مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

از آخوندک‎های جفت‎خوار تا مورچه‎های انتحاری؛ حقایقی عجیب درباره دنیای حشرات

حشرات یکی از عجیب ترین موجودات دنیا هستن. با اینکه ما آدما از اونا بسیار بزرگتر هستیم و با کمترین تلاش می تونیم اونا رو از بین ببریم، اما خیلی از ما با دیدن حشرات وحشت زده پا به فرار می ذاریم. این موجودات به دلایل نامعلومی احساس مشمئز کننده ای به ما میدن.
اما بعضی افراد هم هستن که علاقه زیادی به دنیای حشرات دارن و زندگی خود رو وقف مطالعه روی اونا می کنن. البته درک علاقه این محققان حشره شناس واسه بیشتر ما سخته! با این حال، حیرت زدگی دنیای حشرات رو نمیشه رد کرد و محققان هر روز به واقعیات جدید و جالبی در مورد این موجودات عجیب پی برند. با ۱۱ حقیقت عجیب و ترسناک درمورد دنیای حشرات همراه باشین.

۱- مگسا استفراغ خودشون رو می خورن

مگسا دهانی واسه گاز زدن یا جویدن غذا ندارن بخاطر این از پاهاشون واسه چشیدن مواد استفاده می کنن. اگه مزه مواد رو پسند کنن روی اون استفراغ می کنن چون استفراغ شون شامل آنزیمای گوارشی ایه که به تجزیه مواد غذایی کمک می کنه.
بعد زبون اسفنج مانندشان رو درون استفراغ شون فرو کرده و مواد مغذی مورد نیازشون رو دریافت می کنن.

۲- بعضی زنبورها کرم حشره رو تبدیل به زامبی می کنن تا از نوزادان شون مراقبت کنه

زنبورهای Glyptapanteles که به زنبورهای وودو معروفند، یه کرم حشره رو در آن واحد با حدود ۸۰ تخم باردار می کنن. وقتی لاروهای زنبور درون بدن کرم حشره از تخما بیرون اومدن، از مایعات بدن کرم حشره تغذیه می کنن. از اینجا کرم حشره انگار تبدیل به یه زامبی می شه.
لاروهای زنبور وقتی رشد کردن از بدن کرم حشره خارج می شن تا خود رو به یه شاخه بچسبونن و دور خود پیله بسازن. کرم حشره بدن خود رو روی پیلها خم می کنه تا مانند یه بادیگارد از اونا مراقبت کنه.
هر موجودی که بخواد به پیلها نزدیک شه، کرم حشره وحشیانه حمله می کنه تا اونو بترسونه و فراری دهد. وقتی زنبورها از پیلها بیرون اومدن، دوران حفاظت وفادارانه کرم حشره تموم میشه و خیلی زود می میره.

۳- بعضی مورچها در زمان حمله خودشون رو منفجر می کنن

گونه ای از مورچها که به مورچهای انتحاری مشهورند، جون خود رو فدای حفاظت از کلونی می کنن. وقتی موجودی به کلونی حمله می بره، اونا پوست خود رو می شکافند و دشمنان شون درون ماده چسبناک و لزجی که از بدن مورچها خارج می شه گرفتار می شن.
این ماده جونور متجاوز رو نابود می کنه یا جلوی حمله اونو میگیره. اینا همون مورچهای کارگر کلونی هستن.

۴- آخوندکا بین جفت گیری، جفت شون رو می خورن

بعد از ساعتا جفت گیری آخوندکای نر و ماده، آخوندک ماده با صبوری منتظر فرصتی مناسب می مونه تا بلاخره سر جفتش رو می بلعد. وقتی آخوندک نر نفسای آخرش رو میکشه اسپرم بیشتری وارد بدن آخوندک ماده می شه.
آخوندک ماده بعد از خوردن سر آخوندک نر، سراغ باقی لاشه اون میره تا خود رو واسه حدود ۲۰۰ تخمی که می ذاره تغذیه کنه.

 

۵- دو ملکه تو یه کندو نگنجد!

 

اگه در کندویی بیشتر از یه زنبور ملکه وجود داشته باشه، فرآیندی اتفاق میفته که اصطلاحا به اون تنوره کشیدن می گن. ملکها با تنوره کشیدن (صدای خاصی که ملکها تولید می کنن) به کلونی اعلام می کنن آماده ان تا واسه به چنگ آوردن مقام ملکه حکمران تا سر حد مرگ بجنگن. این صداها وقتی ملکها درون لانها باشن معمولا مثل کواک کواک و وقتی بیرون باشن مثل صدای منقطع شیپوره. ملکها هم اینکه از این صدا واسه به صف کردن زنبورهای کارگر در این جنگ استفاده می کنن. جنگ ملکها معمولا با نیش زدن همدیگه اونقدر ادامه پیدا میکنه تا در آخر یه ملکه باقی می مونه.

