مجله علمی خبری مراغه

فناوری آموزش و یادگیری، آموزش ترفندهای کاربردی

۱۰ فیلم فوق العاده و شاهکار تاریخ سینما که با شکست در گیشه مواجه شدند

هرساله فیلمای زیادی در جهان ساخته می شه و دنیای هالیوود بیشتر از هر بازار سینمایی در جهان داغ بوده و سازندگان فیلما به سودآوری فیلمای خود فکر می کنن. بعضی فیلما با موفقیت تجاری همراه بوده و یه سریای دیگه به سختی در گیشه شکست می خورن. هر چند معمولاً همیشه فیلمای خوش ساخت و جذاب با استقبال تماشاگران و منتقدان روبرو می شن و عکس این موضوع هم صحت داره.اما در مواردی هم دیده شده که یه فیلم خوب به دلیلای خیلی از جمله وجود رقبای پر طاقت و سمج روی پرده در زمان اکران، سیاستای نادرست شرکت سازنده، بازاریابی و تبلیغات کم و به درد نخور و یا اتفاقات جانبی و خارج از بخش سینما به شکستای تجاری تبدیل می شن.

باحال این که بعضی از این فیلما چیزی از دید هنری و سینمایی کم ندارن و میشه اونا رو شاهکارهایی بی بدیل دونست. معمولاً ارزش این فیلما چند سال پس از ساخت و اکران اولیه مشخص می شه و در ادامه این مطلب ما می خوایم شما رو با ۱۰ مورد از این فیلما که بر خلاف ارزش هنری و خوش ساخت بودن در گیشه شکست خوردند آشنا کنیم.

۱- رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴)

امروزه فیلم «رستگاری در شاوشنک» یا «خلاص شدن از شاوشنک» (The Shawshank Redemption) رو یکی از شاهکارهای سینمای سنتی بشناسن اما باحال اینه که بدونین این فیلم در زمان اکران مورد توجه چندانی قرار نگرفت. البته استقبال نه عالی از این فیلم به دلیل عقاید منفی منتقدان نسبت به فیلم نبود و به طور کاملً برعکس، فیلم عقاید مثبت و خوبی رو از منتقدان گرفت. دلیل این که فیلم در گیشه توفیق چندانی به دست نیاورد با تاریخ اکران، تعداد سالنای فیلم و هم اینکه رقابت با بقیه فیلمایی در رابطه بود که همزمان با این فیلم اکران شده بودن.

در واقع فیلم «رستگاری در شاوشنک» در هفته اول اکران خود تنها ۳۳ سالن سینما در اختیار داشت و وقتی که در هفته چهارم اکران سالنای بیشتری به پخش اون اختصاص داده شد دیگه واسه رقابت با فیلمای پر سر و صدا و پرطرفداری مانند «داستانای بیشتر پسند» (Pulp Fiction)، «متخصص» (The Specialist) و «رودخانه وحشی» (The River Wild) دیر شده بود و «رستگاری در شاوشنک» دیگه شانسی در مقابل این فیلما نداشت. اینجوری این فیلم که با بودجه ای ۲۵ میلیون دلاری ساخته شده بود در آخر فقط با ۲۸ میلیون دلار  فروش از پردهای سینماها رفت. هر چند این فیلم در هفت رشته اسکار نامزد دریافت جایزه شده بود اما نتونست در هیچ بخشی برنده جایزه اسکار شه و فقط در بخش فیلمای اجاره ای و سینمای خونگی تونست فروش قابل قبولی به دست بیاره.

فقط در سال ۱۹۹۷ و سه سال پس از اکران فیلم بود که شاهکار بودن «رستگاری در شاوشنک» به چشم دیده شد.
در این سال، «تد ترنر» شرکت «کسل راک انترتینمنت» (Castle Rock Entertainment) رو خریداری کرده و امتیاز به کار گیری فیلمای ساخته شده به وسیله این شرکت و به طور خاص فیلم «رستگاری در شاوشنک» رو بدست آورد. اینجوری ایشون دستور پخش تقریباً هر روزه این فیلم رو در شبکه تلویزیونی «تی ان تی» (TNT) که واسه خودش بود صادر کرد.
این روش هدف دار بازاریابی ترنر با موفقیت همراه بود و فیلم «رستگاری در شاوشنک» شدیدا مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. اینجوری این فیلم نام خود رو به عنوان یکی از شاهکارهای بی بدیل تاریخ سینما اثبات کرده و از سال ۲۰۰۸ تا حالا همیشه در میان فیلمای برتر فهرست ۲۵۰ فیلمی سایت «آی ام دی بی» (IMDb) قرار داره.
هم اینکه فیلم «رستگاری در شاوشنک» در سال ۲۰۱۵ به نمایه فیلم کتابخونه ملی کنگره آمریکا اضافه شد.

