مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

با ۱۰ غول شکست ناپذیر دنیای بوکس در تمام دوران آشنا شوید

بوکس یکی از قدیمی ترین ورزش هاییه که آدم اونو انجام می داده. جنگ تن به تن با دستای خالی مطمئنا بسیاری قدیمی تر از اون هستش که تصور می کنین اما اولین شکل از بوکس به ۶۸۸ سال قبل از میلاد مسیح در یونان برمیگرده که این ورزش به یه ورزش المپیکی تغییر پیدا کرد.
مطمئنا این ورزش از درگیری دست خالی دو نفر شروع شده و به شکل الان دراومده.

هر چند بوکسورهای بزرگی در طول صدها سال نام خود رو در میدون این ورزش خشن و غیر قابل تحمل بر سر زبانا انداختن اما تعداد معدودی از اونا از اونقدر قدرت، ایستادگی و اعتباری بهره مند بودن که بشه اونا رو جزو بزرگ ترین بوکسورهای تموم دوران به حساب آورد. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی از بزرگ ترین چهره های دنیای بوکس و مشت زنی آشنا کنیم.

۱- محمد علی کلی

با نام قبلی کاسیوس کلی، محمد علی رو بسیاری بهترین چهره بوکس در تموم دوران می شناسن. وقتی پای بوکسورهای سنگین وزن جهان به میان میاد هیچ کسی مانند محمد علی جست و خیز نمی کرد.
شعار اون این بود:” مانند پروانه برقص و مانند زنبور نیش بزن”. این شعار سبک بوکس اونو خوب نشون میده. مشت زدن به محمد علی خیلی سخت بود چون ایشون به سرعت حرکت می کرد و ضربات اون به حریفانش هم بسیار سنگین بود. ایشون در سن ۲۵ سالگی به دلیل دوری از حضور در جنگ ویتنام به عنوان سرباز از دنیای بوکس کنار گذاشته شد و تا سن ۲۹ سالگی نتونست به رینگ برگرده.

وقتی که کلی برگشت، درست مانند سالای قبل از تعلیق بر دنیای بوکس فرمانروایی می کرد.
اون یکی از رجزخوان ترین آدمایی بود که ورزش به خود دیده و بدترین ناسزاها و توهینا رو به حریفانش می گفت اما هر بار موفق می شد از دست انتقادها فرار کنه.
رکورد ۵۶ برد و تنها ۵ باخت اون به نظر نمی رسه رکوردی باشه که بشه خیلی راحت به اون رسید.

۲- سانی لیستون

سانی لیستون یه بوکسور خلافکار بود و تاریخ هم با اون مهربون نبوده. وقتی که پای سانی در دنیای بوکس به میان میاد کمتر کسی در مورد اون اطلاعاتی داره چون با احتمال خیلی کم در رسانه ها به اون پرداخته می شد.
هم اینکه اون برخلاف محمد علی کلی علاقه ای به نشون دادن شخصیت خود و هیاهو کردن در رینگ بوکس و خارج از اون نداشت. اون در زمان خود از خیلی از بوکسورهای برتر اون دوران مانند کلیولند ویلیامز و فلوید پترسون بهتر بوده و اونا توان ایستادن در برابر لیستون حتی واسه یه راند رو هم نداشتن.

باخت اون به محمد علی کلی با شرایط خاصی که اتفاق باعث شد که زندگی حرفه ای اون به کلی افت کنه و ندیده گرفته شه.
در واقع در این مقابله محمد علی کلی در نتیجه ضربات لیستون شدیدا زخمی شد اما لیستون به دلیل مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر قبل از مسابقه و نداشتن آمادگی کافی واسه مقابله، در برابر کلی کاری از پیش جنگ. با این وجود، سانی لیستون بر خلاف رفتارای مجرمانه و ارتباطاتش با دنیای خلافکاران، همیشه یکی از بهترین بوکسورهای تاریخ شناخته می شه.

