مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

همه آنچه غیر آمریکایی ها باید در مورد نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانند

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داریم و کافیه دو روز دیگه صبر کنیم تا نتیجه اون مشخص شه.
این روند بر خلاف ظاهرش، بسیار پیچیده س و حتی شهروندان هم اطلاعات دقیقی درباره اون ندارن. ما در این مقاله می خوایم نکاتی که لازمه در این رابطه بدونین رو واسه شما بگیم.

انتخابات چه وقتی برگزار می شه؟

واسه بیشتر آمریکاییا این روز ۸ نوامبره (به کلمه بیشتر دقت کنین). بعضی مردم هم زودتر از موعد رای دادن. اینجور فرایندی در آمریکا هست.
بیشتر از ۴۰ درصد آرا قبل از روز رسمی انتخابات جمع آوری می شه که رکوری جدید هستش.
حتی در بعضی ایالتا میشه رای قبلی رو عوض کرد و نظر جدید اعمال کرد.

به چه دلیل مشارکت تا این حد هیجان انگیزه؟

سر و صدای دور و بر انتخابات خیلی زیاده، اما شرایط واقعی چیجوری پیش میره؟ در سال ۲۰۱۲، تنها ۵۳٫۶ درصد از جمعیتی که شرایط رای دادن رو داشتن، در انتخابات شرکت کردن. بعضی از اونا مانند خلافکاران نمی تونستن مشارکت داشته باشن و یه سریای دیگه هم تمایل چندانی نشون ندادند. در مقایسه باید بگیم که انتخابات سال ۲۰۱۴ کشور بلژیک، با مشارکت ۹۰ درصدی مردم انجام شد.

به چه دلیل انتخابات تو یه روز کاری برگزار می شه؟

در گذشته، کشور آمریکا سرزمینی کشاورزی به حساب می رفت و افراد یکشنبه ها واسه خوندن دعا به کلیساها رفته و چه هارشنبها رو واسه خرید در نظر می گرفتن. برگزاری انتخابات در روز سه شنبه، فرصت دسته جمعی شرکت کردن رو به خونواده کشاورزان می داد و این روند بازم ادامه داره.
دلیل برگزاری در ماه نوامبر هم اینه که مردم می تونن بعد از فصل برداشت پاییز، در انتخابات شرکت کنن. این مراسم قبل از زمستون برگزار می شه تا واسه رفت و اومد مشکلی پیش نیاد.

به چه دلیل روند انتخابات آمریکا تا این حد طولانیه؟

ما این مسئله رو بررسی کردیم. انتخابات در بریتانیا ۴ ماه، در کانادا دو ماه و نیم و در ژاپن تنها ۱۲ روز زمان میبره. دو حزب اصلی یعنی دموکراتا و جمهوری خواهان، نامزدهای اولیه ای رو در هر ۵۰ ایالت آمریکا و سرزمینای تحت نظر این کشور در نظر می گیرن. روند پالایش نامزدها در ماه فوریه شروع شده و ۵ ماه زمان میبره. قبل از اونم کاندیداها یه سال زمینه چینی می کنن. هیچ قانونی در این مورد وجود نداره، پس اونا می تونن حتی زودتر کار خود رو شروع کنن.

هر کسی می تونه نامزد پست ریاست جمهوری شه؟

بله همه می تونن. با این حال، لیست آدمایی که واسه این کار ثبت نام می کنن، خیلی طولانی نیس. داشتن دست کم ۳۵ سال سن، زندگی در آمریکا واسه دست کم ۱۴ سال و به دنیا اومدن در این کشور، شروط اصلی واسه کاندید شدن هستن. نه کنگره و نه دادگاه عالی، در مورد معنی دقیق عبارت «natural born citizen» شفاف سازی نکردن. واسه همینه که منتقدین باراک اوباما بازم ایشون رو مورد سرزنش قرار میدن.

به چه دلیل یکی از بزرگترین کشورای جهان فقط دو حزب داره؟

این جور نیس و در واقع آمریکا پر از احزاب گوناگونه. آزادی خواهان و کارگران سوسیالیست رو میشه از جمله اونا شمرد. دو حزب مطرح این کشور، همیشه در طول تاریخ قدرت نمایی کردن تونسته ان بر این سرزمین حکومت کنن. با این حال، اواسط قرن نوزدهم میلادی، دو حزب دموکرات و ویگ (یکی از احزاب قدیمی) با همدیگه به رقابت می پرداختن.

این مسئله که آمریکاییا مستقیما به رئیس جمهور رای نمی دن صحت داره؟

در این کشور، سامانه عجیبی به نام «the Electoral College» هست.

