مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

گزارش جالب روزیاتو از خانه قرن نوزدهمی انیشتن

تصاویر کم تر دیده شده از محل سکونت آلبرت انیشتن

آلبرت انیشتن، نخبه آلمانی-آمریکایی قرن بیستمه که بسیاری، ایشون رو بزرگ ترین نخبه این قرن می دونن که فعالیتای علمی اون در میدون فیزیک، دلیل توان مندی آمریکا به رسیدن انرژی هسته ای واسه ساخت تسلیحات نظامی شد.
اون در دنیای فیزیک،‌ یکی از شناخته شده ترین نظریه پردازای چند قرن گذشته هستش و بخاطر این،‌نظریه نسبیت اون، از جمله نظریه های مهم قرن بالاترین درجه شکوفایی علمی بشر حساب می شه.

انیشتن سبک زندگی خاص خود رو داشت و اون قدر درگیر کار و تحقیق و تدریس بود که حتی فرصت زیادی واسه کوتاه کردن موی خود پیدا نمی کرد و اون سالای با یه کت چرمی که پس از مرگش تو یه حراجی به فروش رفت،‌دیده شد.

انیشتن واسه وقت خود ارزش بسیار قایل بود طوری که بارها گفته بود که اگه مردم،‌ارزش وقت رو بدونن، کفش بندی نمی خرن. اون مثل خیلی از روان شناسا، به رویا پردازی و اهمیت رویا در خلق نتیجه کارای بزرگ بشری بارها اشاره کرد و می گفت که قدرت تخیل، از قدرت علم بیش تره. همسر انیشتن، همونجوریکه قبلا تو یه گفتار اشاره کردیم،‌از نوابغ فیزیک عصر خود بود.

فرمول معروف انرژی، برابره با جرم در مجذور سرعت نور، شاید معروف ترین فرمول فیزیک واسه تعداد خیلی از مردم جهان باشه که شاید به عنوان نماد فیزیک عصر مدرن شناخته می شه.
مغز نخبه بزرگ قرن بیستم رو دقایقی پس از مرگش در آمریکا،‌ از سرش خارج کردن و تحت بررسیای جور واجور قرار دادن تا علم،‌تا حدودی به راز این نخبه بزرگ پی ببره.

زندگی براساس تحقیق و علم گرایی و تلاش همه جانبه واسه رسیدن به یافته های نوین در فیزیک که به اون عشق می ورزید،‌ دلیل شد تا آلبرت،‌ امروزه به عنوان دانشمند بزرگی که قرن بیستم رو از این رو به اون رو کرد، در یادا و خاطرها جاودانه بمونه.

آلبرت انیشتن رو میشه از جمله معدود آدمای قرن بیستم دونست که زندگی ایشون، تحولات زیادی در علم و تغییر نگاه بشر به دور و بر درست کرد.
آلبرت،‌همه دنیا رو مبهوت فعالیتای خود در موسسات تحقیقات سوییس تا آمریکا کرد.
خونه اش در شهر زیبای کوچیک برن سوییس، هم اونقدر یکی از مقصدای گردشگری این شهره.

سوییس،‌خواست گاه بزرگان زیاد علمی و اقتصادی بوده که شاید معروف ترین و موثر ترین اونا،‌ انیشتن باشه.

آلبرت که بود؟

جواب به این سوال، جواب به یکی از سخت ترین سوالات قرن بیستمه. واقعا آلبرت انیشتن که بود؟ هوش سرشارش چه گونه پرورش یافت و اون چیجوری تونست دنیای فیزیک رو از این رو به اون رو کنه؟ حتی تصویر ورداری از مغز اون که ساعاتی پس از مرگش انجام شد، نتونست به راز آلبرت، جواب دهد.

اون به هر حال، بزرگ ترین فیزیکدان قرن بیستم بود که در سال ۱۸۷۹ میلادی در شهر اولهم آلمان به دنیا اومد. نظریه نسبیت و جرم و انرژی آلبرت، دنیای فیزیک رو به هم ریخت و پایه گذار نتیجه کارای بزرگی در تاریخ علم عصر مدرن شد.
کشف قانون فوتو الکتریک دلیل شد تا اون، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۱ رو از ان خود کنه.