۳- هنری آرمسترانگ

هنری آرمسترانگ بوکسوری بود که در  سه دسته وزنی جور واجور و در زمونه ای که تنها ۸ وزن در دنیای بوکس وجود داشت تونست قهرمون جهان لقب بگیره.
باحال این که ایشون همه این عنوانا رو با هم بدست آورد و هنوزم تنها کسیه که تونسته به اینجور موفقیتی برسه. اون در رشته پر وزن در سال ۱۹۳۷ قهرمون جهان شد، در سال ۱۹۳۸ در سبک وزن هم این عنوان رو به خود اختصاص داد و همون سال هم قهرمون میان وزن شد.
ایشون لقب «هنری قاتل» ، «هنری طوفان» و «هنری چکش زن» رو داشت و در طول دوران بوکس خود رکورد ۱۵۱ برد، ۲۱ باخت و ۹ مساوی رو بر جای گذاشت.

۴- شوگر ری رابینسون

شوگر ری رابینسون بوکسوری بود که بیشتر از هرکی دیگری در این فهرست مقابله کرد.
ایشون رکورد خیره کننده ۱۷۳ برد و تنها ۱۹ باخت رو در کارنامه خود به ثبت رساند که ۱۰۸ مورد از برده های اون با ناک اوت بدست اومد. رابینسون ۱۷۸ سانتیمتر قد داشت اما در سبک وزن، خروس وزن، میان سبک وزن مقابله می کرد.
شوگر ری در سال ۱۹۴۶ قهرمون جهان در میان سبک وزن شد و به مدت ۵ سال این عنوان رو نگهداشت. بعد اون به میان وزن رفت و در اونجا هم قهرمانی جهان رو بدست آورد. شوگر ری شانسش در سنگین وزن سبک رو هم آزمایش کرد اما این بخش واسه ایشون بسیار مشکل بود. همه اونو کامل ترین بوکسور تموم دوران می شناسن و حتی بهترین بوکسوری که رینگ بوکس براساس وزن به خود دیده.

۵- مایک تایسون

مایک تایسون یکی از قدرتمندترین بوکسورهاییه که تا حالا دنیای بوکس به خود دیده. در اوایل دهه ۹۰ میلادی، تایسون بوکسوری بود که در اول جوونی هر رقیبی که در برابرش می ایستاد رو بیشتر در همون راند اول ناک اوت می کرد.
با حرکات و رقص پای دیوونه کننده و ضربات مشت سنگین و کشنده اش با هر دو دست، ایشون خیلی از رقیبانش رو در همون دقایق ابتدایی مسابقه به زانو در می آورد. تایسون در دوران فعالیت خود به رکورد ۵۰ برد و ۶ باخت رسید که در ۴۴ مورد از برده ها حریفانش رو ناک اوت کرده بود. ایشون پس از گرفتن کمربند قهرمانی سنگین وزن جهان در سال ۱۹۹۰ به بیراه س رفت و در سال ۱۹۹۲ به جرم تجاوز به ۶ سال زندان محکوم شد.

بعد از آزادی از زندان ایشون دوباره مقام خود رو بازپس گرفت اما یکسال بعد از اون در برابر اوندر هالیفیلد شکست خورد و در بازی بعدی هم با گاز گرفتن گوش هالیفیلد بازنده اعلام شد.
تایسون یکی از پرحرف ترین و ترسناک ترین بوکسورهای تموم دوران بود و شهرتش در خارج از رینگ بوکس هم پخش شد.
در اون دوران دوستداران بوکس واسه دیدن مسابقه اون و یه ناک اوت بیرحمانه و خونین دیگه دست به هر کاری می زدن. تایسون جوون ترین قهرمون سنگین وزن جهان بوده و تا حالا کسی رکورد اونو نشکسته س.

۶- جولیو سزار چاوز

مکزیک بوکسورهای بسیار خوبی رو به دنیای بوکس معرفی کرده اما بزرگ ترین اونا مطمئنا جولیو سزار چاوز بوده.
ایشون بوکسوری بود که به خاطر قدرت ضربه های مشتش میشناختنش و با ایستادگی و صبر فراوون رقبایش رو در طول رینگ تعقیب کرده و از پای در می آورد. چاوز در سال ۱۹۶۲ بدنیا اومده و در سن ۱۷ سالگی وارد دنیای حرفه ای بوکس در سبک وزن شد.
ایشون در مدت ۱۰ سال هیچ شکستی در مسابقات بوکس نداشت و در مکزیک به یه مرد افسانه ای تبدیل شد.
این بوکسور مکزیکی مشهور به رکورد ۱۰۸ برد با ۸۷ ناک اوت و تنها ۶ باخت رسید.