۲- اهل کوهستان (۱۹۸۶)

در حالی که فیلم «اهل کوهستان» (Highlander) به عنوان یکی از بهترین فیلمای فانتزی شمشیرزنی و پیشگویانه در دهه ۱۹۸۰ شناخته می شه اما وقتی که در سال ۱۹۸۶ اکران شد با استقبال بسیار کمی مواجه گردید. بر خلاف حضور ستاره ای مانند شون کانری و موسیقی متن خواننده مشهوری مانند کویین، اما سینماروها و منتقدان استقبال سردی از این فیلم حماسی فانتزی داشتن. در آخر فیلم بر خلاف بودجه ساخت ۱۶ میلیبون دلاری خود تنها ۱۲٫۹ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. اما وقتی که فیلم در بخش سینمای خونگی و بسته های اجاره ای به فروش گذاشته شد به موفقیت تقریبا زیادی رسید.

استقبال از این فیلم اونقدر بالا گرفت که ۵ دنباله، یه سریال تلویزیونی با ۶ فصل، تعدادی کتاب و حتی کمیکایی هم در مورد فیلم «اهل کوهستان» ساخته و نوشته شد.
علاوه بر این قراره دنباله بعدی این فیلم در سال ۲۰۱۷ و به کارگردانی چاد استاهلسکی ساخته و منتشر شه.
هر چند میشه توقع داشت که فیلم با استقبال تقریباً خوبی مواجه شه اما بعیده که بتونه فیلمی در قوارهای فیلم اصلی سال ۱۹۸۶ باشه.

۳- فرشتگان بونداک (۱۹۹۹)

اگه به خاطر فروشگاه های زنجیره ای «بلاک باستر» (Blockbuster) در بخش اجاره فیلما نبود فیلم «فرشتگان بونداک» (The Boondock Saints) یه شکست تجاری مطلق بود. این فیلم در زمان انتشار به دلیل سالنای کم و اکران محدود فروش ناامید کننده ای داشت. در سال ۱۹۹۹ به خاطر تیراندازیای دبیرستان کلمباین، خشونت موجود در فیلم واسه هالیوود و صاحبان سینماها بسیار ناخوشایند بود و اونا رو نسبت به فیلم بدبین ساخت. درنتیجه فیلم «فرشتگان بونداک» اول فقط در ۵ سالن سینما به نمایش درآمد که تنها ۳۰٫۰۰۰ دلار فروش رو در آمریکا نصیب این فیلم کرد.

در سینماهای خارج از آمریکا شرایط بهتر بود اما در آخر فیلم تنها ۴۱۱٫۰۰۰ دلار فروش داشت که با در نظر گرفتن هزینه ۶ میلیون دلاری ساخت فیلم یه شکست تجاری خطرناک به حساب می اومد و آبروی کارگردان، بازیگران مطرح و شرکت سازنده رو شدیدا به خطر انداخت. اما از شانس تروی دافی، نویسنده و کارگردان فیلم، شرکت اجاره فیلم «بلاک باستر» به موقع به کمک فیلم اون شتافت و با عقد قراردادی با شرکت پخش کننده ایندیکن پیکچرز فیلم در بخش اجاره و روی سی دی و دی ایشون دی به فروش گذاشته شد که فروشی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار رو واسه فیلم به دنبال داشت. فیلم «فرشتگان بونداک» اونقدر مشهور شد که دنباله اون در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و براساس شایعات قراره بزودی یه سریال تلویزیونی هم بدون حضور بازیگران فیلم اصلی یعنی نورمن ریداس و شون پاتریک فلانری از روی فیلم اصلی ساخته شه.