اون و خونواده اش در بالاترین درجه مشکلات اقتصادی آلمان شرقی به سمت مونیخ رفت و در عنفوان کودکی،‌ در کارگاه لوله کشی پدرش مشغول به کار شد.
لکنت زبون آلبرت و نبود اشتیاق کافی واسه تحصیل دلیل شد که زیاد با استقبال اطرافیانش قرار نگیره و حتی آموزش ویولون مادرش رو هم پس از یه مدت رها کرد.
اون حتی نتونست تحصیل در مدرسه مونیخ رو با موفقیت تموم کنه.

در سال ۱۸۹۶ میلادی ، آلبرت تونست رشته ELECROMAGENTIC رو خونده و دیپلم دبیرستان بگیره و این اولین مدرک علمی ابتدایی بود که اون بدست آورد. پس از اون،‌ به زوریخ رفت و در دانشگاه پلی فوت وفن زوریخ،‌ تحصیل کرد.
جالبه که بدونین این نخبه قرن بیستم، بعد از تموم شدن تحصیلاتش، موفق به پیدا کردن کار نشد اما کاری اداری در موسسه ثبت اختراع سویس واسه خود دست و پا کرد.

(وقتی یه شومینه، تاریخی می شه.
شومینه خونه آلبرت)

حضورش در این موسسه دلیل شد تا ایشون فرصت بیش تری واسه مطالعه و تحقیق داشته و بعضی از عقاید مهم اون که بعدا عرضه شد، حاصل کارای مطالعاتی ایشون در این موسسه بود.

اون بیشتر از هفتاد سال عمر کرد و اواسط قرن بیستم، تاریخ علم معاصر رو با از دست دادن خود، واسه همیشه تحت تاثیر قرار داد. هفت ساعت و نیم زمان برد تا مغزش از بدنش جدا شه و مورد تحقیقات گسترده قرار بگیره و در آخر بشر فهمید که قسمت کورپس کالوزوم مغز آلبرت از بقیه بزرگ تره و هوش سرشاری داشت.

(تصویر خونه آلبرت در سوییس که خونه ای قدیمی و چند طبقه بود)

اگه به برن سفر کنین،‌جایی که با روادید شنگن،‌از سال ۲۰۱۰ میلادی، سفر به اون خیلی راحت ممکن شد، جایی رو می بینین که مخاطبان زیادی داره.
موزه انیشتن یا خونه انیشتن یا به قول سوییسیا: EINESTEIN HAUS جاییست که بخشی از سبک زندگی نخبه قرن بیستم رو میشه در ان جا دید.

گفته شده که این خونه از سال ۱۹۷۷ میلادی، به وسیله انجمن بین المللی آلبرت انیشتن، طراحی و مدیریت شده و هر ساله پذیرای بازدید هزاران عاشق گردشگری در شهر برن سوییسه. در این خونه، بیشتر از پانصد شی قرار دارن که واسه حفظ اصالت بعضی از آثار مهم واسه انیشتن، کپی بعضی از اونا در این جا قرار گرفته و همه اشیا،‌اصل نیستن.

در این موزه،‌شما می توانیدبه ده ها فیلم سینمایی که درباره انیشتن ساخته شده، دسترسی داشته باشین و بخشایی از انا رو از راه سیستم چشمی موزه ،‌ببینین.

در بازدید از این خونه، میشه جنبه علمی و حرفه ای و فیزیک محور زندگی آلبرت رو دید. مقالات مختلفی که آلبرت در عمر خود نوشت و تاثیر زیادی در پیشرفت فیزیک مدرن داشت،‌ دردیوارای این خونه به نمایش در اومده. در موزه،‌راهنماایی به زبون انگلیسی و آلمانی مشاهده می شه که واسه عاشقان موزه گردی، فرصت خوبی واسه آشنایی با سبک زندی نخبه قرن بیستمه.