نوشته دیگر :
نکته های خرید جاکفشی و کمد دراور

هم اینکه ایشون ۸۷ مسابقه پشت سر هم رو بدون شکست گذروند و در سه وزن به مقام قهرمانی جهان رسید. اون در برابر هر رقیبی که براش تعیین می شد می ایستاد و از مسابقه با اونا ترسی نداشت. چاوز بوکسوری قوی و پر طاقت و سمج بود که مردم از تماشای اون در رینگ بوکس لذت می بردن. شاید به یاد موندنی ترین مقابله اون در سال ۱۹۹۰ با ملدریک تیلور باشه که در اون زمان قهرمون یکی از رده های سبک میان وزن بود. در حالی که ملدریک تیلور در هشت راند اول دست بالا رو داشته و برنده بود، چاوز در راند نهم تازه گرم شده و در چهار راند باقیمونده و تنها چند ثانیه قبل از پایان راند دوازدهم تیلور رو از پای درآورد.

۷- فلوید می ودر

فلوید می ودر واسه بوکس بدنیا اومده. پدرش با ری شوگر لئونارد مسابقه داده و عمویش هم یه قهرمون بوکس بود. این بوکسور دفاعی عالی، هنوزم بی شکست باقی مونده و در طول یه دهه گذشته ۸ عنوان قهرمانی جهان رو بدست آورده. اون ذاتاً یه بوکسوره و از تکنیکای عجیب ای واسه از پای درآوردن رقبای خود برخورداره. سال گذشته اون تونست مانی پاکیائو رو هم شکست داده و به رکوردی خیره کننده در رینگ بوکس برسه.

مطمئنا ایشون یکی از باهوش ترین بوکسورهای تموم دورانه و ضریب هوشی اون در رینگ شانسی واسه رقبایش باقی نمی ذاره. اون بدون هیچ سختی ای از ضربات مشت رقبای خود فرار کرده و شدیدا بیرحمه. شاید می ودر بزرگ ترین بوکسور تاریخ نباشه اما در حال موندگار کردن اسم خود در تاریخ بوکس بوده و بیشتر از هر بوکسور و ورزشکاری در جهان درآمد داره.

۸- ویلی پپ

ویلی پپ مطمئنا بهترین بوکسور پر وزن تموم دوران و بوکسوری بود که بیشتر از هر بوکسور دیگری در تاریخ و به دلیل سرعت عمل بالایش از ضربه های رقبایش فرار می کرد.
می گن ایشون از اونقدر سرعت و استقامتی بهره مند بوده که یه راند رو حتی بدون زدن یه ضربه به حریف به نفع خود به پایان برده. اون در اول ۶۳ مسابقه بدون شکست رو گذروند و پس از شکست در برابر سامی انگوت، ۷۲ مسابقه متوالی دیگه رو هم بدون شکست گذروند تا این که به سندی سندلر باخت.

پپ بسیار پر طاقت و سمج و سریع بوده و خیلی از مسابقات اون به جنگی تموم عیار تبدیل می شد.
ایشون رقابت سختی با سندی سندلر داشت و مسابقه این دو بزرگ ترین مسابقه بوکس سبک وزن در دوران خود بود. سندلر بسیار بیرحم و کثیف مقابله می کرد و بیشتر ضرباتش رو هم به چشم حریف وارد می کرد.
ایشون واسه شکست دادن ویلی پپ بعضی وقتا به گلاویز شدن و کشتی گرفتن با اون می پرداخت.

