مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

۷ نشانه‎ای که ثابت می‎کند در مصرف نمک زیاده روی می‎کنید

هممون از مضرات مصرف نمک آگاه هستیم اما بعضی وقتا از مقدار نمکی که روزانه باید استفاده کنیم آگاه نیستیم و ندونسته در مصرف اون زیاده روی می کنیم.
اما از کجا بدونیم بیشتر از مقدار استاندارد نمک مصرف می کنیم؟ این علائم رو یادتون باشه.

۱- احساس گیجی می کنین

بله نمک بر کارکرد ذهن موثره. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ در کانادا و روی ۱۲۰۰ فرد بزرگسالی انجام شد که شغلی پشت میزی داشتن، کسایی که اندازه مصرف نمک در رژیم غذایی اونا بالا بود در مقایسه با کسایی که نمک کمتری مصرف می کردن، احتمال بروز افت شناختی در اونا بیشتر بود. با بالا رفتن سن، اندازه مصرف نمک اهمیت بیشتری پیدا میکنه و ایجاد تغییر در عادات غذایی ضرورت پیدا می کنه.

۲- احساس تشنگی شدید می کنین

مواد غذایی ای که شامل مقدار زیادی نمک هستن (مثل چیپس، سس اسپاگتی و پیتزای پپرونی) احساس تشنگی رو بیشتر می کنن، چون نمک توازن مقدار مایعات در بدن رو تحت اثر قرار میده. اگه روزی رو با خوردن مواد غذایی پر نمک سپری کرده باشین، آب خیلی بیشتری مصرف می کنین. در این حالت بدن نیاز شدیدی به آب پیدا می کنه تا بتونه توازن مقدار نمک در سلول هاتون رو به حالت اولیه بازگرداند.

۳- بخشایی از بدن تون دچار ورم می شه

حتی یه شب زیاده روی در مصرف نمک می تونه باعث شه صبح روز بعد پف کرده به نظر بیایید. به این حالت، ورم یا آب آوردگی می گن که به وجود اومده به وسیله جمع شدن مایعات اضافی در بافتای بدنه. با اینکه آب آوردگی می تونه از علائم یه مریضی مخفی باشه اما ممکنه از نشونه های زیاده روی در مصرف نمک هم باشه. راه حل این مسأله کم کردن مصرف نمکه. اطلاعات روی بسته بندی مواد غذایی رو بخونین، به دنبال گزینه های غذایی کم نمک تر باشین و یا غذای تون رو خودتون طبخ کنین تا بتونین اندازه نمک اونو کنترل کنین.

۴- گرفتار به سنگ کلیه هستین

مصرف بیشتر از اندازه نمک می تونه کارکرد کلیه ها رو دچار مشکل کنه.
نمک بیشتر از اندازه اندازه پروتئین موجود در ادرار رو زیاد می کنه.
علاوه بر این، زیاده روی در مصرف نمک می تونه خطر ایجاد سنگ کلیه رو بالا ببره. اگه مرتبا به سنگ کلیه گرفتار میشین یا در ناحیه کلیه همیشه احساس درد می کنین، باید به یه دکتر مراجعه کنین و از یه متخصص تغذیه واسه ایجاد تغییر در عادات غذایی و کم کردن اندازه نمک در رژیم غذایی خود کمک بگیرین.

نوشته دیگر :
«موانا» صدر نشین جدید این هفته باکس آفیس
۵- دچار زخم معده هستی

تحقیقات نشون داده در حیوانات میان مصرف بیشتر از اندازه نمک و زخم معده و سرطان رابطه هست.
با اینکه طبق گفته محققان باید تحقیق بیشتری در این مورد انجام شه، اما یافته های این تحقیقات میگه زیاده روی در مصرف نمک می تونه به دیواره معده آسیب بزنه و مردم باید به این موضوع توجه داشته باشن.

۶- فشار خون بالایی دارین

به گفته انجمن قلب امریکا، اندازه استاندارد مصرف نمک در هر روز تنها ۱۵۰۰ میلی گرمه. مقادیر اضافه نمک مایعات بیشتری رو در بدن به خود جذب می کنه، در کارکرد قلب در پمپاژ خون مشکل به وجود می آورد و در نتیجه فشار خون رو زیاد می کنه.
از دکتر خود راهنمایی بگیرین که رژیم غذایی کم نمک به کاهش فشار خون شما کمک می کنه.
علاوه بر کنترل اندازه مصرف نمک، می تونین از مواد غذایی ای استفاده کنین که فشار خون رو به طور طبیعی کاهش میدن.

۷- هنگام خوردن غذا همیشه از نمکدان استفاده می کنین

واسه کنترل مصرف نمک، علاوه بر دقت در انتخابای غذایی خود باید به به کار گیری نمکدان هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. نیم قاشق چایخوری نمک موجود در نمکدان، شامل ۱۱۵۰ میلی گرم نمکه. اگه موقع خوردن غذا بارها روی غذاتون نمک می پاشید، اندازه نمک مورد استفاده شما خیلی زود زیاد میشه. به کار گیری نمکدان رو به کمترین حد ممکن برسونین، مخصوصا اگه از غذاهای آماده استفاده می کنین چون بیشتر این غذاها شامل مقدار بسیار زیادی نمک هستن.