۴- افق اتفاق (۱۹۹۷)

حتی ترکیب ستارگانی مانند سم رسیدن و لارنس فیشبورن هم نتونست مانع از غرق شدن فیلم «افق اتفاق» (Event Horizon) شه.
این فیلم علمی تخیلی مبهم و ترسناک وقتی که اکران شد با نقدهای تند و منفی منتقدان روبرو گردید. این فیلم با در نظر گرفتن بودجه ۶۰ میلیون دلاری ساخت خود تنها ۲۶٫۷ میلیون دلار فروش داشت و یه شکست تجاری مطلق بود. این فیلم هم که بر خلاف هیجان و ترسناک بودن بیشتر از اندازه نتونست تماشاگران کافی رو به خود جلب کنه در بخش سینمای خونگی و فیلمای اجاره ای به معروفیت رسید و فروش فوق العاده ای رو تجربه کرد.
باحال این که نسخه آماده شده به وسیله کارگردان که روی پرده سینماها رفته بود بعدا به وسیله شرکت سازنده دوباره آماده شده و بخشایی از ان حذف شد و باحال این که دیگه هیچ نسخه ای از اون نسخه اولیه وجود نداره.

نوشته دیگر :
با برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی آشنا شویم

۵- لبوفسکی بزرگ (۱۹۹۸)

وقتی که فیلم «لبوفسکی بزرگ» (The Big Lebowski) وارد سینماهای آمریکا شد با استقبال خیلی کم و ناامید کننده ای روبرو گردید. این فیلم در سینماهای داخلی آمریکا تنها ۱۷ میلیون دلار فروش داشت که به سختی تونست بودجه ساخت ۱۵ میلیون دلاری خود رو جبران کنه.
اما «لبوفسکی بزرگ» در سینماهای خارج از آمریکا ۲۸ میلیون دلار فروش داشت و وقتی به بخش ویدیوهای خونگی راه یافت به یه فیلم پرطرفدار و افسانه ای تبدیل شد.
این فیلم باعث معروفیت بیشتر از قبل جف بریجز شدو بارها اعلام شد که قراره دنباله هایی از اونم ساخته شه.
هم اینکه استقبال از فیلم «لبوفسکی بزرگ» باعث شد که جشنواره ای سینمایی هم به نام «فستیوال لبوفسکی» تشکیل شه که هر ساله برگزار می شه.

۶- موجود (۱۹۸۲)

فیلم «موجود» (The Thing) شاهکار جون کارپنتر در ژانر وحشت و علمی تخیلی در زمان اکران با سد فیلم بی اشکال «ای تی» (E.T.) ساخته استیون اسپیلبرگ خورد و فقط دو هفته پس از اکران فیلم کارپنتر فیلم اسپیلبرگ هم منتشر شد.
باحال این که در همون روزا هم فیلم «بلید رانر» (Blade Runner) ریدلی اسکات وارد سینماها گردید. در نتیجه «موجود» در هفته اول اکران خود فقط به فروشی برابر ۳ میلیون دلار و در کل دوران اکران خود به ۱۹ میلیون دلار فروش رسید. این اندازه فروش در مقایسه با بودجه ۱۵ میلیون دلاری و نقدهای تند منتقدان، یه شکست تجاری و اعتباری واسه شرکت یونیورسال پیکچرز به حساب می اومد.

۷- درِد (۲۰۱۲)

هر چند پیتر تراویس فیلم «درِد» (Dredd) رو براساس سری کتابای کامیک «قاضی درِد» (Judge Dredd) و در دنباله فیلمی با همین عنوان و با حضور سیلوستر استالونه در سال ۱۹۵۵ ساخت که هر دو مورد استقبال خوانندگان و تماشاگران قرار گرفته بودن اما بازسازی این فیلم در سال ۲۰۱۲ در گیشه حضور قابل قبولی نداشت. در کل سینماروها در سراسر جهان تنها ۴۱ میلیون دلار واسه تماشای این فیلم هزینه کردن که بسیار کمتر از مبلغ ۵۰ میلیون دلاری ساخت اون بود.

دلیل هر چی که باشه باید گفت که فروش فیلم در بخش خونگی به طور کاملً برعکس اکران سینمایی بوده و فیلم در این بخش به سرعت به یه فیلم موفق و پرفروش تبدیل شد.
از این فیلم ۶۵۰٫۰۰۰ نسخه در هفته اول فروش در بخش بازار خونگی به فروش رسید. تا سال ۲۰۱۷ فروش دی ایشون دیای فیلم از ۲۰ میلیون دلار هم بالاتر رفت. فیلم «درِد»  حالا یکی از فیلمای خوشنام و محبوب در ژانر علمی تخیلی و اکشنه و همین موضوع باعث شده که شایعه هایی در مورد ساخته شدن یه سریال تلویزیونی براساس داستان فیلم «درِد» هم به گوش برسه.

