مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

بهترین سریال های تلویزیونی خارجی برای تماشا در ایام نوروز: شبکه CBS

کم کم به پایان سال ۹۶ شمسی نزدیک شده و واسه استقبال از سال جدید آماده میشیم. ایام تعطیلات نوروز یکی از بهترین و خاطره انگیزترین ایام ساله که میشه خستگی یه سال کاری رو جبران کرد.
این وسط بیشتر افراد و خونواده ها از قبل واسه این ایام تعطیل برنامه ریزی کرده و هر یک طوری این ایام رو می گذرونن؛ بعضی با سفر و بعضی با در کنار خونواده بودن. راه های مختلفی واسه لذت بردن از این ایام هست که بسته به شرایط و چیزای مورد علاقه افراد متفاوت میشه. این وسط تماشای برنامه ای تلویزیونی یکی از بهترین و عادی ترین روش هاییه که خونواده ها و افراد در نظر می گیرن. امروزه با در نظر گرفتن این که دوران طلایی تلویزیون نامیده می شه بسیاری اوقات فراغت خود رو با تماشای یه سریال تلویزیونی می گذرونن.

در سالای گذشته علاوه بر سریالای تلویزیونی داخلی و سریالای مخصوص نمایش خونگی، سریالای خارجی هم طرفدارن زیادی پیدا کردن. اینجوری می خوایم در مطلبی دنباله دار و به صورت جدا شده از هم شبکه های تلویزیونی خارجی، سریالای برتر هر شبکه یا سرویس اینترنتی رو به شما معرفی کنیم که در صورت علاقه در ایام تعطیلات نوروز به تماشای تعدادی از اونا بشینین. این قسمت رو به شبکه تلویزیونی سی بی اس (CBS) اختصاص دادیم و می خوایم بهترین سریالای این شبکه، مثل قدیمی و جدید، رو به شما معرفی کنیم.

۱۰- ذهنای جنایتکار

 

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تا حالا (۱۳ فصل)

 

سریال «ذهنای جنایتکار» (Criminal Minds) یه درام جناییه داستان گروهی از مامورین اف بی آی رو روایت می کنه که از راه بررسی رفتارها و اعمال جنایتکاران تلاش در دستگیری اونا دارن. اونا به طور تیمی روی زندگی شخصی شک دارین کار می کنن و اینجوری سرنخایی رو واسه به دام انداختن قاتلین پیدا می کنن. چند اپیزود اول سریال دارای مشکل هاییه که با پیشرفت داستان برطرف شده و کم کم هر چی پیش میریم جذابیت و باورپذیری داستان بیشتر می شه.
شخصیتای سریال به طور کاملً قابل باور هستن و هر یک خوب ترسیم شدن.

روش دستگیری قاتلین در «ذهنای جنایتکار» اونقدر پیچیده و جذابه که هنگام تماشای اون اصلا متوجه گذشت زمان نمی شین. این سریال شباهت بسیاری با سریال «شکارچی ذهن» ساخته سرویس نتفلیکس داره و هر چند سریالی بسیار جذاب هستش اما از دید زیبایی و جذابیت به پای «شکارچی ذهن» نمی رسه. با این وجود به شما پیشنهاد می کنیم که اگه به سریالای جنایی علاقه دارین حتما «ذهنای جنایتکار» رو در فهرست تماشای خود بذارین.

۹- روانپزشک

مدت انتشار: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ (۷ فصل)

سریال پلیسی رازآلود «روانپزشک» (The Mentalist) یه سریال جذاب، هوشمندانه و با داستانی پیچیده س. این سریال داستان یه بخش قضایی در کالیفرنیا و یه مشاور روانشناس باهوش که قبلاً خلافکار بوده رو روایت می کنه که در هر اپیزود به بررسی جنایات می پردازن و در کنار اونم تلاش دارن یه قاتل سریالی خوفناک و همراهانش رو به دام بندازن. این مشاور کارکشته که پاتریک جین اسمشه در واقع شرلوک هولمز دنیای مدرنه و قدرت موشکافی اون بالاتر از یه آدم معمولیه. نکته باحال در «روانپزشک» اینه که همه اتفاقاتی که در اون اتفاق می افته زمینی و شدنیه و تماشاگر اتفاقات فراطبیعی نخوایم بود و پاتریک هم از قدرت فراانسانی بهره مند نیس.

شخصیت پاتریک کمی مغرور اما دوست داشتنی و جذابه.