۹- جو لوییس

جو لوییس که اونو با نام «بمب افکن قهوه ای» می شناختند در سال ۱۹۱۴ در آلاباما بدنیا اومد و قبل وارد شدن به دنیای بوکس حرفه ای به رکورد خیره کننده ۵۰ برد و تنها ۴ باخت رسید. ایشون در بوکس ناب سنگین وزن واقعا یه افسانه بود و بین سالای ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ قهرمانی جهان رو در اختیار داشت. لوییس ضربات مشت مهلکی داشت و در تموم کردن کار حریفان خود هم استاد بود. اون رقبایش رو در درون رینگ تعقیب کرده و در آخر در بیشتر موارد اونا رو ناک اوت می کرد.
از ۶۸ برد اون در دنیای بوکس ۵۴ برد با ناک اوت بدست اومد و در این مدت ایشون تنها ۳ شکست داشت.

لوییس ۲۲ نفر از ۲۵ بوکسوری که قصد گرفتن کمربند قهرمانی جهان از اونو داشتن رو شکست داد و به مدت ۱۱ سال، ۸ ماه و ۷ روز متوالی از قهرمانی خود در سنگین وزن دفاع کرد و در این مدت در ۲۷ مسابقه بزرگ به میدون رفت، رکوردی که هنوزم شکسته نشده. لوییس به اولین بوکسوری تبدیل شد که ۶ قهرمون سنگین وزن جهان رو شکست داده که از بین اونا به اسمای افسانه ای مانند جیم برادوک، پریمو کانرا، مکس بائر و راکی مارسیانو میشه اشاره کرد.

۱۰- روبرتو دوران

روبرتو دوران فقط یه بوکسور بزرگ نبود بلکه ایشون به چهره ای افسانه ای در دنیای بوکس تبدیل شده و عناوینی بدست آورد که شاید باور اونا سخت باشه. ایشون در ۱۱۹ مسابقه بوکس حرفه ای شرکت کرد و ۱۰۳ مسابقه رو با برد گذروند که ۷۰ مورد اون با ناک اوت بود و در این مدت تنها ۱۶ شکست رو تجربه کرد.
دوران در ۴ وزن جور واجور عنوان دار بود و به مدت ۵ دهه به مقابله در رینگ بوکس ادامه داد. وقتی که ایشون آخرین مسابقه اش رو در دهه ۲۰۰۰ انجام داد ۵۰ سال سن داشت. وقتی که دوران ۱۴ سال داشت با یه ضربه مشت قاطری رو از پای درآورد اما این فقط یه داستان و افسانه نبود بلکه واقعیت داشت.

قدرت ضربات مشت اون به حدی بود که حتی تماشاگران رو هم به وحشت مینداخت. ایشون یه بوکسور قوی با فکی به سختی فولاد آبدیده بود که به اندازه یه تیرانوسوروس نفس داشت. مردم هم اونو دوست داشته و از قدرت و بیرحمی اش در رینگ بوکس لذت می بردن.

هر چند در این مطلب به ۱۰ بوکسور برتر تموم دوران در دنیای بوکس اشاره شده اما انتخاب این تعداد کم از صدها بوکسور قدرتمندی که تا حالا رینگ بوکس به خود دیده کاری بالاتر از «سخت» بود. این وسط  از نامایی مانند راکی مارسیانو با ۴۹ برد (۴۳ ناک اوت) و بدون شکست گذشتیم اما به دلیل این که در عصر خود حریف قدرتمندی نداشت نتونست در این فهرست جای بگیره.
جک دمپسی آمریکایی هم بوکسور دیگری بود که در این فهرست به اسمش اشاره نشد اما اون کسی بود که بیشتر از هر بوکسور دیگری تماشاگر به سالن بوکس می آورد و اولین کسی بود که مقابله اون درآمدی میلیون دلاری داشت.

دمپسی بوکسوری پر طاقت و سمج و بیرحم بود و از ۶۶ برد خود ۵۱ مورد رو با ناک اوت تموم کرد و در این مدت تنها ۶ باخت داشت. جورج فورمن، جو فریزیر، اوندر هالیفیلد، لنوکس لوییس، مانی پاکیائو و جک جانسون هم بزرگانی در دنیای بوکس بودن که می تونستن در این فهرست قرار بگیرن.

طولانی بودن مسابقه در دنیای بوکس حرفه ای؛ دلیل شکست کانر مک گرگور از فلوید مَی ودر

لیلا علی؛ از قهرمانی در بوکس تا دنیای آشپزی

گزارش خواندنی ما از زندگی اسطوره بوکس جهان