(تصویر راهنمای چند زبانه موزه آلبرت انیشتن در شهر برن سوییس)

سوییس از جمله کشورای قشنگتر و خیلی کوچیک اروپایی حساب می شه که ظرف چند قرن گذشته،‌ وارد هیچ نزاع بین المللی نشد و منش بی طرفانه اش در مناقشات جهانی دلیل شد تا از گزند خیلی از مشکلات سیاسی و نظامی قرن نوزدهم و بیستم میلادی،‌ در امان باشه.

جایی که صلح طلبی، بخشی از سبک زندگی مردمش هستش و از دقت و وقت شناسی اونا همین بس که مخترع ساعت، یکی از دقیق ترین لوازم ساخت بشر در سالای نه خیلی دور بودن. سوییس،‌ کوچه و پس کوچه های باریک و درازی داره.

همونجوریکه در تصویر زیر توجه می کنین، خونه انیشتن هم روزگاری در همین خیابونای قدیمی و دست نخورده قرن نوزدهمی سوییس قرار داره.
جایی که شاید اینجور معماری رو بشه در شهرای ایتالیا و فرانسه و بعضی وقتا اتریش دید.

آلبرت در طول زندگی در قاره سبز،‌در نقاط مختلفی زندگی کرد و این جور نبود که چند سال در جایی اقامت کنه.
اون مرد تغییر و حرکت و هم چون نظریه نسبیت، مرد جنبشای تغییر پذیر بود. اما یکی از خونه هاش در سوییس، هم اونقدر مورد توجه و حفاظت قرار گرفته و انگار در فهرست آثار جهانی سوییس در میراث یونسکو هم ثبت شد.

خیلی از مردم دنیا نمی دونن که انیشتن، مدتا در سوییس بود و خونه اش، یکی از مقصدهای گردشگری این کشور هستش.
ایشون بین سالای ۱۹۰۳ میلادی تا اواخر ۱۹۰۵ میلادی، در این شهر زیبای قدیمی سکونت کرد.

تاسیس موزه آلبرت انیشتن

(تصویری نقشه محل دسترسی به موزه آلبرت)

موزه آلبرت انیشتن در اواخر ده ه س هفتاد میلادی مورد نظر قرار گرفت و فردی به نام دکتر فلاکینجر، طرح تاسیس موزه آلبرت رو مطرح کرد تا عاشقان اون بتونن با این چهره معروف جهانی بیشتر از نزدیک آشنا شن. انجمن هواداران انیشتن به وسیله اون تاسیس شد و در مارس ۱۹۷۹ میلادی، که مصادف با یه صدمین سال تولد نخبه قرن بیستم بود،‌این خونه و موزه رسما گشایش شد.

اعضای هواداران انیشتن هر ساله برنامه های مختلفی رو در سراسر جهان واسه معرفی این چهره به شهروندان عصر مدرن،‌برگزار می کنن که از راه پرتال زیر میشه به اونا دسترسی داشت.

(تصویری بزرگ از آلبرت در موزه اون در خونه شماره ۴۹ برن)

این خونه دارای پرتال اینترنتی به  این نشانی  است که در اون به معرفی خونه و قابلیتای اون پرداخته شده.

روی ایندکس این پرتال نوشته شده: به نام فیزیک و انسانیت.

فهرست کسایی که در ساخت و پیشرفت این موزه تلاش کردن، در زیر ارائه شده:

Atag Asset Management AAM

Bundesamt für Kultur

KulturStadtBern

Swisslos

Staatssekretariat für Bildung und Forschung

 

Stiftung Drittes Millenium


 

Apple Schweiz

 

 

BEKB

Bank Ehinger & Armand von Ernst

Bauunternehmung H. Weibel, AG

Valiant Bank

 

Die Mobiliar Genossenschaft

 

Ziegelei P. Gasser, Rapperswil

(تصویر ایندکس پرتال موزه آلبرت در شهر برن)

همونجوریکه در تصویر زیر مشاهده می کنین، در دور و بر این خونه،‌موزه های خیلی از جمله دفتر یونسکو قرار داره.