«روانپزشک» رو میشه یکی از بهترین مجموعه های کارآگاهی جنایی سالای گذشته تلویزیون دونست. در همه اپیزودها هم از مرگ و کشتار خبری نیس و رابطه بین پاتریک و همکارش بر جذابیت و زیبایی سریال اضافه می کنه.
این سریال رو باید ترکیبی از روشنی و تاریکی و جذابیت و ناراحت کنندگی دونست که باعث می شه «روانپزشک» سریالی تازه و منحصر بفرد باشه.

۸- مظنون

 

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ (۵ فصل)

 

 

 

سریال «مظنون» (Person of Interest) یه سریال علمی- تخیلی جناییه که داستان یه برنامه نویس کامپیوتری پولدار رو روایت می کنه که تونسته ابرکامپیوتری واسه دولت آمریکا بسازه که می تونه با به کار گیری داده هایی که به اون داده می شه و تجزیه تحلیلایی که صورت میگیره، آدمایی که قصد خرابکاری و انجام عملیات تروریستی دارن رو شناسایی کنه.
افراد سرشناس بسیاری در ساخت این سریال نقش داشتن که از اون جمله میشه به جاناتان نولان، جی جی آبرامز و البته جیمز کاویزل به عنوان بازیگر اشاره کرد.
این سریال محاصره دولتا بر دنیای اینترنت رو به نمایش میذاره و امنیت دنیای سایبری رو به مسخره میگیره.

در ا«مظنون» خوب و با جزییات کامل به شخصیتا پرداخته شده و حس ترس و پارانویایی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر بر مردم آمریکا مستولی شد رو به زیبایی به تصویر میکشه. هم اینکه در این سریال به بحث پیشگیری از وقوع جرم و پیش بینی اون براساس دلایل و قراین قبل از اتفاق افتادن اون تاکید می شه.
کسایی که به دنیای سیستمای امنیتی و اطلاعاتی و جاسوسی علاقه دارن از تماشای «مظنون» لذت میبرن.

۷- زن خوب

مدت انتشار: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ (۷ فصل)

سریال «زن خوب» (The Good Wife) یه درام سیاسی حقوقی در مورد یه وکیل زنه که پس از یه رسوایی و فساد اخلاقی که گریبانگیر همسرش می شه به حرفه خود برمیگرده تا هزینه زندگی خود و بچه هاش رو جفت و جور کنه.
در این سریال نویسندگان خوب به شخصیتای داستان بها داده و اونا رو با دقت و وسواس زیادی طراحی کردن. این سریال به طور روشن یکی از فمینیستی ترین سریالای تلویزیونی سالای اخیره که شخصیتای اصلی و برجسته اونو بیشترً زنان تشکیل میدن.

در «زن خوب» به محدودیتایی که زنان با اون روبه رو هستن و کلیشهایی که همیشه باید اونا رو مورد توجه خود بذارن پرداخته می شه.
این سریال واسه تعریف داستان خود به فلسفه بافی و پیچیدگی روی نمی آورد و همین موضوع سهم زیادی در موفقیت اون داشته.
در آخر پیام «زن خوب» اینه که باید بین عشق، کار و خونواده یه تعادل و توازن برقرار کرد وگرنه موفقیت و رضایتی در کار نیس.

۶- عقرب

 

 

مدت انتشار:۲۰۱۴ تا حالا (۴ فصل)

سریال «عقرب» (Scorpion) داستان گروهی از نابغهای دنیای تکنولوژی و کامپیوتر رو روایت می کنه که به وسیله دولت آمریکا مامور می شن تا با جرم و جنایت در میدون تکنولوژی مقابله کنن. هر کدوم از پرونده های دولتی و غیردولتی که به این گروه واگذار می شه از پیچیدگی بالایی بهره مند هستن اما اعضای گروه با تکیه بر تواناییا و هوش بالای خود همیشه با موفقیت ماموریت خود رو به پایان می رسونن. اینجوری این سریال رو باید سریالی در مورد نابغهای تکنولوژی مدرن دونست که در روابط اجتماعی خود شدیدا ناموفق هستن.

«عقرب» در بعضی از موارد شباهتایی به سریال «تئوری بیگ بنگ» داره چون شخصیتای نخبه هر دو با مشکلات شخصی روبرو بوده و در روابط اجتماعی خود موفق نیستن. بعضی از دیالوگایی که بین شخصیتای اصلی رد و تبدیل میشه بسیار تخصصی بوده و شاید تنها کسایی که با این اصطلاحات آشنایی داشته باشن بتونن معنی این دیالوگا رو در کنن. در کل نمیشه «عقرب» رو سریالی بسیار جذاب و قوی دونست اما تماشای اونم خالی از لطف نیس.