این روند مقداری پیچیده س و نیاز به توضیح داره:
    • اونا آدمایی هستن که به وسیله هر حزب تعیین می شن
  • تعداد اونا مانند اعضای کنگره ۵۳۸ نفره

    • تعداد اعضای هر ایالت با در نظر گرفتن جمعیت اون تعیین می شه

  • هدف اینه که تعداد اونا به نصف کم بشه

به خاطر این روش عجیب، یه کاندیدا ممکنه در بیشتر از ۳۹ ایالت رای نیاورد.

ممکنه کسی که کمتر رای آورده رئیس جمهور شه؟

«ال گور» در انتخابات سال ۲۰۰۰  طی رقابتش با جورج بوش، بر خلاف کسب آرای بیشتر در سطح کشور، قافیه رو به بوش پسر باخت.

اگه همه چیز برابر شه چه اتفاقی میفته؟

این مسئله که در ۵۳۸ عضو «the Electoral College» تساوی اتفاق بیفته، موضوعی بسیار نادر به حساب رفته و فقط دو بار اتفاق افتاده. در این شرایط، مجلس نمایندگان رئیس جمهور رو تعیین می کنه.

مجلس سنا هم معاون رئیس جمهور رو انتخاب می کنه.

اگه در انتخابات جاری اینجور شرایطی پیش بیاد و جمهوری خواهان پیروز شن، دموکراتا مجلس سنا رو به دست می گیرن.

کدوم ایالتا نقش حیاتی اجرا می کنن؟

در بیشتر ایالتا، آبی به معنی رای دادن به دموکراتا و قرمز به معنی انتخاب جمهوری خواهانه. این وسط، ایلاتایی وجود دارن که نقش اساسی در برد و باختا بازی کرده و نامزدها بر سر اونا مقابله می کنن. فلوریدا یکی از اوناس که پرنوسان ترین ایالت هستش.
در انتخابات ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، مردم این منطقه به باراک اوباما رای دادن. در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ انتخاب اونا جورج بوش بود. حالا هم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، شونِه به شونِه همدیگه حرکت می کنن.

به چه دلیل رنگ دموکراتا آبی و رنگ جمهوری خواهان قرمزه؟

رسانه ها این مسئله رو پررنگ کردن. هر دو رنگ در پرچم آمریکا دیده می شن و در طیف مخالف همدیگه قرار دارن. اما این رنگای به ظاهر دلخواه، در طول سالای متمادی خیلی هم درست عمل نکردن. در سال ۱۹۸۰، ایالتایی که به رونالد ریگان جمهوری خواه رای داده بودن، به رنگ آبی دیده می شده و جیمی کارتر دموکرات هم قرمز رنگ بود.

مهمترین مسائل مورد بحث چه مواردی هستن؟

اقتصاد، امنیت ملی و بیمه درمانی. این مسائل به اندازه ای اهمیت دارن که نامزدها وقت کافی واسه پرداختن به اونا پیدا نمی کنن. اونا بیشتر به مسائل حاشیه ای مانند ایمیلا و رسواییای اخلاقی می پردازن. در این قسمت، نظرات دو کاندیدا رو درباره مسائل جور واجور تقدیم حضوتون می کنیم:

درباره سیاست خارجی:

ترامپ: اون نمی خواد در آینده به بعضی کشورای پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» کمک کنه.
ایشون گفته که می خواد با رهبران رقابت برانگیز جهان تعامل کرده و کار کنه.

کلینتون: اون می خواد از راه دیپلماسی و پیشرفت اهدافش رو دنبال کرده و موقعیت کشور رو در برابر رقبایی مانند روسیه و چین اثبات کنه.

درباره تجارت:

ترامپ: ایشون باور داره که توافق «Trans-Pacific» معامله بدی واسه آمریکاست. ترامپ می خواد به پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی پایان بده و درباره مسئله چین هم تصیماتی تازه بگیره.

کلینتون: اون دقیقا برعکس ترامپ فکر میکنه و توافق یاد شده رو معامله ای به درد بخور می دونه.

درباره تغییرات آب و هوایی:

ترامپ: نامزد جمهوری خواهان، گرمایش جهانی رو مسئله ای زیادتر از اندازه بزرگ شده می دونه و به کارگران معادن ذغال سنگ قول داده شغلشون رو حفظ کنه.
ترامپ اقدامات اجرایی باراک اوباما رو لغو می کنه و بودجه ای واسه سازمان حفاظت از محیط زیست در نظر نمی گیره.

کلینتون: ایشون می خواد با این پدیده مقابله کنه و به کار گیری انرژیای تجدید پذیر، کاهش آلودگی و کم کردن وابستگی آمریکا به نفت رو در دستور کار بذاره.