این خونه در سال ۲۰۰۵ میلادی مورد باز سازی اساسی قرار گرفت و اتفاقا هزینه این کار هم به وسیله عاشقان انیشتن در اون انجمن پرداخت شد . تعمیر ورودی، شومینه و بخشایی از خونه و تعمیر مبلمان بسیار قدیمی و انتقال بعضی از آثار به طبقه بالا تر، از جمله کارایی بود که تو یه دهه گذشته واسه باز سازی این خونه در دستور کار قرار گرفته.

(تصویر مشاهیری که روی یکی از دیوارای خونه انیشتن در برن به نمایش در اومده)

نوشته دیگر :
راهنمای سفر به شهر ساحلی وارنا بلغارستان: مقصد تابستان گردی بلغارها

این خونه که در بخش مرکزی شهر برن سوییس واقع شده، الان سومین شهر پر جمعیت این کشور حساب می شه و انیشتن، به همراه همسر نخبه اش (میلو ماریک) و پسر کوچکش هانس،‌ دو سالی در اون حضور داشت.

این خونه ۴ طبقه، نزدیک ساعت معروف شهر برن قرار داره.
خود این ساعت هم چون این خونه، در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار داره.
به خاطر همین،‌از هر کسی در شهر برن سوییس، نشانی خونه آلبرت رو بگیرین،‌ شما رو به دیدن این ساعت تاریخی دعوت می کنه که خونه اونم در چند صد متری این ساعته.

این خونه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر پذیرای بازدید علاقمندانه و واسه ورود به این خونه کوچیک، باید هر نیم ساعت یه بار، به شکل دسته بیست نفری وارد خونه شد.
پس انتظار نداشته باشین که همونجوریکه وارد موزه های دیگه اروپا میشین،‌خیلی راحت بتونین هر وقت که خواستین وارد شید. بلیط چند فرانکی این موزه، بخشی از هزینه های نگهداری اونو تامین می کنه.

(تصویری از گردشگرانی که به بازدید خونه آلبرت انیشتن در برن سوییس امده ان)

قبل از اون که انیشتن در اون جا سکونت کنه، این خونه براساس اسناد موجود، اونترر جانکر نامیده می شد که پس از مرگ معروف ترین ساکن اون، به خونه انیشتن تغییر نام داد.

آشنایی با سبک زندگی ساده و باحال آلبرت در این خونه شدنیه البته دفتر کار اون در آمریکا هم جایی بود که یه عکاس زبر دست فرصت شناس آمریکایی، لحظاتی پس از مرگ آلبرت،‌ تصاویر خیلی از اون گرفت که در ادامه این گفتار مشاهده می کنین.

آپارتمانی ۴ طبقه در برن که ایشون در طبقه دوم اون با خونواده اش دو سال زندگی کرد،‌ حالا یه موزه جالبه. موزه ای واسه دیدن زندگی نخبه ای بزرگ. خونه ای که پر از وسایل جورواجور بوده و نوع سبک زندگی آلبرت و همسرش رو به نمایش میذاره.

(بخشی از خونه که شامل اسمای تاریخی و بخشی ازمقالات مهم آلبرت در قرن بیستمه)

خونه آلبرت نه در اون زمان و نه امروزه،‌ خونه ای لوکس و گرون به حساب نمیاد.
این خونه مثل خونه بیشتر مشاهیر سیاسی و علمی و فناوری جهان، خونه ای کوچیک و ساده س!.

آلبرت، پول زیادی واسه خرید این خونه نداشت و بیشتر از ۲۰ ماه، مستاجر این خونه بود.

یکی از دلایل معروفیت این خونه، مربوط به مقالات علمی آلبرت انیشتنه. تعدادی از SCIENTIFIC PAPERSا آلبرت در وقتی که در این خونه سکونت داشت،‌ تالیف و منتشر شد.

(تصویر نمای ورودی موزه آلبرت انیشتن در شهر برن سوییس)

این خونه در خیابون معروف مرسر در شمال برن واقع شده و به خاطره بلوکای سیمانی طوسی رنگش، جلب نظر رهگذران رو می کنه.
نکته باحال این که اگه به این خیابون برید،‌متوجه میشین که پیاده روی این خیابون بلند و باریک، مسقف بوده و در کنار پیاده رو، مغازه های بسیاری قرار داره.

