مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

قانون ویسل بلوئر یا دمنده در سوت

یک نکته مهم در این مقاله، خصوصیات افشاگران است. بیشترین تعداد افشاگران پزشکان و مدیران سازمان ها بوده اند و تقریباً سه چهارم آنها کارکنان داخلی سازمان ها بوده اند که به صورت زنده اطلاعات را فاش کرده اند. حسابداران داخلی نیز ۱۰% از افشاگران را تشکیل می دهند. یک نکته مهم دیگر نقش ضعیف بیماران در افشاگری است که تنها ۲% از افشاگران را تشکیل می دهند.

Accounting-auditing-عکس مرتبط با حسابداری

خصوصیات متهمان

همچنین خصوصیات متهمان یا همان متهمان نیز قابل توجه است. بیشترین شکایت ها مربوط به بیمارستان ها (۲۹%)، پزشکان (۱۴%) و شرکت های حسابداری که تراز مالی بیمارستان و صورت حساب های بیماران را تنظیم می کنند (۹%) است. شکل زیر نشان می دهد مقدار بازپرداختی از انواع مختلف پرونده را.

Accounting-auditing-عکس مرتبط با حسابداری و حسابرسی

بررسی پرونده های افشاگری از لحاظ بار مالی

بررسی بار مالی این پرونده ها نیز بسیار جالب است. با این که تنها ۴% (۱۳ از ۳۵۲) از پرونده ها مربوط به شرکت های دارویی بوده است، اما ۳۹% (۳.۶ میلیارد دلار) از کل مبالغ بازگردانده شده را تشکیل می دهد و به طور متوسط ۲۵۷ میلیون دلار به ازای هر پرونده است. نظام های مراقبت سلامت ۲۱% (۱.۹ میلیارد دلار) از کل مبالغ بازگردانده شده را تشکیل می دهد که به طور متوسط ۵۰ میلیون دلار به ازای هر پرونده است. با اینکه در نزدیک به یک سوم موارد، بیمارستان ها به عنوان متهمان بوده اند، اما پرداخت ها و قضاوت های علیه آنها تنها ۳% (۲۷۰ میلیون دلار) از کل مبالغ بازپرداختی را تشکیل می دهد و به طور متوسط ۲.۱ میلیون دلار به ازای هر پرونده است.

اقدام به عمل - CTA- کال تو اکشن

عکس های زیبا از طبیعت در پاییز

قهرمانان حقوق بشر و مبارزان با فساد

افشاگران معمولاً به دلایل اخلاقی، قانونی یا عدالتی اقدام به افشای اطلاعات محرمانه می کنند. آنها به طور عمومی به عنوان قهرمانان حقوق بشر و مبارزان با فساد شناخته می شوند. افشاگری می تواند منجر به افشای فساد، تجاوزات حقوق بشر، خطرات برای عموم، تقلب و سوءاستفاده از منابع عمومی، تخلفات مالی و غیره شود.

نوشته دیگر :
ویژگی‌هایی که در زمان خرید پنل اس ام اس باید به آن توجه کنید

خلاقیت و نوآوری

افشاگران معمولاً با مشکلات و تهدیدهای جدی روبرو می شوند. آنها ممکن است با از دست دادن شغل، تعقیب قضایی، تهدید به جان یا خطرات دیگر روبرو شوند. برخی از کشورها قوانین و حمایت های خاصی برای حفاظت از افشاگران دارند، اما در بسیاری از موارد این حمایت ها کافی نیست و افشاگران همچنان با مشکلات روبرو می شوند.

قانون ویسل بلوئر در ایران

افشاگری در ایران همچنین مورد توجه قرار گرفته است و قانونی برای حمایت از افشاگران در حال بررسی است. این قانون قرار است به افشاگران جایزه اعطا شود و آنها از تعقیب قضایی و مشکلات دیگر محافظت شوند. همچنین، سامانه هایی برای افشای اطلاعات نادرست در حوزه های مختلف نیز در حال راه اندازی است.

افشاگری نقش مهمی در رسیدگی به فساد و تخلفات دولتی، عمومی و خصوصی دارد. این افراد با شجاعت و اخلاص خود به رسوایی ها و نقص های سیستم ها اشاره می کنند و به عموم کمک می کنند تا بهبود و تغییرات لازم را در جامعه برقرار کنند. افشاگران به عنوان یک نیروی مهم در جامعه شناخته می شوند که برای حفظ عدالت و رسیدگی به تخلفات مهم هستند.