۵- NCIS

مدت انتشار: ۲۰۰۳ تا حالا (۱۵ فصل)

سریال پلیسی مهیج «NCIS» داستان یه واحد از نیروهای خاص سرویس تحقیق اقدامات جنایی رو روایت می کنه که قانون شکنیای مربوط به نیروی دریایی آمریکا رو مورد بررسی قرار میدن.
این سریال درزمان سالای متوالی خیلی از بازیگران اصلی خود رو از دست داده و با بازیگرانی تازه به کار خود ادامه داده. در هر فصل داستانا و پرونده های تازه ای به وسیله این تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار میگیره که تمرکز اصلی داستان رو به خود اختصاص میدن و هر پرونده جذابیتا و چالشای خاص خود رو واسه اعضای تیم داره.

نوشته دیگر :
با برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی آشنا شویم

هم اینکه روابط بین افراد این گروه و مشکلاتی که در زندگی شخصی خود دارن در کنار داستان اصلی مورد بررسی قرار می گیرن. «NCIS» می تونه گزینه خوبی واسه کسایی باشه که به تماشای سریالای پلیسی و جنایی علاقه دارن. تا حالا دو اسپین آف دیگه هم از این سریال ساخته شده که هر کدوم به بخش خاص این گروه در یکی از شهرهای لس آنجلس و نیواورلئان می پردازه.

۴- چیجوری با مادرتون آشنا شدم

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ (۹ فصل)

سریال کمدی «چیجوری با مادرتون آشنا شدم» (How I Met Your Mother) یه سریال جاه طلبانه با سبک داستان پردازی غیرخطی و نامنظمه که براساس بازگشتا به گذشته و رفتن به آینده داستان پردازی می کنه.
داستان سریال در مورد یه مرد میانسال در سال ۲۰۳۰ه که داستان آشنایی با همسر خود رو واسه دختر و پسر خود روایت می کنه و خاطرات اون در ادامه به تصویر کشیده می شن.
هر چند داستان سریال با در نظر گرفتن نام اون بر ماجرای آشنایی یه زن و شوهر تمرکز داره اما در کمال ناباوری آشنایی این دو فقط در اپیزود پایانی فصل آخر اتفاق می افته که این خود از نکات جذاب داستانه و تا قبل از اون به اتفاقاتی که قبل از این آشنایی اتفاق افتاده پرداخته می شه.

از نقاط قوت «چیجوری با مادرتون آشنا شدم» میشه به داستان پردازی پیچیده، جوکا و شوخیای زیاد و بازی با زمان اشاره کرد.
همیشه در طول ۹ فصل سریال اتفاقاتی رخ می داد که تشنگی بیننده رو واسه مشخص شدن زنی که در آخر شخصیت اصلی داستان با اون ازدواج می کنه بیشتر می کرد اما در آخر بیننده با واقعیتی روبرو می شه انگار که در همه این چند سال اونو سر کار گذاشته ان.

۳- تئوری بیگ بنگ

مدت انتشار: ۲۰۰۷ تا حالا (۱۱ فصل)

سریال کمدی و مشهور «تئوری بیگ بنگ» (The Big Bang Theory) داستان پنج دوست رو روایت می کنه که چهار نفر از اونا مرد بوده و شخصیتایی درسخون و روشنفکرمآب و تحصیلکرده هستن و این وسط تنها دختر ماجرا هر چند هیچ شباهتی در مورد درس با همخانه ایای خود نداره اما در هنر و جنبه های کمدی بسیار خوش ذوق و بااستعداد بوده و برخلاف مردان داستان شخصیتی بسیار اجتماعی و دوست داشتنی داره.
هر چند این سریال در دو فصل ابتدایی خود نتونست موفقیت چندانی به دست بیاره اما در فصل سوم یهو به پربیننده ترین سریال شبکه سی بی اس تبدیل شد.

«تئوری بیگ بنگ» ماهیتی علمی داره اما مطمئنا یکی از سرگرم کننده ترین سریالای کمدی سالای اخیره که بعد از پخش ۱۱ فصل بازم در بالاترین درجه هست.
این سریال جوری پرطرفداره که سال گذشته یه اسپین آف با عنوان «شلدون جوون» براساس یکی از شخصیتای اون ساخته شد و الان هم در حال پخشه.