پیاده روی دالان مانند این خیابون، رهگذران رو به خونه انیشتن راهنمایی می کنه.
روی درب ساختمون انیشتن، همونجوریکه در تصویر زیر توجه می کنین، با کلمات قرمز رنگی، نام ایشون حک شده.
خونه شماره ۴۹ خیابون مرسر،‌جاییست که امروز، تاریخ ساز شده.

(تصویر ورودی خونه آلبرن انیشتن در خیابون مرسر و از راه پیاده روای مسقف)

تابلوای قرمز رنگی که روی اون به زبون انگلیسی و فرانسوی و آلمانی،‌ ورود گردشگران به خونه ایشون رو خوش اومد میگه، در دور و بر این موزه دیده می شه.
روی همه تابلوا هم،‌ فرمول معروف انیشتن E=MC2 مشاهده می شه.

رونق کار و کاسبی بعضی از مغازه های این خیابون، به واسطه قرار گرفتن در این خیابونه که روزگاری،‌ محل گذر یکی از مغزهای تاریخ فیزیک به حساب می رفت.

همونجوریکه در تصویر بالا مشاهده می کنین، وقتی از اون پیاده رو مسقف وارد خونه میشین،‌از راه یه پلکان چوبی قشنگتر که حالت گرد داره، باید بالا رفته تا به ورودی خونه برسین. جایی که دو سال انیشتن از اون بالا و پایین رفت و شاید معروف ترین پلکان جوبی قرن بیستم هستش!

واسه کسایی که از راه AIRBNB.COM در سویس و نقاط قدیمی اروپا، خونه اجاره کردن، معماری خونهای قرن هجدهمی و قرن نوزدهمی بعضی از شهرای این قاره، خیلی مهم بوده و شاید خاطرات خیلی از زندگی هر چند کوتاه در این سکونت گاه تو ذهن داشته باشن. وقتی وارد خونه کوچیک قرن نوزدهمی انیشتن در برن میشین،‌اینجور حسی واسه شما تداعی می شه.

حس زندگی در خونهای قرن هجدهمی در اروپایی که در اون روزگار، با مشکلات سیاسی و اقتصادی بسیار دست و پنجه نرم می کرد.
وقتی از پلکان چوبی قشنگتر بالا میریم، وارد محیطی شده که بایک پنجره روشن رو به خیابون، پذیرای بازدید کننده ها هستش.
یه اتقا پذیرایی،‌یه اتاق نشمین و یه سرویس بهداشتی ، همه اون چیزیست که در خونه ۵۰ متری بزرگ ترین نخبه قرن بیستم به چشم میاد.

همونجوریکه در تصویر بالا توجه می کنین، گهواره بچه آلبرت و لباسی منتسب به همسرش در بخشی از خونه به نمایش در اومده.

خونهای قدیمی قرن هجدهمی اروپا، همیشه پنجره های بلند داشته و دیوارا با کاغذای رنگی مختلفی،‌ آذین می شد.
موضوعی که در خونه کوچیک انیشتن هم میشه دید. دو پنجره، آفتاب خوبی رو به داخل خونه می تاباند و فضا رو روشن می کنه.
در داخل اتاق، تصویر انبشتن و همسرش نظر گردشگران رو به سمت خود میکشونه.

مبلمانای خونه انیشتن،‌مربوط به اواسط قرن نوزدهمه. میزی به صورت دایره ای شکل که محل مطالعه آلبرت بوده، در بخشی از اتاق جای داره.
کاغذ دیواریای طرح گل که روی اونا تصاویری از این نخبه نصب شده، فضای رمانتیکی رو واسه گردشگران بوجود میاره. باید توجه داشت که در طبقه سوم این خونه ۴ طبقه، بعضی از لوازم شخصی انیشتن در برابر دید علاقمندان قرار داره اما در این خونه،‌وسایل مهمی از ایشون قابل دیدن نیس.

همونطور که در تصویر فوق مشاهده می کنین، بیشتر از ۱۰ قاب بزرگ و کوچیک از آلبرت و همسرش در اواخر قرن نوزدهم میلادی روی کاغذدیواریای جذاب اتاق پذیرایی نصب شده و در انتهای اتاق هم، محل نمایش لباس و گهواره ای بود که در تصویر قبلی مشاهده کردین.