نوشته دیگر :
باکس آفیس هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت؛ «بیگانه» جای «نگهبانان کهکشان» را گرفت

۶- سوسکا می تونن تا یه هفته بدون سر زنده بمونن

سوسکا از راه مجراهای کوچیکی درون اجزای بدن شون تنفس می کنن، نه سرشون. این حشرات بعد از کنده شدن سرشون می تونن تا یه مدت زنده بمونن چون برخلاف آدما تنفس شون تحتِ کنترل مغزشون نیس و اکسیژن به وسیله خون به سراسر بدن شون منتقل نمی شه.
مجراهای تنفس اونا اکسیژن دریافتی از هوا رو از راه لوله های ریز نای به بافتای بدن منتقل می کنن. سوسکا در آخر از گرسنگی تلف می شن چون به سرشون واسه غذا خوردن نیاز دارن.

۷- زنبورهای سرخ غول آسای آسیایی می تونن گوشت بدن آدم رو سوراخ کنن

این حشرات بزرگ ترین گونه زنبورهای سرخ در دنیا هستن، اندازه اونا حدود ۵/۵ سانتیمتره و با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز می کنن. نیش این زنبورها پوست رو ذوب کرده و به سیستم عصبی بدن حمله می بره. این حشرات در مناطق گرمسیری و معتدل آسیای شرقی زندگی می کنن.

۸- شتها باردار به دنیا میان

نیمفا نوزادان شته هستن که برخلاف بیشتر حشرات، به صورت زنده از بدن مادرشون و همه به شکل حشرات ماده باردار متولد می شن چون واسه تولید مثل احتیاجی به حشره نر ندارن. نوزادان اونا بعد از گذشت تنها ده روز متولد می شن.

۹- جیرجیرکا صداها رو با پاهاشون می شنون

گوشای جیرجیرکا روی پاهای جلویی شون، در زیر زانوهاشون واقع شده.
منافذ پاهای اونا به چاله هایی می رسه که سر دیگرشون در اون طرف بدن جیرجیرکا هستش به خاطر همین صداها از تموم بدن شون عبور می کنن. این مسأله کمک می کنه این حشرات جهت صدا رو خیلی راحت تشخیص بدن.

۱۰- پروانه ها از کیلومترها دورتر بوی جنس مخالف شون رو تشخیص میدن

پروانه ها با تولید سیگنالایی شیمیایی مثل فرومونا (موادی شیمیایی که از بدن تولید می شه و در جذب جنس مخالف مؤثره)، جفتای احتمالی شون رو تحریک می کنن. پروانه های نر می تونن بعضی از فرومونای ماده رو از ۱۶ کیلومتری تشخیص بدن. پروانه های نر وقتی به دنبال جفتی واسه خود هستن، با خوش بینی هر چیز کوچیک و متحرکی رو دنبال می کنن؛ از برگا گرفته تا زنبورها و گونه های جور واجور پروانه ها که از جنس مخالف باشن. وقتی نزدیک تر می شن، با آزمایش رنگا، فرومونا و رفتار، مناسب بودن جفتی که پیدا کردن رو بررسی می کنن.

۱۱- ماهیچه های بدن کرم حشره بیشتر از ماهیچه های انسانه

بدن آدم بیشتر از ۶۵۰ ماهیچه اسکلتی داره و بسته به چگونگی شمارش ماهیچه های مرکب، این عدد به ۸۴۰ هم می رسه. اما کرمای حشره ۴ هزار ماهیچه دارن که ۲۴۸ تای اونا فقط در سرشون واقع شده.
این حشرات به ماهیچه های زیادی نیاز دارن تا خون از بخشای پشتی بدن شون به بخشای جلویی برسه و اینجوری در سراسر بدن شون جریان پیدا کنه.

وقتی خدا دست به نوشته شد؛ نگاهی به زیباترین حشرات زنده دنیا

۱۰ مورد از بزرگترین حشرها در سراسر دنیا

 

۱۰ جای نیش حشرات که هر کسی باید اونا رو بشناسه

 

 

حشراتی که دردناکترین نیش رو دارن

 

 

 

چه عواملی باعث می‌شه مردم از عنکبوت‌ها بترسند؟

وقتی که مگس روی غذای شما می شینه دقیقاً چه اتفاقی اتفاق می افته؟