آمریکاییا واسه چه موضوع دیگه ای رای میدن؟

اونا واسه انتخاب ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان هم رای میدن.
به نظر می رسه بیشترین این مجلس و سنا در دست جمهوری خواهان باشه. ۸ ایالت هم واسه موضوع قانونی کردن ماریجوانا به پای صندوقای رای می رن. ۴ ایالت واسه موضوع افزایش دست کم دستمزد این کار رو انجام میدن.

یافته های چه وقتی مشخص می شه؟

رای گیری ساعت ۸ شب به وقت محلی تموم میشه و بیشتر بخشای رای گیری بسته می شن.
با در نظر گرفتن استرسی که واسه این انتخابات هست، انتظار میره نیمه شب یافته های اعلام شه.
اگه بر سر درست برگزار شدن اختلاف پیش بیاد، مسئولان این، ۱۰ روز فرصت دارن تا صحت انتخابات رو تایید کنن. پس در این جور موراد، تا چند روز نمیشه از یافته های قطعی باخبر شد.

میشه روی انتخابات زیادتر از اندازه تاثیر گذاشت؟

در آمریکا همچین چیزی امکان نداره. بیشتر از ۱۳۰ میلیون رای جمع آوری می شه و تعداد به اندازه ای زیاده که نمیشه تاثیر زیادی روی انتخابات گذاشت.

میشه بیشتر از یه بار رای داد؟ مسئولان و محافظان از این کار جلوگیری می کنن.

میشه دستگاه های رای گیری رو هک کرد؟ نه. به خاطر این که دستگاه ها به اینترنت وصل نیستن و حتی با همدیگه هم ارتباطی ندارن. هر ایالت و منطقه هم دستگاه هایی جداگونه داره.

بهتره در خیابونا مردم رو به رای دادن به نامزد مورد نظرتون تشویق کنین.

میشه به یافته های انتخابات اعتراض کرد؟

بله البته؛ اما این روند خیلی ساده نیس.

یادتون باشه که آمریکا انتخاباتی ملی واقعا نداره و رای گیری در ایالتای جور واجور انجام می شه.
پس اگه کسی بخواد به یافته های اعتراض کنه، باید این کار رو ایالت به ایالت پیگیری کنه.
هر ایالت هم قانون خودشو داره و همین مسئله کار رو سخت می کنه.

برنده چه وقتی رسما کارش رو شروع می کنه؟

در گذشته این اتفاق بیستم مارس رخ می داد، اما با در نظر گرفتن پیشرفت و سرعت نقل و انتقالات، حالا این کار بیستم ژانویه انجام می شه.

به چه دلیل انتخابات پیش رو تا این حد بی سابقه س؟

  • واسه اولین بار، یه زن این شانس رو داره که به مقام ریاست جمهوری برسه. همین یه مسئله کافیه تا انتخابات این دوره خاص جلوه کنه.
    بعضی افراد سن بالا ممکنه به خاطر همین مسئله به هیلاری کلینتون رای بدن. اونا دوست دارن اولین رئیس جمهور زن آمریکا رو به چشم خود ببینن.
  • یکی از نامزدها تاجری بلند آوازه س که می تونه سیاستای واشنگتن رو از این رو به اون رو سازه. ایشون مرتبا مقامای فعلی رو زیر سوال برده و از اونا به خاطر مسائل جور واجور انتقاد می کنه.
  • واسه اولین بار، یکی از کاندیداها مورد بازجوییا و تحقیقات گسترده «اف بی آی» قرار گرفته. موضوع ایمیلای خانوم کلینتون سر و صدای زیادی به پا کرد و تونست انتخابات رو تحت تاثیر خود بذاره.
  • واسه اولین بار، مردی رو میان نامزدها داریم که به آزار و اذیت زنان زیادی متهم شده.
    هجمهای ایجاد شده می تونستن هر کسی رو از پا بیاندازند، اما آقای ترامپ شرایط خوبی داره.
  • هر دو کاندیدا واسه همه مردم، غیر قابل اعتماد و منفور هستن. اگه اونا رقیبی منطقی تر از خود داشتن، شک نداشته باشین شکست می خوردند.

سوال آخر: کی برنده می شه؟

الان هیچکی نمی تونه به این سوال جواب دهد. بعضی از نظر سنجیا دونالد ترامپ رو پیروز انتخابات می دونن و یه سریای دیگه از همین حالا مقام ریاست جمهوری رو به خانوم کلینتون شادباش می گن. باید منتظر بمونیم و ببینیم سرنوشت آمریکا به دست کی می افته.

نوشته دیگر :
گزارش جالب روزیاتو از خانه قرن نوزدهمی انیشتن