع دیگه بدست می‏آیند. این بخش واسه تعیین اینکه کدوم تاکتیکای بازاریابی آنلاین بیشترین بازدید کننده رو به سایت شما میارن، کمک رسانه.

۲- اطلاعات رفتار کاربر(User Behavior Data)

گروه دوم داده های “اطلاعات رفتار کاربر” هستن که در طول یه بازدید (session) کاربر در سایت شما جمع آوری می‏شن اینکه کاربر چه مدت در سایت شما مونده، اولین و آخرین صفحه اونا در سایت شما چی بوده و راه مرور صفحات سایت شما چیجوریه؟ نکته کلیدی اینجا اینه که از تجزیه و تحلیلای جور واجور واسه شناسایی صفحاتی که کاربر در اونا گیر می‏کنه استفاده کنین. بعد می‏تونید مشکلاتی که کاربر در این صفحات با اونا می شه رو صاف کنین تا اونا بتونن به صورت کامل به مشتریائی با کمترین لغزش تبدیل شن. اطلاعات رفتاری کاربر می‏تونه به عنوان یه راهنما واسه بهبود سایت شما بکنه.

مشکلات

۳- اطلاعات تبدیل (conversion)

وقتی که شما یه کار و کاسبی آنلاین دارین بازده سرمایه گذاری یا ROI عامل بسیار مهمی میشه که نمی‏توان اون رو ندیده گرفت. گزارش تبدیل به شما کمک می‏کنه که تعداد کل تبدیلا رو پیگیری کنین و درآمد خود رو از منابع آنلاین کار و کاسبی محاسبه کنین. گوگل آنالیتیکس یه کد ردیابی تبدیل به وجود می‏ آورد که می‏تونه با صفحات وب شامل درآمد حاصل از تبدیل ترکیب شه.

واسه تسلط کامل به وسیله گوگل آنالیتیکس و هم اینکه اگه سایت وردپرس دارین با تحلیل گوگل آنالیتیکس وردپرس در دوره گوگل آنالیتیکس آشنا میشین.

دوره گوگل آنالیتیکس

هر چیزی که درباره موشکافی اطلاعات سایت با گوگل آنالیتیکس باید بدونین

زمان محدود ثبت نام کنین

آموزش کار با گوگل آنالیتیکس چیه

در پاراگرافای بالا فهمیدین که گوگل آنالیتیکس چیه، اما واسه به کار گیری گوگل آنالیتیکس اول باید یه حساب کاربری بسازین. واسه این کار به سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کرده و از منوی بالا سمت راست صفحه، sign in  رو انتخاب کنین. واسه ورود اینجا کلیک کنین
پس ازکلیک روی دکمه ثبت نام اطلاعات سایت خود رو وارد می‏کنین.
باید واسه سایت خود یه نام مشخص که به وسیله اون در گوگل بررسی شناخته شید، انتخاب کنین. این نام می تونه برند سایت شما یا مخفف اون باشه. بعد URL سایت خود رو وارد کنین. در قسمت دسته بندی، نوع کار و کاسبی خود رو مشخص کنین. در این قسمت ۲۵ دسته جور واجور هست. بعد از انتخاب دسته، بازه وقتی منطقه خود رو در قسمت بعد وارد کنین که واسه داشتن آمار دقیق نسبت به سایت مورد نظر باید این قسمت رو به درستی انتخاب کنیم.

بعد از تموم شدن کار، دکمه Get Track ID رو کلیک کنین.(دریافت کد گوگل آنالیتیکس) شما پنجره ای از شرایط و قوانین Google Analytics دارید که باید موافقت کنین. بعد کد Google Analytics خود رو دریافت می کنین. اتصال گوگل آنالیتیکس: این کد باید در هر صفحه سایت شما نصب شه. نصب اون به نوع سایت شما بستگی داره که باید به وسیله طراح سایت به سایت اضافه شه.

پس از اینکه کد ردیابی خود رو در سایت نصب کردین، لازمه یه تنظیم کوچیک (اما بسیار به درد بخور) رو در پروفایل سایت خود در گوگل آنالیتیکس پیکربندی کنین. این تنظیم اهداف (goals) شماس. شما می‏تونید با کلیک کردن روی لینک ادمین در بالای گوگل آنالیتیکس و بعد کلیک روی اهداف در زیر ستون مشاهده سایت، اون رو پیدا کنین. در همین قسمت می‏تونید واسه اهداف خود نام هم انتخاب کنین.