در تصویر زیر، بخشی از اتاق نشون داده شده که روی دیواره ها، تصاویری از انیشتن و حتی صفحاتی از مقالات مهم اون نصب شده و نظر بازدید کننده گان عاشق فیزیک و تاریخ علم قرن بیستم رو به سمت خود میکشونه.

تصاویری از زمان جوونی آلبرت در کشورای جور واجور از جمله آمریکا.

ساختمون شماره ۴۹ خیابون برن سویس، اتاق خواب جالبی داره.
جایی که اتاق خوابی واسه آلبرت وهمسرش و اتاق کوچیکی واسه استراحت فرزندشون. تختی در قسمت میانی و کمدی در سمت راست واسه قرار دادن لباس آلبرت و همسرش مشاهده می شه.
تخت، سبک تختای آلمانی داشته و از تزییاتی بی هرهه. در واقع جایی که حالا به عنوان محل خواب کودک خونواده آلبرت می بینیم،‌ بخشی از اتاق نشمین بوده که با پارتیشن و دربی چوبی از سالن اصلی جدا شده.
رنگ سفید و روشن به کار رفته در این قسمت، حس و حال جالبی داره.

(تصویر کمد لباسای آلبرت و همسرش)

در تصویر زیر، تعدادی از لباسای بلند خیابانی همسر آلبرت انیشتن رو مشاهده می کنین که در ویترینی در این خونه قدیمی در برابر دید علاقمندان قرار گرفته. به نوع سبک دوخت و مدی که در اون زمان زنان واسه پوششای خیابانی استفاده می کردن،‌توجه کنین که بخشی از تاریخ مد و لباس تاریخ معاصر رو تشکیل میده.

وقتی در این موزه کوچیک و ساده و نوستالژیک، قدم بزنین. با کتابای علمی و آثار اون مواجه نمی شین. این خونه یکی از پانصد و اندی شی جالبی که در خونه انیشتن مشاهده می شه،‌ ماشین تایپ قدیمی قرن نوزدهمیه که آلبرت از اون واسه نوشتن مقالات بزرگی استفاده می کرد و شاید این ماشین تایپ رو باید یکی از موثر ترین ماشینای تایپ جهان دونست.

در بخشی از خونه،‌ پیپ و لیوان آلبرت هم به نمایش در اومده که خیلی مهمه.

خونه آلبرن انیشتن در برن و آمریکا، مخاطبان زیادی رو هر سال به سمت خود میکشونه و چه نیکو میشه که خونه بزرگانی علم و ادب ایران زمین هم با اطلاع رسانی خوب و نگهداری حرفه ای با استقبال ایران شناسا در داخل و بیرون مرز کشور قرار بگیره.

سرویس گردشگری ما قبلا درباره یکی از خونهای قدیمی تهران که واسه موزه استاد مقدم دانشگاه تهران بود، گفتار جالبی نشون داد که نشون داد، توجه به بزرگان علم و ادب این مرز و بوم و گرامیداشت اونا از راه مراقبت از آثار و به نمایش در اوردن اون واسه نسل جوون، می تونه اقدام عملی فرهنگی واسه حفظ میراث سرزمین پارس باشه.

دیدار از خونهای بزرگ علم و فناوری در ایران و جهان این پیام رو واسه مردمون روزگار ما داره که ساده گی، بخشی از سبک زندگی همیشگی بزرگان و چهره های موثر و کاریزماتیک تاریخ بوده و میشه و این مرام و منش، باید واسه کسایی که تلاش و حرکت اونا واسه پیشرفته،‌ مورد توجه قرار بگیره.

توجه کنین که انرژی مثبتا، در خونهای کوچیک تاثیر گذاری زندگی کردن که تاریخ، مدیون تلاشای اونا شده.

همیشه دنیای گردشگری رو از لنز سرویس گردشگری ما دنبال کنین.

[ منابع: ما، بنیاد آلبرت انیشتن، درگاه گردشگری سویس، انجمن هواداران آلبرن انیشتن ]