۸- باشگاه مشت زنی (۱۹۹۹)

فیلم فوق العاده و خوش ساخت «باشگاه مشت زنی» یا «باشگاه مقابله» (Fight Club) قربونی مداخلات و بهونه تراشیای استودیو سازنده در مورد تستای نمایشی فیلم بود که بارها اکران فیلم رو به تعویق انداخت و در آخر هم به دلیل شگردهای غلط دیوید فینچر، کارگردان فیلم و به خصوص مدیران اجرایی شرکت سونی در بازاریابی و تبلیغات فیلم باعث شد که بر خلاف سر و صدای فراوون و هزینه ای بالغ بر ۶۳ میلیون دلار، فیلم تنها ۳۷ میلیون دلار در سینماهای داخلی آمریکا فروش داشته باشه. هر چند این شکست تجاری با فروش خوب فیلم در دیگر نقاط جهان و مخصوصا در بخش بازار خونگی جبران شد اما فیلم «باشگاه مشت زنی» تنها وقتی خوب شناخته شد که وارد بازار خونگی گردید و از اون زمان تا حالا به عنوان یکی از بهترین فیلمای تاریخ سینما شناخته می شه.

۹- دانی دارکو (۲۰۰۱)

فیلم «دانی دارکو» (Donnie Darko) که تنها درزمان ۲۸ روز فیلمبرداری شده و اولین کار ریچارد کلی در نقش کارگردان و نویسنده یه فیلم شناخته شده بود یه فیلم علمی تخیلی/ترسناک و روانشناسانهه که داستان مرد جوونی رو روایت می کنه که به دنبال پیدا کردن پاسخی واسه خوابای آخرالزمانی خودشه. این فیلم که با بودجه ناچیز ۳٫۸ میلیون دلاری ساخته شد و در همون روزای اول اکران هم روونه بازار خونگی گردید در همون اول به صورت محدود و در ۵۸ سالن سینما به روی پرده رفت.

اکران جهانی اون به دلیل حملات ۱۱ سپتامبر حدود یه سال به تعویق افتاد. در اون دوران سینماروهای آمریکایی از داستان مبهم و ناراحت کننده فیلم استقبال چندانی نکردن اما یه سال بعد که فیلم در سراسر جهان اکران شد تماشاگران و علاقمندان خاص خود رو پیدا کرد.
این استقبال با منتشر کردن دی ایشون دیای فیلم واسه بخش خونگی هم زیاد شد و به یه فیلم فوق العاده در ژانر خود تبدیل شد.

۱۰- سرگذشت ریدیک (۲۰۰۴)

در فیلم «سرگذشت ریدیک» (The Chronicles of Riddick)،وین دیزل دوباره در نقش ریچارد بی ریدیک که بار اول در فیلم «پیچ بلک» (Pitch Black) ساخته سال ۲۰۰۰ مشهور شده بود به سینماها برگشت. بعد از موفقیت فیلم اول، وین دیزل جفت و جور کنندگی دنباله اونو رو دوش گرفت. این فیلم در اول شدیدا به وسیله منتقدان مورد انتقاد قرار گرفت و حتی دیزل نامزد دریافت بدترین بازیگر سال واسه اجرای نقش ریدیک در این فیلم شد.
فیلم «سرگذشت ریدیک» روی هم رفته در سراسر جهان به فروشی در حدود ۱۱۵ میلیون دلار رسید که فروش خوبی به نظر می رسه اما در مقایسه با بودجه هنگفت ۱۲۰ میلیون دلاری ساخت فیلم رقم ناامید کننده ایه.

بر خلاف استقبال ناامید کننده از فیلم «سرگذشت ریدیک» در سینماها، مسئولین تولید فیلم عزمشونو جزم کردن که اونو در بازار خونگی هم عرضه کنن که با استقبال خوب تماشاگران خونگی همراه شده و بخشی از هزینه های ساخت فیلم جبران شد.
همین موضوع باعث شد که وین دیزل دوباره وسوسه شه قسمت سوم این مجموعه رو هم جفت و جور کنه که با بودجه ای کمتر نسبت به قسمت دوم ساخته شده و فروش تقریباً خوبی رو به دنبال داشت.