مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

ویژگی های ظاهری عجیب و غریب حیوانات به چه دردی می خورد؟

موجودات عجیب زیادی روی کره زمین زندگی می کنن. با این حال، بعضی وقتا این شگفتیا برامون تبدیل به مسأله ای عادی می شن و در نتیجه، دلیل اونا برامون سؤال نمی شه.
در حالی که پشت این ویژگیای عجیب نکته خاصی هست که بیشتر ما از اونا بی خبریم. این مسأله در مورد ویژگیای ظاهری عجیب حیوانات هم صدق می کنه و همین ویژگیا می تونن واقعا تواناییای بزرگی باشن. در ادامه با کاربرد ویژگیای ظاهری عجیب بعضی از حیوانات آشنا میشیم.

۱- طرح و رنگ پوست ببرها

هممون میدونیم ببرها چه شکلی هستن، اما فقط واسه بچه ها این سؤال پیش میاد که به چه دلیل پوست این حیوانات اینجور طرح و رنگی داره.
شاید تصور کنین که طرح و رنگ بدن ببرها باعث می شه بیشتر به چشم بیان، اما اینطور نیس.
مثلا، گوزنا دنیا رو آبی و سبز می بینن و طرح و رنگ بدن ببرها باعث می شه این حیوانات شکارچی از چشم گوزنا خوب مخفی بمونه.

۲- منقار پلاتیپوسا

اولین چیزی که در روبرو شدن با یه پلاتیپوس یا نوک اردکی به چشم میاد، منقار عجیب و غریب این حیوانه. اما همین منقار عجیبه که پلاتیپوسا رو به شکارچیای قهاری تبدیل کرده و اونا رو قادر ساخته حیوانات کوچیکی که درون آب زندگی می کنن رو شکار کنن. منقار پلاتیپوسا از حس لامسه و توانایی تشخیص میدانای الکتریکی بسیار قوی ای برخورداره و حتی میدانای الکتریکی ضعیف رو هم تشخیص میده. کافیه خرچنگی که در کف دریا جا خوش کرده، چنگال هاش رو تکون دهد تا «رادار» پلاتیپوس حرکتش رو تشخیص بده.

۳- طرز ایستادن مورچه خوارها

این حالت واقعا یه اقدام ایمنی لازمه که مورچه خوارها هنگام رویارویی با خطر ازش استفاده می کنن. نکته اینه که تنها وسیله ای که این حیوانات واسه دفاع از خود دارن، چنگالای بلند جلویی شونه. مورچه خوارها حتی دندون نداره! این طرز ایستادن، اونا رو قادر می سازه از چنگالای خود به شکل مؤثری استفاده کنن و اینطوری ترسناک ترین شکارچیا رو هم فراری بدن.

۴- غبغبک مرغا، خروسا و بوقلمونا

هرچند هممون به دیدن اون آویزه گوشتی عجیب و غریب در بعضی پرندگان عادت کردیم اما کمتر کسی کاربرد این عضو از بدن پرندگان رو بدونه. پرندگان غده عرق ندارن و نمی تونن با عرق کردن بدن شون رو خنک کنن. به خاطر همین وقتی دمای بدن این پرندگان بالا میره، خون درون بدن شون وارد غبغبک که دمای پایین تری داره می شه و اینطوری، دمای خون هم کم میشه. با گردش این خون در بدن، دمای کل بدن پرنده پایین میاد. هم اینکه، خروسا و بوقلمونای نر از روی رنگ غبغبک هم نوعان ماده خود می تونن فهمیده باشن که پرنده ماده آماده جفتگیریه یا نه.

 

۵- پوست راه راه گورخرها

 

عقاید مختلفی درباره دلیل راه راه بودن پوست گورخرها مطرح شده . طبق یکی از این عقاید، پوست راه راه این حیوانات باعث پریشونی و گیجی حیوانات شکارچی و همینطور کنترل دمای بدن گورخرها می شه.
جدیدترین تحقیقات اما میگه که این ویژگی، حشرات رو از گورخرها دور نگه می داره.
واسه مگسا نشستن روی بدن گورخرها سخت تره چون نمی تونن جایی واسه نشستن روی اون پیدا کنن و سرعت مناسب واسه فرود رو تشخیص بدن.

نوشته دیگر :
نکاتی که باید قبل از اجاره یا خرید آپارتمان در پیروزی بدانید

۶- پوزه سایگا انتلوپا

پوزه عجیب این حیوان که یه جور بز کوهیه، ظاهر اونو با بقیه حیوانات سم دار دنیا بسیار متفاوت کرده، اما واقعا، همین ویژگیه که این حیوان عجیب رو زنده نگه می داره.
بینی سایگا انتلوپا هوا رو به شکلی مؤثر تصفیه و دمای بدن اونا رو کنترل می کنه.
اگه هوا سرد باشه، پوزه سایگا انتلوپا هوا رو گرم می کنه و برعکس، اگه هوا گرم باشه، پوزه اونا هوا رو خنک می کنه، به خاطر همین، سایگا انتلوپا خیلی زود با تغییرات آب و هوایی موافق خو می گیرن.

۷- ظاهر «غمگین» و ژله ای حباب ماهیا

 

 

حباب ماهیا فقط وقتی «غمگین» می شن که کسی اونا رو محل زندگی شون دور کنه.
در آبای عمیق، این ماهیا ظاهر به طور کاملً متفاوت و واقعا، طبیعی ای دارن. در خارج آبای عمیق اما تون عضلانی این ماهیا تقریباً ضعیف می شه و بدن اونا حالتی ژله ای پیدا می کنه، اما دقیقاً همین ویژگیه که ادامه زندگی تحت فشار زیاد رو واسه اونا راحت تر می کنه.

۸- رنگ قرمز کفل بعضی از گونه های میمون

این ویژگی، توجه زیادی رو به خود جلب می کنه و واقعا، باید هم همینطور باشه. کفل بابونا عروق خونی زیادی داره.
وقتی بابون ماده آماده جفتگیری باشه، این عروق خونی ورم می کنن و کفل بابون به رنگ قرمز پررنگ در میاد. اینطوری، بابونای نر از آمادگی بابونای ماده واسه جفتگیری باخبر می شن و این فرصت رو غنیمت می شمارند.

۹- «اره» ی بعضی از گونه های ماهی

مانند منقار پلاتیپپوسا، پوزه این ماهیا هم توانایی تشخیص میدانای مغناطیسی رو داره، ویژگی ای که اونا رو قادر می سازه از چیزی که در دور و بر اونا در حال وقوعه باخبر شن. علاوه بر این، اره ماهیا می تونن با استفاده پوزه اره مانند خود، به شکار خود ضربه بزنن و اونو بیهوش کنن.

 

۱۰- پلک سوم بعضی حیوانات

 

آدما هم یه پلک سوم دارن که به طور کامل رشد نیافته و همون مثلث صورتی کمرنگیه که گوشه چشمامون جا خوش کرده. در گذشته های دور، وقتی آدما شروع به راه رفتن روی دو پای خود کردن، دیگه هنگام تعقیب شکار خود، روی زمین خم نمی شدن. پلک سوم مثل یه برف پاک کن عمل می کنه و تخم چشما رو مؤثرتر از پلکی که ما آدما امروزه از اون برخورداریم، از گرد و غبار پاک می کنه.