اهداف وقتی که اتفاق مهمی در سایت شما اتفاق بیفته به گوگل آنالیتیک خبر می‏دهد. مثلا اگه شما وب سایتی دارین که در اون کاربران فرم تماس پر می‏کنن، شاید می‏خواهید پس از اینکه بازدیدکنندگان اطلاعات تماس خود رو وارد کردن یه صفحه تشکر براشون بسازین. یا اگه سایت شما مربوط به فروش اجناس باشه، می‏خواهید پس از اینکه خریدشون تکمیل شد یه صفحه تشکر یا تایید براشون بسازین.

وقتی که شما شروع به گرفتن اطلاعات در گوگل آنالیتیک می‏کنین، می‏تونید ترافیک سایت خود رو ببینین. هر بار که به گوگل آنالیتیکس وارد می‏شید به گزارش خلاصه مخاطبین خود دسترسی دارین. متناوبا اگه بیشتر از یه سایت داشته باشین هم همینطوری میشه. شما می‏تونید با کلیک روی لینک گزارش در بالای صفحه به اونا دسترسی پیدا کنین.

اهمیت تحلیل و بررسی وب سایت رو بدونین.

تحلیل و بررسی وب سایت چه اهمیتی داره؟

حالا بخونین

بقیه اصطلاحات مهم در گوگل آنالیتیکس چیه

داشبورد (dashboard): صفحۀ اصلی گزارشه که شما می تونید اون رو به دلخواه خود ویرایش کنین. داشبورد به شما این امکان رو می‏دهد که داده های خود رو به شکل یه داشبورد ببینین. از این تحلیل واسه به دست آوردن یه تصویر کلی نسبت به معیارهای کلیدی و مهم سایت خود استفاده کنین. داشبورد به شما کمک می کنه بدون نیاز به چرخیدن درون گزارش های استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، بیشتر اطلاعات لازم خود رو بدست بیارید. سگمنتا هم به شما این امکان رو می‏بدن که تموم داده های گوگل آنالیتیک خود رو براساس یه بعد خاص ببینین.

تبدیل (conversions): اگه اهداف خود رو در گوگل آنالیتیک تنظیم کنین می‏تونید ببینین چه تعداد از بازدیدکنندها به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شدن. شما هم اینکه می‏تونید راهی که بازدیدکنندگان واسه تبدیل طی کردن رو ببینین.

۵۵% افزایش اندازه تبدیل وقتی رخ می‏دهد که اطلاعات مهم، متمرکز و در رابطه تنها تو یه صفحه از سایت قرار می‏گیرد.

اندازه پرش (Bounce Rate) : منظور از اندازه پرش، درصد کسانیه که تنها یه صفحه از سایت شما رو مشاهده کرده ان. یعنی صفحه ای از سایت که کاربر به اون وارد شده و بدون هیچ تعاملی صفحه رو بسته س. هر چقدر که اندازه کمتر باشه، یعنی سایت شما در حفظ کاربر بهتر عمل کرده.

میانبرها (shortcuts): لینک های سریع به گزارش های مورد نظر خودتون در گوگل آنالیتیکس هستش که هر زمان اطلاعات مشخصی رو در گوگل بررسی مشاهده کردین که لازم بود بازم اونا رو بررسی کنین، کافیه روی لینک Shortcut در بالای صفحه کلیک کنین تا این گزارش به لیست میانبر اضافه شه و دسترسی به اون راحت تر شه.

اطلاعات لحظه ای (real-time): اگه بخواین بدونین که الان چند نفر در سایت شما هستن و چه کاری می کنن؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظه ای رو به شما می دهد. شما می تونید اطلاعاتی مثل نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده به وسیله اونا، صفحات فعال، مکان فعلی اونا و … رو در این صفحه ببینین.

جمع بندی

در این مقاله به جواب سوال گوگل آنالیتیکس چیه، پرداختیم و بخش های جور واجور اون، از جمله چگونگی کار با گوگل آنالیتیکس، تفاوت میان متریک و ابعاد و شکل های جور واجور داده هایی که در دسترسه رو بررسی کردیم. هم اینکه اطلاعاتی رو که از گوگل آنالیتیک بدست میاریم شناسایی کردیم.

در آخر به طور خلاصه توضیح دادیم که واسه راه اندازی گوگل بررسی توجه به چه نکاتی ضرورت داره و معنی واژه های مهم در گوگل آنالیتیکس چیه. البته مباحث در تحلیل گر گوگل بسیار گسترده هستن و مطالب گفته شده فقط بخشی از اونا مورد بررسی قرار داده.

واسه کیفیت هرچه بیشتر سایت خود بهتره حتما از امکاناتی که گوگل در اختیارمون نهاده به خصوص گوگل آنالیتیکس که بیشترین استفاده رو در خدمات آماری سایت دارا هستش، بهره مند شیم.