۲- خانوم وزیر

 

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا حالا (۴ فصل)

 

سریال تلویزیونی «خانوم وزیر» (Madam Secretary) یه درام سیاسی بسیار جذابه که به دلیلای زیادی در رتبه دوم این فهرست قرار گرفته. علاوه بر این که سریال «خانوم وزیر» دیدگاه مساوی ای نسبت به بحث جنسیت داره، بسیار واقعی ساخته شده و با بازیای بی اشکال بازیگران اصلی خود به خصوص تیا لئونی، اطلاعات زیادی رو هم در اختیار تماشاگر قرار میده. در این سریال تیا لئونی نقش یه تحلیل گر قبلی سازمان سیا به نام البزابت مک کورد رو روایت می کنه که به وسیله رییس جمهور وقت آمریکا به عنوان مشاور انتخاب می شه.
هر چند در اول همه چیز خوب پیش میره و همه در دفتر کار جدیدش از اون با آغوش باز استقبال می کنن اما خیلی زود مشخص می شه که الیزابت باید با دردسرها و مناقشاتی خطرناک دست و پنجه نرم کنه.

«خانوم وزیر» برخلاف بقیه مجموعه های تلویزیونی سیاسی و جاسوسی محور نمی خواد خارجیا رو شدیدا منفی و شرور نشون بده. هر چند در اول حس می شه شخصیت الیزابت شباهت بسیاری به هیلاری کلینتون و سرگذشت اون در مقام وزارت امور خارجه داره اما کم کم میفهمیم که الیزابت شخصیتی مستقله. یکی از مشکلاتی که «خانوم وزیر» با اون مواجه می شه اینه که بیشترً با سریالای «جناح غربی» و «زن خوب» مقایسه می شه که دو مورد از بهترین سریالای سیاسی تو یه دهه گذشته به حساب میان. با وجود اینکه «خانوم وزیر» هنوز نتونسته خود رو در حد دو سریال فوق نشون بده اما مطمئنا ارزش تماشا کردن رو داره.

۱- M*A*S*H

 

مدت انتشار: ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ (۱۱ فصل)

 

شاید بشه سریال سنتی «M*A*S*H» رو بهترین مجموعه تلویزیونی مربوط به بخش سلامت در تاریخ تلویزیون آمریکا دونست. داستان این سریال روی یه تیم جراحی نزدیک به میدون جنگ در دروان جنگ کره س. شخصیتای «M*A*S*H» بسیار جذاب و دوست داشتنی هستن که دارای ویژگیای بچه گونه ای هستن. بیشتر فضای سریال یه فضای نظامیه و داستان اون بسیار هوشمندانه طراحی شده که علاوه بر بحث درمان مجروحان، اتفاقاتی که بین اعضای این گروه اتفاق افتاده، روابط اونا با همدیگه و مناقشاتی که در اثر جنگ ایجاد میشه رو در بر میگیره.

سریال « M*A*S*H» براساس یه فیلم به همین نام نوشته رابرت آلتمن در سال ۱۹۷۰ ساخته شده که دیدگاه های ضد جنگ خود رو به روشی جدید و بسیار محافظه کارانه تر به تصویر میکشه و همزمان دنیایی از گناه و خونریزی و رنجای بی دلیل و ناعادلانه رو در برابر چشمون بیننده قرار میده.

نسخه تلویزیونی « M*A*S*H» نسبت به نسخه سینمایی بسیار هوشمندانه تر ساخته شده و با پرداختن به جزییات به روشی دقیق تر، دیدگاه ضد جنگ بسیار کمتری به فیلم آلتمن داره.
« M*A*S*H» در تموم طول ۱۱ فصل خود در بالاترین درجه قرار داشت و هیچ وقت تماشاگر افت کیفیت نبود. هر چند بعضی از شوخیای این سریال دیگه واسه دنیای مدرن امروزی زیادتر از اندازه کهنه شده اما هنوزم بعضی از شبکه های تلویزیونی پخش اونو در برنامه خود دارن که نشون از جذابیت و محبوبیت اون داره.

از دیگر مجموعه های تلویزیونی جذاب و خوب شبکه سی بی اس میشه به مجموعه های Elementary، Blue Bloods، Mom Hawaii Five-0،  S.W.A.T و ۲ Broke Girls اشاره کرد.

بهترین سریالای تلویزیونی خارجی واسه تماشا در ایام نوروز: شبکه Starz

بهترین سریالای تلویزیونی خارجی واسه تماشا در ایام نوروز: شبکه Hulu

بهترین سریالای تلویزیونی خارجی واسه تماشا در ایام نوروز: شبکه FOX